رییس جمهوری با اعلام سه برابر شدن میزان صادرات غیرنفتی طی چهارسال گذشته گفت: با همت تولیدکنندگان و صادر کنندگان این میزان صادرات تا پایان سال 1391 به 50 میلیارد دلار خواهد رسید.
کد خبر: ۲۸۸۱۸۶

دکتر محمود احمدی نژاد سه شنبه شب در جمع صادرکنندگان نمونه در سالن اجلاس سران در تهران، مجموع صادرات غیرنفتی در سال 1383 را 7 هزار میلیارد تومان (7/3 میلیارد دلار ) عنوان کرد و گفت: در چهار سال گذشته این میزان صادرات به 23 هزار میلیارد تومان ( 23 میلیارد دلار) رسید و بیش از سه برابر شد.

رییس جمهوری افزود: من از کسانی که قدر این مجاهدت را نمی دانند سئوال می کنم اگر این افتخار نیست پس افتخار کدام است؟!.

احمدی نژاد با بیان این که این موفقیت به لحاظ ظاهری در یکی از دشوارترین و بدترین شرایط روی داد، گفت: دو اتفاق مهم در دنیا به وقوع پیوست که بر ما نیز اثر داشت.

رییس جمهوری، این دو رویداد را شامل "بحران اقتصادی جهانی" که موجب فلج شدن اقتصادهای مدعی جهانی شد و "لج بازی و بداخلاقی برخی از کشورها" بیان کرد و اظهارداشت: صادرکنندگان با درایت خود شبکه تحریم را درهم شکستند و قریب به اتفاق شکستن خباثت برخی کشورها توسط صادرکنندگان به نمایندگی جمع کثیری از این قشر صورت گرفت.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه راه آینده، روشن و توانمندی های ملت ایران، بی نظیر و بی پایان است، وظایف و اقدامات متقابل دولت و صادرکنندگان را در این مسیر تشریح کرد.

احمدی نژاد همچنین با اشاره به نشست امروز رییس کل بانک مرکزی با تشکل های صادر کننده از اختصاص دو میلیارد دلار برای تامین منابع مورد نیاز صادر کنندگان خبر داد.

وی با استقبال از پیشنهاد رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مبنی بر اعطای تسهیلات دولتی به تشکل های صادر کننده برای احداث مراکز تجاری در دیگر کشورها؛ گفت: با مساعدت بانک مرکزی یک میلیارد دلار به این امر اختصاص می یابد.

صادرکنندگان شبکه تحریم را در هم شکستند

رییس جمهوری، جهش صادراتی طی چهار سال گذشته را عظیم خواند و گفت: صادرکنندگان با درایت خود، شبکه تحریم علیه ایران را در هم شکستند.

احمدی نژاد اظهار داشت: در چهار سال اخیر به خاطر شبکه تبلیغاتی دشمن و در موضوع فناوری و علمی، تمرکز فعالیتهای سیاسی و تبلیغی ما در نقطه مقابل دشمن قرار گرفت.

رییس جمهوری، بیت الغزل این مباحث را پیشرفتهای علمی و صنعتی کشور دانست و خاطرنشان کرد: در این فاصله، یک اتفاق بزرگ روی داد که ارزش و اهمیت آن اگر از دستاوردهای علمی و فناوری بیشتر نباشد، کمتر نیست.

احمدی نژاد افزایش صادرات غیرنفتی را در این مدت، یک مجاهدت و پی گیری ثمربخش و افتخارآفرین دانست و گفت: وقتی در دهه های گذشته برنامه ریزان اقتصادی از توسعه صادرات غیرنفتی حرف می زدند، بسیار با احتیاط عمل می کردند و وقتی قرار بود هدفگذاری شود، این کار، میلیمتری و سانتیمتری صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه توانمندی بازرگانان و مجاهدان اقتصادی در این مدت مورد غفلت واقع شد، تصریح کرد: در چهار سال گذشته جوانان این مرز و بوم مرزهای فناوری و دانش را در هم شکستند و صادرکنندگان کاری کارستان کردند.

رییس جمهوری، مجموع صادرات غیرنفتی در سال 1383 را 7300 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این میزان صادرات غیرنفتی طی 40 یا 50 سال گذشته ثبت و برنامه های آن اجرا شده بود.

احمدی نژاد با اشاره به سه برابر شدن ارزش صادرات غیرنفتی طی چهار سال گذشته گفت: این در حالی است که بحران اقتصادی، مدعیان جهانی را فلج کرد و تجارت و سرمایه گذاری با افت شدید مواجه شد.

رییس دولت دهم که در جمع صادرکنندگان نمونه و در سالن اجلاس سران سخن می گفت، به کجروی و بداخلاقی برخی کشورها در این مدت اشاره کرد و افزود: آنان به قول خودشان درصدد تحریم ایران بودند و تصور کردند اگر شبکه بانکی ایران را تحریم کنند، شریان اصلی اقتصاد ایران را قطع می کنند.

رییس جمهوری گفت: آنان تصور می کردند کار تمام شده است اما صادرکنندگان و جریان صادرات ایران با درک درست از شرایط، از جهش صادراتی برخوردار شدند.

احمدی نژاد با اشاره به واکنش خود به موضوع تحریمها گفت: من آن زمان هم گفتم که نوشته های شما در حد یک کاغذپاره است. من همان زمان به قشر دلسوز تاجر و صادرکننده، اعتماد و اعتقاد قلبی داشتم.

رییس جمهوری افزود: این قشر راه را باز کردند، اگر چه ما هیچ گاه خواهان رویارویی با دیگر کشورها نبوده ایم بلکه همواره به دنبال ارتباطات سازنده در سایه شعار ملت ایران مبنی بر دوستی، عدالت و برابری هستیم.

احمدی نژاد تلاش و موفقیت صادرکنندگان را موجب بیمه شدن کشور و اقتصاد آن برشمرد و گفت: یک بار دیگر توانمندی بی پایان و بی نظیر ملت ایران به نمایش گذاشته شد.

آمادگی دولت را برای واگذاری تصدی گری ها

رییس جمهوری، شیب واگذاری تصدی گری های دولت را در چهار سال گذشته بسیار تند ارزیابی کرد و با اشاره به بررسی کشورهایی که در زمینه خصوصی سازی و مردمی سازی کار کرده اند، گفت: هیچ کشوری با این شیب تند این کار را انجام نداده است.

احمدی نژاد تاکید کرد که دولت به سرعت دنبال این است که خود را از تصدی گری ها رها کند و از عرصه اقتصاد بیرون بکشد.

وی تحقق این امر را مستلزم بر عهده گرفتن امور توسط تشکل های اقتصادی از جمله صادرکنندگان دانست و از صادرکنندگان خواست به سرعت جایگزین تصدی های دولت شوند.

احمدی نژاد صادرات را نه فقط کار اقتصادی بلکه معرفی یک ملت خواند و خطاب به صادرکنندگان گفت: کار شما معرفی فرهنگ و تمدن ملت ایران است.

وی اثرگذاری فرهنگی همراه با حضور اقتصادی را یک کار سیاسی سطح بالا عنوان کرد که صادرکنندگان انجام می دهند.

رییس جمهوری با اشاره به این که ایران مراودات سیاسی زیادی با دنیا دارد، گفت: اکثر کشورهای دنیا از ساز و کار و نظامات یک سویه دنیا خسته شده اند و راه نجات را توسعه ارتباطات اقتصادی با ملت ایران می دانند.

وی سرمایه گذاری بر پایه مناسبات جهان را از طریق فعالیت های سازنده اقتصادی یک فرصت تاریخی خواند و تاکید کرد: این کار مجاهدت ملی، ماندگار و تاریخ ساز است.

احمدی نژاد با طرح این پرسش که علت دشمنی ها با ملت ایران چیست؟ گفت: ایران با کسی دشمنی ندارد، علت دشمنی ها این است که نمی خواهند ملت ایران بزرگ باشد.

وی افزود: ملت ایران در تاریخ بزرگ بوده و استعداد بزرگ شدن را داشته است.

رییس جمهوری به صادرکنندگان توصیه کرد که این بزرگی و بزرگ منشی را حفظ و آن را نهادینه کنند.

وی گفت: امروز مردم دنیا به دیده احترام به ملت ایران می نگرند.

احمدی نژاد به احداث 10 هزار واحد مسکونی در ونزوئلا توسط پیمانکاران ایرانی اشاره کرد و گفت: در زمان امضای قرار داد نسبت به توانمندی های متخصصان ایرانی تردید وجود داشت اما این کار به سرعت پیش رفت و قرار است این واحدها در مراسمی با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح شود.

وی خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته خودباوری و توانمندی ملت ایران بار دیگر زنده شد.

رییس جمهوری گفت: کسی که در سخت ترین شرایط می تواند بالاتر از هدف را محقق کند در شرایط آرام می تواند معجزه کند.

وی تاکید کرد که می توانیم با کمک هم ایران را به کشوری پیشرفته و پیشرو تبدیل کنیم.

او گفت: واقعیت این است که نقطه شروع و عزیمت ما مناسب نبوده است اما اکنون خود را شناخته ایم.

احمدی نژاد افزود: البته افرادی هستند که قدر مجاهدت ها را نمی دانند و اطلاع و علم ندارند که سه برابر شدن صادرات به چه معناست و با چه زحماتی شکل گرفته است.

رییس جمهوری گفت: صادرکنندگان در شرایطی کار کردند که برای جابجایی پول خود مشکل داشتند و در خصوص بیمه، حمل و نقل، گمرک و مسایل بانکی با صدها مشکل مواجه بودند.

احمدی نژاد اظهار داشت: صادرکنندگان بد اخلاقی ها را در هم شکستند اگرچه برخی فرق ظرفیت تولید و تولید را نمی دانند و علیه تلاشگران اقتصادی حرف می زنند.

وی تاکید کرد که باید مدیریت اقتصاد و اقتصاد را به متن مردم، متخصصان و تلاش گران در متن مردم بسپاریم.

رییس جمهوری با اشاره به قوانین متناقض و تو در تو گفت: صادرکنندگان چیزی از ما نمی خواهند همین که برای آنان مانع ایجاد نکنیم، کار بزرگی انجام داده ایم.

وی هدف دستیابی به حداقل 50 میلیارد دلار صادرات را دور از دسترس ندانست و گفت: باید تفاوت طراز تجاری ایران را مثبت کنیم.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه برداشتن موانع فراروی صادرکنندگان یکی از کارهایی است که باید انجام شود، افزود: ساختار بروکراسی که از گذشته به ما به ارث رسیده است، همواره می خواهد بزرگ شود، حوزه اختیارات خود را گسترده تر و چرخش کار را پیچیده تر کند.

رییس جمهوری به لزوم حمایت درست و به هنگام از تولیدکنندگان و صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: وزارت بازرگانی و بانکها کارهایی را انجام داده اند اما حمایت ها باید به سمت همگام شدن با حرکت صادرکنندگان باشد.

وی طرح تحول اقتصادی را کار بزرگ دولت برشمرد و گفت: مجلس وقت خوبی گذاشته است و امیدواریم با شکل مناسب و انعطاف لازم برای دولت تصویب و اجرایی شود.

رییس جمهوری با تاکید بر این که دولت به دنبال حذف یارانه ها نیست، گفت: ما در صدد هدفمندکردن یارانه هستیم.

وی نحوه توزیع یارانه ها را نامناسب و موجب از بین بردن انگیزه ها دانست و گفت: کسی موفق است که روی پای خود بایستد.

احمدی نژاد در عین حال گفت: تولید ما در برخی بخش ها به گونه ای نیست که بدون حمایت در عرصه های تجارت جهانی حضور یابد.

وی تصریح کرد: با صرفه جویی حاصل از هدفمند کردن یارانه در بخش انرژی تولید ما می تواند با همه تولیدات دنیا رقابت کند.

در این مراسم با حضور رییس جمهوری از 50 صادرکننده نمونه تقدیر شد.

ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها