پس از فتح سوپرجام فوتبال اسپانیا و سپس سوپرجام اروپا در ابتدای فصل، تیم فوتبال بارسلونا حرکت خود را به سوی فتح 3 جام دیگر آغاز کرده است. این جام‌ها همان‌هایی هستند که آبی و اناری‌پوشان فصل پیش هم صاحب شدند و آنها را به بهترین تیم باشگاهی جهان در آن فصل بدل کردند. از آن 3 جام، دو جام داخلی بودند و دیگری جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا و در هر 3 مورد کمتر کسی در خصوص صلاحیت تیم کاتالونیایی برای رسیدن به این افتخارات دچار شک و تردید شد.
کد خبر: ۲۸۸۱۲۵

بارسا پیش از آغاز تعطیلی دو هفته‌ای لیگ‌های اروپایی که به دلیل برگزاری دو دور پایانی پیکارهای انتخابی جام جهانی 2010 در قاره‌های مختلف در روزهای 19، 20، 22 و 23 مهر بود، 6 بازی در لیگ اسپانیا برگزار کرد و هر 6 بازی را برد و 3 امتیاز از رقیب بزرگ و قدیمی‌اش رئال مادرید پیش افتاد. در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا نیز دیناموکی‌یف اکراین را تسلیم و با اینتر در شهر میلان مساوی کرد. بواقع تیم خوزه مورینیوی پرتغالی تنها تیم طی این مدت (5/2 ماه نخست فصل)‌ بود که به تیم خروشان پپ گواردیولا نباخت. در ترسیم فتوحات این مقطع زمانی، مثل همیشه مسی و ژاوی و پس از آنها زلاتان ابراهیموویچ نقشی عمده را ایفا کردند.

آنری که مهاجم قدرتی سابق اینتر است، با گلزنی در هر 5 دیدار نخست تیم کاتالونیایی در لالیگا رکورد تازه‌ای را به جا گذاشت و به اولین بازیکن در تاریخ حیات بارسا بدل شد که در بدو حضورش در این تیم، در تمامی 5 مسابقه نخست تیمش دروازه رقبا را گشوده است.

بدون غصه

اما «دانیل الوس» هم که 16 ماه از الحاقش از سه‌ویا به آبی و اناری‌ها می‌گذرد، طبق معمول در ترکیب آنان خوب کار کرده است. جالب است بدانید 3 سال پیش که سه‌ویا در برابر بارسلونا صفر 3 برنده شد تا سوپرجام اروپا را تصاحب کند، الوس در ترکیب تیم اندلس حاضر بود و امسال که بارسا برای فتح این جام‌ در موناکو شاختار اکراین را هدف گرفت و حریف را با یک گل در وقت اضافی مغلوب کرد و الوس برای بارسا پا به توپ شد. در این مدت تیم اول ایالت کاتالونیا حتی یک دقیقه هم بابت واگذاری جولیانو بله‌تی مدافع راست سابقش به چلسی و از دست دادن «اله گوئر» دیگر مدافع راست دهه جاری خود (وی تابستان سال پیش از نوکمپ رفت)‌ غصه نخورده است، زیرا الوس را جانشین آنها کرده است. الوس که رقیب درجه یک مایکون، مدافع راست قدرتی اینتر برای احراز این پست در مسابقات تیم ملی برزیل است و سرعت او در تضاد با قدرت مایکون به حساب می‌آید، می‌گوید: «از بازی در نوکمپ، همان قدر درس گرفته‌ام که از چند سال حضور در اندلس گرفتم. معیارها فرق کرده است، اما من کار خودم را انجام داده‌ام و از این پس نیز چنین خواهد بود. خوشبختانه من در نوکمپ کنار بازیکنانی باهوش و توانا کار کرده‌ام و همین موضوع در ارتقای فزون‌تر سطح بازی من و همچنین فتح جام‌های اخیر، سهمی عمده داشته است.»

تفاوت‌های گذشته با امروز

الوس سال 2007 نیز همراه با سه‌ویا در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا بازی کرد، اما تفاوت‌های آن سال با فصل 20092008 این پیکارها زیاد بود. در ابتدای پیکارها آن سال و در جریان مسابقه سه‌ویا با میلان بود که آنتونیو پوئرتا، مدافع تیم اندلسی بر اثر ایست ناگهانی قلب از پای درآمد و مردان سه‌ویا را مدت‌ها عزادار کرد. آن سال سه‌ویا فقط یک شانس‌دار دوم و سوم در آن پیکارها محسوب می‌شد، ولی الوس با بارسا در پیکارهای فصل پیش و امسال با روالی کاملا متفاوت به میدان آمده است و طبعا نگاه کارشناسان به بارسا، همواره به عنوان یک مدعی قهرمانی است. الوس که فینال فصل پیش پیکارهای جام قهرمانان اروپا را به خاطر آسیب‌دیدگی از دست داد و نتوانست در پیروزی جالب صفر 2 بارسا بر منچستریونایتد مشارکت کند، امسال در شروع فصل مقاوم و پرامید ظاهر شده و در توصیف گذشته و امروز می‌گوید: «درست است که در ماه‌های اخیر فقط یک بازی‌مان را نبرده‌ایم و در لالیگا مجددا از رئال پیش افتاده‌ایم، اما هنوز در اوایل فصل به سر می‌بریم و هیچ چیز ثابت و قطعی نیست و هر اتفاقی متصور است. حفظ خوش‌بینی برای ما در این مقطع از فصل الزامی است، اما به همین میزان نیز باید از خوش‌خیالی صرف و مفرط فاصله بگیریم، بشدت بکوشیم و از کار، گریزان نباشیم و با این سلاح‌ها رقبا را کنار بزنیم، این کاری است که خودم همیشه به آن معتقد بوده و انجامش داده‌ام. عذری از ما پذیرفته نیست و بعد از فتوحات بزرگ فصل پیش مجبور به ادامه آنها هستیم. ما تا همین نقطه از فصل نیز مسابقات دشوار و بردهای مهمی داشته‌ایم، اما هنوز 8 ماه از فصل مانده است. بنابراین باید هوشیار باشیم و راهمان را ادامه دهیم.»

حفظ روال گذشته

گواردیولا که به‌رغم تازه‌کار بودن، موفقیتی بزرگ را در نوکمپ تجربه کرده است به نفرات فصل پیش وفادار مانده و اگر ابراهیموویچ را نادیده بگیریم، تقریبا تمام ترکیب آن فصل را برای آبی و اناری‌ها حفظ کرده و یکی از آنها الوس است. البته ساموئل اتوئوی کامرونی رفته و سایر عناصر و راه‌ها همانی هستند که در گذشته بودند و این می‌تواند به معنای تکرار فتوحات گذشته مردان نخست فوتبالی کاتالونیا باشد و توام با آن راه درخشان سال‌های اخیر الوس نیز استمرار خواهد یافت.

مترجم: وصال روحانی / منبع: uefa.com / اکتبر 2009

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها