جابر تواضعی: یادم نیست کدام نویسنده جنگی است که می‌گوید ادبیات جنگ با شلیک اولین گلوله شروع می‌شود، ولی هیچ نقطه پایانی برایش نمی‌شود گذاشت. این حرف را می‌شود علاوه بر ادبیات به کل محصولات فرهنگی که پس از جنگ و با این موضوع و درونمایه خلق می‌شوند، تعمیم داد. مثال دم دستش فیلم‌هایی است که هنوز بعد از این همه سال، درباره جنگ‌های جهانی ساخته می‌شود و هنوز هم بخش‌های ناگفته‌ای از ابعاد مختلفش را برای بیننده باز می‌کند. حالا وقتی پای جنگی با مختصات جنگ خودمان پیش می‌آید، چیزهای دیگری هم به ماجرا اضافه می‌شود که نمی‌گذارد آن را یک جنگ ساده و معمولی بدانیم. چیزهایی که تماشای آنها هنوز بعد از این همه وقت جذاب و دیدنی است.
کد خبر: ۲۸۸۴۲۰

علی بهادر در زمینه ساخت سریال جنگی بی تجربه نیست. «بهترین تابستان من» که سال‌ها پیش از تلویزیون پخش شد، توانست مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بنشاند. این سریال داستان نوجوانی را روایت می‌کرد که علی صادقی نقشش را بازی می‌کرد و حضورش در جبهه حوادث و اتفاقات جالبی را رقم می‌زد. این سریال مقدمه‌ای برای حضور پررنگ‌تر این بازیگر در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف شد و حالا ورود او در یک کار می‌تواند نشانه‌ای باشد برای یک کار کمدی و شیرین.

«شب هزار و یکم» البته حال و هوای متفاوتی با آن سریال دارد. مهم‌ترینش این است که از آن فضای کمدی و شیرین که بخشی از آن به واسطه لهجه یزدی بازیگرانش بود خبری نیست. نقش اول کار را دانیال حکیمی بازی می‌کند که در سال‌های قبل نقش شوخ و شنگ‌تر و جوانانه‌تری را بازی می‌کرد. ولی گذشت زمان و بالارفتن سن و سالش باعث شده او را در نقش‌هایی از جنس دیگر و آدم‌های جاافتاده‌تر ببینیم. نمونه قبلی‌اش سریال «مرگ تدریجی یک رویا» ساخته فریدون جیرانی است که او را در هیبت ناشری می‌دیدیم که با همسر نویسنده‌اش دچار چالش‌ها و مشکلاتی می‌شد. او این بار هم نقش یک روانپزشک را بازی می‌کند که قبلا در جبهه حضور داشته و حالا هم به واسطه کارش و هم به دلیل اتفاقات دور و برش جور دیگری با آن روبه‌رو می‌شود و آنها را مرور می‌کند.

نکته دیگر حضور علیرضا خمسه در یک نقش جدی است؛ چیزی که از بازیگری که بیشتر سابقه‌اش را نقش‌های کمدی تشکیل داده است، کمی دور از ذهن می‌نماید. ولی خمسه بخوبی از پس آن برآمده است. مهشید افشارزاده هم بعد از مدت‌ها کار به عنوان مستندساز، حضور دوباره‌ای را جلوی دوربین این سریال تجربه کرده است.

شب هزار و یکم، تلاش می‌کند برای ما بویژه نسل جدید از یک دوران سپری شده، اما فراموش نشده بگوید و این چیزی است که بچه‌های امروز برای گرفتن جواب سوال‌هایشان درباره این مقطع تاریخی بشدت به آن نیاز دارند.

شب هزار و یکم حدود ساعت 15/22 روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از شبکه یک سیما پخش می‌شود. اما اگر این ساعت نمی‌توانید مخاطب این سریال باشید، تکرارش را در ساعت 15 روز بعد از دست ندهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها