فرانکفورت با نویسندگان و ناشران خداحافظی کرد

کاهش استقبال از بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان

شامگاه یکشنبه شصت و یکمین نمایشگاه کتاب فرانکفورتدر حالی به پایان رسید که براساس اعلام مدیران آلمانی امسال میزان بازدید مردم و علاقه‌مندان حدود 3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت. به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس، امسال 290 هزار و 469 نفر از نمایشگاه کتاب فرانکفورت دیدن کردند که نسبت به سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان حدود 3 درصد کاهش داشته است، همچنین تعداد بازدیدکنندگان تخصصی 181 هزار و 155 نفر بوده که نسبت به سال قبل 7/2 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۲۸۸۶۳۰

البته این کاهش استقبال باعث نشد که رئیس نمایشگاه از عملکرد نمایشگاه کتاب امسال دفاع نکند؛ یورگن بووس گفت: بسیاری از ناشران نمایشگاه امسال را بهترین نمایشگاه در طول برگزاری آن دانسته‌اند.

وی همچنین درباره مهمان امسال نمایشگاه هم گفته است با وجود این که چین یکی از جنجال‌برانگیزترین مهمان‌های تاریخ نمایشگاه فرانکفورت بود، اما هیات برگزاری کاملا از حضور چین در نمایشگاه راضی هستند و سال آینده هم آرژانتین مهمان نمایشگاه خواهد بود.

ژانگ فوهای، رئیس هیات رسمی چین در فرانکفورت هم در اظهارنظری گفته است که فکر نمی‌کرده نویسندگان چینی تا این اندازه در آلمان طرفدار داشته باشند.

ضرورت معرفی نشر ایران

از سوی دیگر علی زارعی نجفدری که به عنوان نماینده و مشاور رئیس‌جمهور به آلمان رفته بود در روز پایانی شصت و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گفت: حضور منسجم در نمایشگاه‌های بین‌المللی بویژه نمایشگاه‌های فرهنگی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش مهر، زارعی با اعلام این‌که رئیس‌جمهور عنایت ویژه‌ای به مقوله کتاب دارد، افزود: سفیران فرهنگی ایران اسلامی تلاش شایسته‌ای برای معرفی بضاعت‌ها و توانایی‌های فرهنگی در حوزه نشر از خود نشان دادند.

وی همچنین در دیدارهای از پیش تعیین شده با تعدادی از ناشران کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، صربستان، رومانی، پاکستان، ترکیه، آلمان و چین راه‌های توسعه همکاری فی‌مابین در حوزه چاپ و نشر کتاب را بررسی کرد.

جایزه برای ایتالیا

اما جایزه ویژه امسال نمایشگاه کتاب فرانکفورت نصیب ایتالیایی‌ها شد و کلادیو ماگریس نویسنده ایتالیایی جایزه صلح نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان را از آن خود کرد. این جایزه که مبلغ آن 25 هزار یورو است به دلیل تقویت تنوع فرهنگ اروپایی در آثار ماگریس به این نویسنده 70 ساله اهدا شده‌ است.

ماگریس استاد زبان و ادبیات مدرن آلمانی در دانشگاه تریسته و همچنین مقاله‌نویس روزنامه‌های معتبر اروپایی است.

پیش از ماگریس و در سال‌های گذشته نویسندگان و شاعرانی همچون اورهان پاموک، اکتاویو پاز و سوزان سانتاگ به عنوان برگزیده این جایزه معرفی شده بودند.

نمایشگاه فرانکفورت امسال ویژگی دیگری هم برای ایرانیان داشت و آن‌طور که ایبنا گزارش داده است آثار نویسندگان و غرفه حوزه کودکان و نوجوانان ایران مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفت.

این غرفه که در سالن ویژه کودکان و نوجوانان نمایشگاه فرانکفورت برپا شده بود، در عین سادگی، توانست توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند و سپیده خلیلی و مهدی کاموس که هر 2 از نویسندگان حوزه کودکان و نوجوانان هستند، مسوولیت غرفه ایران را در این بخش از نمایشگاه برعهده داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها