مدارس و دانشگاه‌های پاکستان برای 5 روز تعطیل شد

پاکستان در وضعیت جنگی

گروه بین‌الملل: دولت پاکستان روز گذشته در واکنش به 2 عملیات انتحاری تقریبا همزمان عصر سه‌شنبه در یکی از دانشگاه‌های دولتی این کشور در اسلام‌آبادکه 6 کشته و بیش از 20مجروح بر جای گذاشت تمامی مدارس و دانشگاه‌ها را برای 5 روز تعطیل کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، عتیق الرحمن، سخنگوی وزارت آموزش پاکستان دیروز تصریح کرد هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته اما وزارتخانه متبوعش برای تامین امنیت دانش‌آموزان و دانشجویان و نشان دادن هزینه‌های این گونه حملات برای ملت پاکستان تصمیم به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها گرفته است.
کد خبر: ۲۸۹۰۰۸

این اولین بار است که حملات طالبان به طور مستقیم مردم عادی کوچه و خیابان را هدف قرار می‌دهد و بظاهر دولت پاکستان از مواجهه مردم با این واقعیت که فعالیت شبه‌نظامیان افراطی به عاملی بر سر راه برقراری نظم و امنیت در کشور تبدیل شده است چندان هم ناراضی نیست.

نزدیک به 81 درصد پاکستانی‌هایی که در ماه می در چارچوب نظرسنجی یک موسسه خارجی فعال در پاکستان مورد سوال قرار گرفتند از طالبان به عنوان تهدیدی علیه امنیت پاکستان یاد کرده بودند. این در حالی است که در نظرسنجی دیگری که در سال 2007 انجام شده بود تنها 34 درصد پاسخ‌دهندگان از طالبان به عنوان تهدیدی جدی یاد کرده بودند.

به نظر می‌رسد حملات دوگانه روز شنبه در اسلام آباد در چارچوب استراتژی تهدید و ارعاب طالبان برای مقابله با عملیات گسترده ارتش در وزیرستا‌ن‌جنوبی انجام شده است.

وضعیت جنگی در پاکستان

رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان روز گذشته در ملاقات با مجروحان حملات روز سه‌شنبه اسلام‌آباد تاکید کردکشور وارد وضعیت جنگی شده است. او خواستار اتحاد ملت پاکستان در قبال افراطی‌ها شد و نسبت به تبعات اقدامات افراطیون هشدار داد.

بمب‌گذاران انتحاری روز سه‌شنبه به فاصله چند دقیقه خود را در بوفه اصلی دانشگاه اسلام‌آباد و سپس در یکی از مراکز تجمع دانشجویان دختر منفجر کردند که 5 دانشجو (3 زن و 2 مرد) در دم جان باختند در حالی که وضعیت تعدادی از مجروحان نیز وخیم اعلام شده است.

دانشگاهی که انفجار در آن صورت گرفت 18 هزار دانشجو دارد که 1500 تن از آنها خارجی هستند.

جلوگیری از ورود خبرنگاران

ارتش پاکستان روز گذشته در حالی با صدور بیانیه‌ای از کشته شدن 15 پیکارجوی طالبان و 3 سرباز دولتی در وزیرستان‌جنوبی خبر داد که وزارت کشور پاکستان مانع از ورود خبرنگاران به مناطق درگیری شده است.

پیش‌بینی می‌شود با ادامه عملیات ارتش در وزیرستان‌جنوبی حملات طالبان علیه اهداف غیرنظامی با هدف اعمال فشار به دولت پاکستان ادامه یافته و حتی تشدید شود.

پلیس پاکستان روز گذشته در اسلام‌آباد و سایر شهرهای بزرگ تمهیدات ویژه‌ای به مرحله اجرا درآورد اما شرایط همچنان در این کشور ملتهب است. درگیری‌های هفته‌های اخیر در شهرهای لاهور، پیشاور و اسلام‌آباد بیش از 185 کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها