گروه سلامت: یک فوق تخصص بیماری‌های کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر جدی گرفتن بهداشت کودکان جهت جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزای نوع A (خوکی) گفت: چنانچه والدین با علائم بیماری نظیر تنفس سریع و تنگی نفس، کاهش سطح هوشیاری و تب بالای 38 درجه در کودکان خود مواجه شوند، حتما موضوع را جدی گرفته و به مراکز درمانی مراجعه کنند. دکتر سلطان‌زاده با بیان این که کودکان زیر 5 سال در زمینه ابتلا به بیماری آنفلوآنزای نوعA آسیب‌پذیر هستند، در گفتگو با «جام‌جم» گفت: علائم بیماری آنفلوآنزای نوعA شامل تب بالای 38 درجه، درد عضلات، سرفه خشک، سوزش گلو، عطسه، لرز، بی‌اشتهایی و نارسایی تنفسی است. والدین در صورت بروز این‌گونه علائم به هیچ عنوان خوددرمانی نکنند و حتما کودک را به مراکز درمانی منتقل کنند.
کد خبر: ۲۸۸۰۸۳

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رعایت نکات بهداشتی و فردی را در جلوگیری از ابتلای آن بسیار موثر دانست و گفت: جهت پیشگیری از انتقال ویروس باید مرتب سطوح کناری تختخواب، حمام و آشپزخانه و اسباب‌بازی‌های کودکان را با محلول‌های ضدعفونی خانگی تمیز کرد و بعد از سرفه یا عطسه حتما دست‌ها را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده شستشو داد.

وی ادامه داد: ویروس‌ بیماری آنفلوآنزای نوعA از طریق بزاق، اشک، ترشحات بینی، سرفه، عطسه و تماس با اشیای آلوده قابل انتقال است و لذا رعایت نکات بهداشتی خصوصا در کودکان الزامی است و والدین باید این نکات را به آنها آموزش داده تا در هنگامی که در مدارس یا مکان‌های عمومی هستند آنها را رعایت کنند.

دکتر سلطان‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا از طریق مصرف غذا و... امکان سرایت بیماری به انسان وجود دارد یا خیر، گفت: خوشبختانه این ویروس از طریق مصرف غذا، گوشت یا فرآورده‌های آن منتقل نمی‌‌شود ولی قبل از مصرف غذا باید دست‌ها را با آب و صابون به مدت 20 تا 40 ثانیه شست.

وی با بیان این که دوره پنهان این بیماری از یک تا 7 روز است، گفت: ویروس این بیماری خصوصا در کودکان از یک روز قبل از شروع علائم تا 7 روز بعد از شروع بیماری قابل سرایت است، بنابر این در صورت ابتلا به بیماری حتما افراد دیگر در منزل فاصله یک متری تا بیمار را رعایت کنند. حتی بعد از بهبود نیز فرد بیمار تا 7 روز در منزل استراحت کند.

دکتر سلطان‌زاده در مورد چگونگی درمان این بیماری گفت: تعدادی از عوامل آنتی‌ویرال و داروهای فوق در درمان این بیماری استفاده می‌شود که از جمله این داروها می‌توان به اسلتامی ویر و زانامی ویر اشاره کرد.

دکتر سلطان‌زاده در مورد آخرین وضعیت تهیه واکسن آنفلوآنزای نوعA گفت: اخیرا واکسن مونووالان برای بیماری تهیه شده است که 159 میلیون دوز آن تاکنون در دنیا مصرف شده و منتظر نتایج هستند تا در اواسط اکتبر در صورت تایید به تعداد کافی تهیه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها