تسوج - خبرنگار جام‌جم: مسجد جامع تسوج با 800 سال قدمت که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده به دلیل عدم همکاری اداره کل اوقاف استان آذربایجان شرقی در حل مشکل تملک مغازه‌ها همچنان غریب و تنهاست. صادقی اصل، فرماندار شهرستان شبستر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باتوجه به این‌که این مسجد درون بازار واقع شده و تردد به محوطه مسجد بخصوص وسایل نقلیه مشکل بود، لذا پس از ترمیم و بازسازی اقدام به بازگشایی معابر مسجد کردیم . وی افزود: در این راستا اهالی و مغازه‌داران نهایت همکاری را با فرمانداری این شهرستان انجام دادند، به‌طوری‌که در قبال استفاده از این مکان مذهبی حتی حاضر شدند مغازه و محل کسب و کار خود را با نازل‌ترین قیمت بفروشند.
کد خبر: ۲۸۸۶۴۳

فرماندار شبستر تصریح کرد: اما متاسفانه در مسیر بازگشایی به چهار باب مغازه برخورد کردیم که جزو محدوده مسجد بود و از نظر قانونی به اداره کل اوقاف استان می‌رسد.

صادقی گفت: در این راستا طبق روال مغازه‌های قبلی سعی کردیم چهار مغازه دیگر را در قبال این مغازه‌ها به اداره کل اوقاف واگذار کنیم که متاسفانه این اداره کل حاضر به چنین معامله‌ای نمی‌شود و در قبال چهار مغازه محدوده مسجد، هشت مغازه از فرمانداری درخواست می‌کند.حال سوال اینجاست در شرایطی که با هموار کردن مسیر مسجد امکان استفاده همه اقشار و سنین جامعه اعم از پیر و جوان و معلول و ... فراهم می شود چرا اداره کل اوقاف که خود متولی امور مساجد است ، امور تجاری را به امور مذهبی و اعتقادی ترجیح می‌دهد.

به گفته فرماندار شبستر با برداشتن این چهار مغازه و تسطیح نمودن مسیر، گام بسیار بزرگی در هرچه بیشتر نمایان کردن هویت، قدمت و زیبایی مسجد و منطقه برمی‌داریم و به جذب توریست و گردشگر در منطقه می‌افزاییم.

گفته می‌شود، بنای اولیه مسجد جامع تسوج که یکی از فاخرترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی منطقه شمال‌غرب کشور به شمار می‌آید به دوره حکومت ایلخانان برمی گردد، لیکن در دوره‌های بعد چندین بار مرمت کلی شده است.

مسجد دارای حیاط کوچکی با شبستان و مناره‌های بدون مأذنه است. شبستان آن بیست‌وچهار ستون دارد که چهار ستون جنوبی آن آجری، بقیه سنگی و همه دارای پایه و سرستون‌های مقرنس دار هستند و سی و پنج گنبد آجری بر روی آنها قرار گرفته است. بر پیشانی مدخل این مسجد فرمانی از سلطان‌محمد خدابنده به خط ثلث برجسته روی سنگ مرمر یک پارچه نقر شده است. این کتیبه که مورخ به سال 989 هجری است شامل فرمانی از پادشاه مبنی بر خلاف مالیات کوزه‌فروشی و ... است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها