گروه سلامت: یک متخصص تغذیه گفت: گردو به دلیل داشتن 2 اسید چرب ضروری کاهش‌دهنده کلسترول بد است، به همین علت مصرف گردو از لخته شدن خون در رگ‌ها و امراض قلبی جلوگیری می‌کند. مرتضی صفوی در گفتگو با فارس افزود: در قدیم از شاخه‌های درخت گردو برای درمان تورم غدد، زونا و زخم‌ها استفاده می‌کردند. همچنین روغن گردو برای رفع مشکلات روده‌ای مصرف می‌شد.
کد خبر: ۲۸۸۶۰۰

این متخصص تغذیه افزود: استفاده‌های دیگر گردو در طبخ غذاها و شیرینی‌هاست. از روغن آنها در تهیه وارتیش، رنگ‌های نقاشی و صنایع آرایشی، از رنگ پوست گردو در رنگ مو و کدر کردن رنگ پوست، از پودر پوست گردو به عنوان پرکننده بعضی قسمت‌های ساختمان و اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌کنند.

صفوی اضافه کرد: مغز گردو دارای حدود 3 تا 4 درصد آب، 60 درصد روغن مایع که حاوی 2 اسید چرب ضروری آلفالینولئیک اسید (ALA) به میزان 2/3 درصد و لینولئیک اسید)LA( به میزان 32 درصد و دانه گردو حاوی 700 کیلوکالری در هر 100 گرم است.

وی افزود: میزان پروتئین دانه گردو 15 تا 20 گرم درصد گرم و حاوی مقدار کمی تانن است. مواد معدنی در 100گرم گردو که شامل املاح مختلف هستند، شامل آهن و روی هرکدام به میزان 3 میلی‌گرم، سدیم 2 میلی‌گرم، سلنیم یک میلی‌گرم و کلسیم، منیزیم، پتاسیم، مس و فسفر و از بیشترین ویتامین‌های گردو می‌توان ویتامینC وE را نام برد و حاوی مقداری فیبر است.

صفوی افزود: ترکیبات مهم و متعدد موجود در گردو حاکی از ارزشمند بودن آن و نشان‌دهنده خواص و اثرات وسیع آن است. گردو دارای خاصیت ضدمیکروبی، ضدقارچ و ضدکرم بخصوص کرم‌های گرد و پهن، در کاهش التهاب ورم‌ها از جمله آرتریت روماتوئید نیز موثر و روغن گردو دارای اثرات درمان زخم، التیام تاول، ضدآفتاب سوختگی و بعضی مشکلات پوستی است.

وی افزود: تحقیقی در چین نشان داد که روغن گردو در درد گوش میانی، اثراتی مشابه با نئومایسین را داراست. در قدیم از روغن گردو به عنوان رفع کولیک و مشکلات روده‌ای استفاده می‌کردند و در درمان اسهال و هموروئید نیز مفید بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها