کوتاه از جهان

هشدار برژینسکی

جام‌جم آنلاین: زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا با انتقاد از سیاست‌ کنونی کاخ سفید در افغانستان هشدار داد ادامه این سیاست پیدایش ویتنام دیگری را رقم می‌زند. برژینسکی در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: امکان موفقیت در افغانستان وجود دارد ولی برای دستیابی به این هدف نیازمند نتایج سیاسی قابل قبول هستیم.
کد خبر: ۲۸۸۰۵۸

وی افزود: باید از تحمیل روش‌های سیاسی خود به افغان‌ها دست برداریم و برای مدیریت سیاسی از مکانیزم‌های سنتی این کشور چون لویه جرگه استفاده کنیم.

بازگشت اختلافات

جام‌جم آنلاین: روبرتو میچله تی، رئیس دولت کودتای هندوراس توافق با مانوئل زلایا، رئیس‌جمهور قانونی این کشور برای بازگشت وی به قدرت را رد کرد.

به گزارش آژانس اسپانیایی افه، میچله‌تی اعلام کرد در مذاکرات اخیر هیچ توافقی برای بازگشت زلایا به قدرت بین مذاکره‌کنندگان دو طرف به دست نیامد.

زلایا خواستار تصمیم‌گیری کنگره درباره بازگشت اوست اما به اعتقاد میچله‌تی تصمیم‌گیری در این زمینه فقط توسط دادگاه عالی قضایی ممکن است.

حمایت بان از گزارش گلدستون

جام‌جم آنلاین: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته حمایت خود را از گزارش گلدستون درباره جنگ غزه اعلام و از اوضاع جاری قدس ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روزنامه الحیاه‌الجدیده، بان تاکید کرد از گزارش گلدستون حمایت می‌کند و از دو هفته پیش تحولات جاری در ژنو را پیگیری ‌کرده است.

او تصریح کرد به طور مستمر در حال پیگیری پیشنهادهای مطرح در گزارش گلدستون بویژه موضوع پرداخت غرامت است.

معرفی مرد شماره‌ 2 لیبی

جام‌جم آنلاین: سیف‌‌الاسلام قذافی، پسر رهبر لیبی به عنوان «هماهنگ کننده رهبران گروه‌های قبیله‌ای، سیاسی و تجاری» و به عبارت ساده‌تر مرد شماره 2 این کشور منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتصاب سیف‌الاسلام 36ساله به عنوان رئیس نهاد «رهبری‌های مردمی» نشان می‌دهد او جانشین بلا فصل پدرش خواهد بود.

لیبی از سال 1977 و با به قدرت رسیدن معمر قذافی در کودتایی بدون خونریزی قانون اساسی ندارد و فعالیت احزاب سیاسی در آن ممنوع است.

پیشنهاد لاوروف

جام‌جم آنلاین: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته پیشنهاد کرد سایر کشورها هم در آینده باید به معاهده کاهش سلاح‌های استراتژیک بپیوندند.

لاوروف در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی با اشاره به مذاکرات روسیه و آمریکا بر سر توافقنامه جدید کاهش تسلیحات‌ استراتژیک این پیشنهاد را مطرح کرد.

معاهده استارت اولین بار در سال 1991 بین شوروی و آمریکا به امضا رسید و در تاریخ 5 دسامبر سال جاری نیز این قرارداد منقضی می‌شود.

لغو سفر اوباما به آلمان

جام‌جم آنلاین: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته سفرش به آلمان برای حضور در مراسم بیستمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین را لغو کرد.

به گزارش هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، اوباما به دلیل آنچه از آن تحت عنوان مشغله کاری یاد شده است، انصرافش از حضور در این مراسم را اعلام کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به جای اوباما در مراسم یاد شده که در نهم نوامبر (18 آبان) برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها