اهواز - سمیه غافلی - خبرنگار جام‌‌جم: چندی پیش رئیس‌مرکز بهداشت خوزستان خبر از احتمال وجود میکروب ناگ در آب‌های خوزستان داد، اما اخیرا این خبر را تکذیب کرد در حالی که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز نیز بر وجود میکروب ناگ در آب برخی نقاط روستایی و شهری خوزستان صحه گذاشت. عبدالرسول نیکخوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان در این‌ خصوص در آخرین اظهارنظر خود گفت: میکروب ناگ از میکروب‌های هم خانواده آلتور است که می‌تواند در شبکه فاضلاب و نیز شبکه آب آشامیدنی شهری وجود داشته باشد که اخیرا در فاضلاب دیده شده اما مشاهده یا وجود این میکروب را در آب آشامیدنی مردم خوزستان تکذیب می‌کنم!
کد خبر: ۲۸۸۱۱۷

وی افزود: البته ممکن است این میکروب در مواردی نادر به دلیل شکستگی لوله‌های شبکه آبرسانی یا بر اثر اختلاط آب و فاضلاب، مشاهده شود که ما نیز نسبت به این قضیه حساس هستیم و این موضوع را مداوم بررسی می‌کنیم.

بنا به گفته نیکخوی، وجود این میکروب، برای مسوولان آبفای شهری و روستایی هشداری است که اولا در محل‌هایی که شبکه آبرسانی دچار آسیب شده، سریعا عملیات ترمیم و تعمیر صورت بگیرد و ثانیا به این معناست که اکنون به خاطر خشکسالی و غیره شرایط زیست‌‌محیطی برای رشد میکروب ناگ مساعد شده است.

وی تاکید کرد در مواردی میکروب ناگ در فاضلاب مشاهده شده و وجود داشته که با کنترل‌‌های بهداشتی، آموزش‌های ارائه شده و اخطارهایی که به سازمان آب شهری و روستایی داده شد و اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان‌ها، آب آشامیدنی شهری و روستایی در استان خوزستان عاری از این میکروب است و هیچ موردی از بیماری ناگ تاکنون مشاهده نشده است.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری اهواز وجود میکروب ناگ را در فاضلاب برخی نقاط روستایی و شهری استان تایید کرد.

وی گفت: میزان میکروب ناگ امسال یک سوم سال گذشته گزارش شده و کاهش چشمگیری یافته است.

حبیب‌الله مرادی اظهار کرد: در سال گذشته موارد بیشتری از وجود میکروب ناگ در فاضلاب گزارش شد.

وی با بیان این که تاکنون وجود میکروب ناگ در آب مصرفی مشاهده نشده، تصریح کرد: اعلام وجود میکروب ناگ در فاضلاب و هرز آب، هشدار و زنگ خطری برای رعایت بهداشت و نظافت و همچنین دقت بیشتر است.

به گفته مرادی، نظارت بر بهداشت آب، کلرزنی دقیق، رعایت استانداردهای خروجی تصفیه خانه‌ها، پایش کیفی آب و افزایش دفعات نمونه‌گیری بویژه در مناطق روستایی از اقدامات موثر در کاهش احتمال شیوع بیماری است و در مقابله با میکروب ناگ موثر است. در صورتی که کلرزنی به صورت مستمر و به میزان لازم در شبکه‌های آب انجام شود این میکروب مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

در این راستا شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادعا کرد که تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده میکروب ناگ در شبکه توزیع آب شهری استان از سوی بهداشت ارسال نشده است.

این اظهارنظر مسوولان در حالی مطرح می‌شود که رئیس شبکه بهداشت خوزستان در یکی از جلسه‌های ستاد خشکسالی استان که شهریورماه برگزار شد، از فراگیری ناگ در شبکه‌های توزیع آب بویژه در شبکه‌‌های روستایی ابراز نگرانی کرده و گفته بود احتمال فراگیری ناگ در سطح استان همزمان با کاهش دما در فصل پاییز وجود دارد.

ناگ، میکروبی است که می‌توان از آن به عنوان مقدمه آلتور نام برد. آلتور از بیماری‌هایی است که به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند و شبیه وباست.

استان خوزستان از نظر آب و هوایی منطقه‌ای مساعد برای رشد و شیوع بیماری آلتور است، چون در این منطقه هوا گرم و مرطوب است. البته شیوع میکروب آلتور در خوزستان سالانه در اواخر اردیبهشت ماه همزمان با گرم شدن هوا و اواخر پاییز همزمان با خنک شدن هوا رخ می‌دهد. شیوع بیماری ناگ الزاما به دلیل تصفیه نشدن آب نیست و عواملی مثل رعایت بهداشت فردی و عمومی همچون شستن دست و صورت و غیره می‌تواند در پیشگیری از شیوع یا انتقال این میکروب بیماری‌زا موثر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها