در کنار یک هزار و 700 اثر و بنای تاریخی همدان؛ پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، غار مشهور علیصدر که با لقب «شگفت‌انگیز» در اذهان همه می‌درخشد، مکانی است متفاوت و مجذوب‌کننده که نمی‌توان جای خالی آن را در گنجینه خاطرات تحمل کرد و حتما باید تماشای این غار شگفت و زیبا را در اولویت برنامه‌های گردشگرانه قرار داد.
کد خبر: ۲۸۸۱۷۲

غار علیصدر به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی و آهکی جهان به‌لحاظ زیبایی منحصر بفرد و عظمت خیره‌کننده‌اش، روزانه پذیرای بیش از صدها گردشگر از ایران و جهان است به گونه ای که در مجموع، سالانه بیش از 700 هزار گردشگر از آن دیدن می کنند .

5 مهر 1342 گروهی 14 نفره از اعضای هیات کوهنوردی همدان غار «علیصدر» را مورد بازدید و کاوش قرار داده و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، مسافتی از آن را طی کنند.

سال 1346 با پخش خبر کشف این غار شگفت‌انگیز و بی‌انتها در سطح رسانه‌های ملی، توجه محققان، کوهنوردان و علاقه‌مندان آثار طبیعی به غار «علیصدر» جلب شد.

سال 1352 کوهنوردان همدان، ورودی غار را عریض کرده و از سال 1354 استفاده عمومی از غار «علیصدر» آغاز شد اما همچنان کاوش و بررسی غار ادامه دارد.

این غار در مجاورت روستای «علی‌صدر» از توابع بخش گل تپه شهرستان کبودرآهنگ در فاصله 75 کیلومتری شمال غربی همدان و در کوه‌های زاگرس واقع است. متوسط بارش سالانه این منطقه 300 میلیمتر است.

این غار در کوه نه‌چندان مرتفع (ساری قیه)‌ صخره‌زرد قرار گرفته که در نزدیکی آن 2 غار دیگر به نام‌های سراب با 7 کیلومتر و سوباشی با 11 کیلومتر فاصله وجود دارد.

غار «علیصدر» به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی جهان و تنها غار آبی که امکان قایقرانی با وسعت زیاد و گسترده در آن وجود دارد، ساعت‌ها بازدیدکنندگان را محو زیبایی‌های طبیعت ایران و قدرت خداوند می‌کند. سهولت استفاده از کانال‌های آبی درون غار از ویژگی‌های منحصر به فرد علیصدر است.

غار «علیصدر» یکی از طولانی‌ترین غارهای آهکی جهان به‌شمار می‌رود و قدمت سنگ‌های آن به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی (190 136 میلیون سال قبل)‌ می‌رسد.

گردشگران و مسافران برای بازدید از غار پس از طی مسیر قابل قایقرانی، مسیری نسبتا طولانی‌ را در خشکی طی می‌کنند. سپس دوباره گردش با قایق ادامه می‌یابد. از مسیر 4/12 کیلومتری کشف شده فقط می‌توان از 7/2 کیلومتر بازدید کرد که با نورافکن نورپردازی شده است.محوطه اصلی غار از تعداد زیادی تالار بزرگ و کوچک و پیچ در پیچ شکل گرفته که به وسیله دهلیزها و دالان‌های مشبک با یکدیگر مرتبط می‌شوند و برخی از آنها وسعتی بیش از چند صد مترمربع دارند. سقف غار (که در برخی قسمت‌ها تا 10 مترمربع از سطح آب ارتفاع دارد)‌ پوشیده از رسوبات بسیار زیبای کربنات کلسیم خالص و مخلوط با عناصر شیمیایی دیگر است.

پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با سابقه مدنیت 3 هزار و 100 ساله و به عنوان اولین پایتخت ایران باستان از زیبایی‌های بی‌شماری برخوردار است که آثار باستانی متعدد، ابنیه تاریخی، سرسبزی و طراوت مثال‌زدنی و مردم خونگرم و میهمان‌نواز این دیار سفر حداقل 10 روزه‌ای را در طول سال برای هر ایرانی خوش‌ذوق واجب و ضروری می نماید که قطعا خاطره‌ای شیرین و به یاد ماندنی را برای هر گردشگری به جا خواهد گذاشت.

با این حال، کارهای غیرکارشناسی در محیط غار، از بین رفتن برخی ویژگی‌های اکوسیستمی آن، بی‌توجهی به اطراف غار و زیباسازی و محیط‌آرایی محوطه بیرونی آن، عدم توجه مسوولان به ضرورت تبلیغ و معرفی این جاذبه توریستی و نبود برنامه‌ریزی مدون برای جذب گردشگر، معطلی مسافران برای ساعات طولانی جهت تهیه بلیت که با راه‌‌اندازی سایت اینترنتی به راحتی می‌توان این مشکل را رفع کرد و... از دلایلی است که موجب شده غار علیصدر با حضور قابل قبول بازدیدکنندگان مواجه نباشد و در بهترین حالت تنها حدود 700 هزار نفر در سال از این غار که نمونه آن را در هیچ کجای دنیا نمی‌‌توان یافت بازدید کنند. ایجاد کافی‌شاپ و غذاخوری در محوطه داخلی غار، عدم جلوگیری از ورود تنقلات (و ریختن زباله در غار)‌، استعمال دخانیات توسط بازدیدکنندگان و... در فضای اصلی غار، نورپردازی‌های غیرحرفه‌ای در سراسر محیط و... از مواردی است که بازدیدکنندگان آگاه را می‌آزارد.

همدان - خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها