عادل فردوسی‌‌پور (متولد مهر 1353 در تهران) روزنامه‌نگار، مترجم، مدرس دانشگاه، تهیه‌کننده، مجری تلویزیونی و گزارشگر فوتبال کشورمان است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف است و مدرس واحد درسی زبان انگلیسی تخصصی مهندسی صنایع در این دانشگاه نیز هست. او پایه‌گذار، تهیه‌کننده و مجری برنامه جنجالی 90 که از شبکه 3 سیما پخش می‌شود نیز هست. در سال 2009، هفته‌نامه نیوزویک او را در فهرست پرقدرت‌ترین افراد در ایران در رده نوزدهم جای داد. مجله ورلدساکر به او لقب «جان ماتسن ایران» داده‌است.
کد خبر: ۲۸۸۹۴۸

او کار رسانه‌ای خود را در سال 1372، با روزنامه‌نگاری در روزنامه ابرار ورزشی به سردبیری اردشیر لارودی آغاز کرد. پس از قبولی در آزمون گزارشگری صدا و سیما، کمی از روزنامه‌نگاری فاصله گرفت، اما پس از مدتی با مجله سروش جوان، مجله همشهری جوان و روزنامه جام‌جم به همکاری پرداخت. او برای مجله ورلدساکر نیز مطلب می‌نویسد.

فردوسی پور در پایان سال 1373 پس از چندین بار آزمون به صدا و سیما راه یافت و در ابتدا به گزارش برنامه منتخب ورزشی (برنامه‌ای آرشیوی از شبکه سوم سیما که در نیمه شب پخش می‌شد) می‌پرداخت. فردوسی‌پور کم کم پیشرفت کرد و توانست بازی‌های بهتری را گزارش کند. او پس از گزارش‌های خوبش در جام جهانی 98، توانست خود را به همه بشناساند و از آن پس بود که به عنوان گزارشگر بازی‌های زنده و مهم انتخاب شد. در آن زمان که تلفظ نادرست نام‌های خارجی در گزارش‌های فوتبال صدا و سیما زیاد اتفاق می‌افتاد، او از معدود گزارشگران مسلط به زبان‌های خارجی بود. لحن گزارشگری فردوسی‌پور بعد از مدتی بین دیگر گزارشگران مد شد و اصطلاحاتی که او به کار می‌برد بر سر زبان‌ها افتاد.

او چندی پیش در مراسم اهدای توپ طلایی فوتبال ایران نیز جایزه بهترین گزارشگر را از افشین قطبی دریافت کرد.

عادل فردوسی‌پور که اوایل سر برنامه هم تلفن همراهش زنگ می‌زد، حالا همیشه موبایلش روی پیغام‌گیر است و تنها تلفن‌های ضروری را جواب می‌دهد. ما هم خاطراتش را از طریق دوست و همکاری از او جویا شدیم که جزو آن تلفن‌های ضروری است.

زندگی فردوسی‌پور حسابی با فوتبال درآمیخته تا آنجا که بهترین و بدترین خاطره‌اش از فوتبال است: «بدترین خاطره‌ام شکست ایران از بحرین در مقدماتی جامجهانی 2002 بود و بهترینش پیروزی‌مان مقابل بحرین در مقدماتی جام 2006 به این ترتیب بدترین خاطره‌ام با پیروزی غرور‌آفرین تیم ملی خنثی شد.»

اما در زندگی شخصی‌اش اگر جستجو کند، بهترین خاطره‌اش را در راه یافتنش به دانشگاه پیدا می‌کند: «سال 71 در رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف قبول شدم. با این‌که شاگرد خوبی بودم اصلا فکر نمی‌کردم در چنین رشته و دانشگاهی قبول شوم. یکی از آرزوهایم راه یافتن به این دانشگاه و رشته بود.»

بدترین حادثه اما، برمی‌گردد به سرقت از خانه فردوسی‌پور. اتفاقی که سال گذشته افتاد، می‌گوید: «سال گذشته در اوج بحران برنامه90، به منزلم دستبرد زدند. البته چیز زیادی نبردند اما این مساله به من احساس نا‌امنی می‌داد و بر بد بودن شرایط روحی‌ام می‌افزود. در آن دوران خیلی سختی کشیدم. البته دزدها خودشان هم نمی‌دانستند که اینجا خانه من بوده، بعدا که وارد شده بودند فهمیده بودند. »

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها