نان، اساسی‌ترین ماده غذایی ایرانیان است و خانواده‌های ایرانی 50 تا‌80 درصد انرژی خود را از این ماده به دست می‌آورند. با این حال، این غذای اصلی از بهداشت کافی برخوردار نیست. جدا از مسائل کیفیت نان، عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی شاغلان بخش نان، یکی از مشکلات اصلی در تهیه این اصلی‌ترین ماده غذایی است که همواره سلامت جامعه را تهدید می‌کند. با هر شهروندی که صحبت می‌کنیم، از رعایت نشدن نکات بهداشت مختلف مانند عدم استفاده از روپوش مخصوص، سیگار کشیدن کارگران در حین کار، نبود محلی برای ضایعات نان، نبود دستشویی‌های بهداشتی، عدم شستشوی دست‌ها با صابون و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده قبل از دخالت در پخت نان، بعضا شستن دست‌های خمیری داخل پاتیل تهیه خمیر، رد و بدل پول به دست فرد خمیرگیر یا وردنه‌زن، لباس‌های غیرپاکیزه و وجود سوسک و دیگر حشرات در محیط کار و... شکایت دارند.
کد خبر: ۲۸۸۳۱۰

براساس بررسی‌های انجام شده از سوی وزارت بهداشت، فقط ‌35 درصد کارگران نانوایی‌ها موازین بهداشت فردی را رعایت می‌کنند. جدای از بهداشت، دور ریز نان نیز در کشور ما بسیار زیاد است. سرانه مصرف نان در کشور 128 کیلوگرم است که بالاتر از کشورهای توسعه یافته است. این سرانه در ایتالیا 77 کیلوگرم، در اسپانیا 63 کیلوگرم، در آلمان 58 و در فرانسه 57 کیلوگرم است. همچنین سالانه 4000 میلیارد تومان برای یارانه نان اختصاص داده می‌شود که اگر 20 درصد از این نان به ضایعات تبدیل شود، 800 میلیارد تومان به هدر می‌رود. متاسفانه برخی انواع نان تنها پس از گذشت 2 ساعت قابلیت مصرف را از دست می‌دهد که ضایعات زیادی ایجاد می‌کند. بد نیست بدانید در ایجاد ضایعات نان مردم 20 درصد، نانوایان 30 درصد و آرد مصرفی 50 درصد نقش دارند.

فرهنگ‌سازی برای سلامت

هر چند مشکلات اقتصادی، امری بدیهی و علت بسیاری از موارد سوء تغذیه در ایران است ولی مطمئنا دلیل تمامی‌ مشکلات سوءتغذیه ایرانی‌ها به مسائل اقتصادی بر نمی‌گردد. کما این‌که در مقابل سوءتغذیه ناشی از کم خوری، 40 درصد افراد این مملکت دچار مشکلات بدخوری و پرخوری هستند. آنچه در حقیقت دلایل بروز سوءتغذیه در جوامع مختلف می‌شود عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. تا به حال، فعالیت‌های زیادی در جهت رفع سوءتغذیه ایرانی‌ها انجام شده است، ولی بیشتر آنها، طرح‌های مکمل یاری بوده یا فقط بر جنبه خاصی تمرکز داشته‌اند.

یکی از عوامل اصلی در نامناسب بودن سبد غذایی هر خانوار، توزیع نامناسب آن بین اعضای خانواده، عدم شناخت گروه‌های غذایی و نیاز بدن به هر کدام از گروه‌های غذایی است. بنابراین نقش آموزش در ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه، بسیار ارزشمند است.

استفاده از روش آگاهی‌بخشی مناسب، مهم‌ترین عامل جهت دادن به الگوی مصرف مردم به سمت الگوی بهینه است. مشتری‌‌های پرمصرف باید به عوارض مصرف بیش‌ از حد آگاه شوند و مشتری‌هایی که درآمد کافی ندارند، باید بیاموزند چگونه حبوبات، سویا و کنجاله می‌تواند جایگزین بخشی از گوشت در جیره غذایی روزانه شود. تدوین برنامه‌های کوتاه مدت حمایت تغذیه‌ای گروه‌های آسیب‌پذیر شامل مادران باردار، شیرده و کودکان به عنوان غذای مکمل و گروه‌های فاقد سفره غذایی به‌ عنوان گروه درآمدی و تدوین برنامه‌های حمایت تغذیه‌ای برای مواقع اضطراری و بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه از جمله موارد مهم در این خصوص است. از سوی دیگر، بیماری‌های رایج با ارتباط با نوع تغذیه، نظیر برخی از سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز در زمره بیماری‌هایی هستند که باید تحت مراقبت و توصیه‌های تغذیه‌ای قرار گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها