انتظار افغان‌ها با گذشت 2 ماه از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 20 اوت (29 مرداد) پایان یافت و موافقت حامد کرزای، رئیس‌جمهور این کشور و یکی از دو نامزد اصلی انتخابات با برگزاری دور دوم آن در 16آبان ماه سرانجام به بحران سیاسی ناشی از تاخیر در انتشار نتایج انتخابات در کشور پایان داد.
کد خبر: ۲۸۹۰۰۰

تاخیر در اعلام نتایج تحقیقات انتخابات به عنوان یک پروسه مهم سیاسی نه تنها با پیچیدگی‌های خاص خود همراه بود بلکه باعث رکود سیاسی و بدتر شدن شرایط امنیتی در این کشور شده بود؛ به طوری که شورشیان مسلح مخالف حکومت بر فعالیت‌های ضددولتی خود افزودند.

اگرچه کمیسیون مستقل انتخابات 25 شهریور ماه نتایج مقدماتی انتخابات را اعلام کرد و کرزای با 54 درصد آراء به عنوان برنده معرفی شد اما مطابق قانون انتخابات افغانستان معرفی برنده نهایی تنها پس از رسیدگی به اعتراض داوطلبان ریاست‌جمهوری از نحوه برگزاری انتخابات امکان‌پذیر است.رسیدگی به موارد تخلف، تقلب و دست کاری در آراء صندوق‌های رای برعهده کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی است. این نهاد متشکل از پنج نفر بود که 3 عضو خارجی آن منصوب کای ایده، نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان و 2 عضو افغان آن از سوی دادگاه عالی کشور معرفی و احکام خود را از کرزای دریافت کرده بودند.

با وجود آن که در قانون اساسی و قانون انتخابات افغانستان وظایف این دو نهاد مشخص است اما وجود ابهام در برخی مواد قانون باعث بروز اختلاف نظر میان این دو نهاد مهم شد تا آن جا که کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی به دستور گرفتن از اجانب و کمیسیون انتخابات نیز به طرفداری از کرزای متهم شده بودند.

با افزایش انتقادها از عملکرد این دو نهاد و کناره‌گیری مولوی محمد مصطفی بارک‌زی، عضو افغان کمیسیون بررسی شکایت‌های انتخاباتی و انتقاد از دخالت کشورهای خارجی در کارکرد این نهاد نه تنها اختلافات فروکش نکرد بلکه موارد بدبینی و عدم اعتماد و نگرانی‌ها در جامعه نیز افزایش یافت.

نگرانی‌ها در شهر کابل، پایتخت افغانستان با 5 میلیون نفر جمعیت به قدری افزایش پیدا کرده بود که پس از تاریک شدن هوا تردد مردم و خودروها در شهر به حداقل رسیده بود. نه تنها اتباع خارجی مقیم این منطقه که افغان‌ها هم ترجیح می‌دادند از ساعت 19عصر حتی‌الامکان از منازل خود خارج نشوند.

بحران سیاسی به وجود آمده در کشور با سفر مقامات برخی کشورهای خارجی وارد مرحله جدید ی شد. طی این مدت برای برون رفت از کشور راهکارهای سیاسی متعددی از سوی احزاب و گروه‌ها مطرح شد که در میان آنها می‌توان به تشکیل دولت موقت، دولت وحدت ملی، دولت ائتلافی، دولت مشارکت ملی، کناره‌گیری کرزای از قدرت، برگزاری انتخابات مجدد و تشکیل نهاد سنتی لویه‌جرگه اضطراری متشکل از رهبران اقوام و بزرگان و انتخاب رئیس‌جمهور موقت اشاره کرد.کابل طی این هفته شاهد سفر شماری از مقامات سیاسی ژاپن، آمریکا، فرانسه و بریتانیا بود و مقامات خارجی با عبدالله عبدالله، وزیر پیشین امور خارجه افغانستان و کرزای دیدارهای متعددی برگزار کردند.کرزای عصر سه‌شنبه طی نطقی که به زبان پشتو ایراد شد از موافقت خود با تصمیم کمیسیون انتخابات دال بر 2 مرحله‌ای شدن انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد تا بحران انتخاباتی لااقل فعلا فروکش کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها