رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از بانوان قرآن پژوه:

پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع علوم انسانی در دانشگاهها و گلایه خود در این خصوص اشاره کردند و افزودند: مبنای علوم انسانی غرب که در دانشگاه‌های کشور بصورت ترجمه‌ای تدریس می شود، جهان بینی مادی و متعارض با مبانی قرآنی و دینی است، در حالی که پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد.
کد خبر: ۲۸۸۰۲۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری همزمان با خجسته سالروز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها، هزاران نفر از بانوان قرآن پژوه و فعال قرآنی، امروز سه شنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار خانم ها،
- دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی، استادیار و معاون پژوهشی واحد خواهران دانشگاه امام صادق (ع)،
- دکتر صدیقه مهدوی استاد دانشگاه و پژوهشگر برتر،
- دکتر مریم حاج عبدالباقی حافظ کل قرآن و استاد دانشگاه آزاد اسلامی،
- پروین امیرآبادی داور مسابقات قرآن و مدیرعامل موسسه انجمن قرآنی بانوان،
- الهام غفاری حافظ کل قران، مدرس و پژوهشگر قرآنی،
- و مائده ادیب زاده حافظ کل قرآن و مدرس دانشگاه و حوزه
دیدگاههای خود را در خصوص مسائل مربوط به فعالیتهای قرآنی کشور بویژه بانوان بیان کردند. محورهای مطالبی که این بانوان پژوهشگر و فعال در عرصه قرآن بیان کردند عبارت است از
• تعمیق بیشتر رشته های علوم قرآنی دانشگاهی
• بهره مندی مناسب از هشت هزار پایان نامه و پژوهشهای قرآنی بانوان
• اطلاع رسانی مناسب از پایان نامه و پژوهشهای قرآنی با تأسیس پایگاه اطلاع رسانی و کتابخانه تخصصی
• حمایت از بانوان قرآن پژوه و تشکیل کرسی نظریه پردازی در علوم دینی
• اهتمام بیشتر صدا و سیما به معرفی بانوان قرآن پژوه و پژوهشهای آنان
• تأسیس مرکز تخصصی تفسیر برای انسجام بخشی به پژوهشهای قرآنی و جلوگیری از پژوهشهای موازی
• ایجاد رشته های تخصصی تفسیر در دانشگاههای الهیات
• ضرورت حضور بیشتر بانوان قرآنی در دستگاهها و شوراهای قرآنی
• توجه به آموزشهای تخصصی قرآنی در استانها بویژه مناطق محروم
• زمینه سازی برای برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم ویژه بانوان
• اعزام بانوان قاری قرآن به حج و کشورهای دیگر جهت تبلیغ
• وجود دستگاهها و مراکز قرآنی موازی و نبود انسجام لازم
• استفاده از ظرفیت بسیج برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه
• تقویت و تعمیق برنامه های قرآنی بسیج
• و لزوم گسترش فعالیتهای هنری قرآنی و بهره گیری تولیدات نمایشی و هنری از مفاهیم قرآنی
در این دیدار همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گزارش کوتاهی از فعالیتهای علمی و تحقیقاتی بانوان قرآن پژوه کشور بیان کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، حضور برجسته و شگفت انگیز بانوان ایرانی در عرصه های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی بویژه حوزه مسائل قرآنی را از دستاوردها و افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: جهت گیری همه فعالیت‌های قرآنی باید به سمت ظهور و بروز عملی آموزه ها و دستورات قرآنی در جامعه و رفتارهای فردی و جمعی باشد و این هدف جز با آشنایی صحیح آحاد جامعه با مفاهیم و معانی قرآن و هدایت پژوهش‌های قرآنی در این مسیر، امکان پذیر نیست.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه نگاه غرب به زن، نگاه غلط، ابزاری و اهانت آمیز است، افزودند: اسلام، برای زن احترام و شخصیت قائل است و زمینه بروز استعدادهای فراوان بانوان در سطوح مختلف خانواده، جامعه، و بین المللی را بمنظور کسب علم و دانش، تحقیق و پژوهش، و تربیت و سازندگی فراهم می کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، کمیت بسیار زیاد بانوان ایرانی در عرصه قرآن پژوهی را بسیار ارزشمند و در جهان اسلام کم نظیر خواندند و در خصوص بروز عملی مفاهیم قرآن در جامعه خاطرنشان کردند: جامعه ایران بدلیل فاصله بسیار زیاد با قرآن در دوران طاغوت، عقب ماندگی هایی از لحاظ تدبر در قرآن و ظهور عملی دستورات قرآن در زندگی فردی و جمعی دارد که باید تلاش شود این عقب ماندگی ها برطرف شوند.

ایشان اساسی ترین کار برای قرآنی شدن یک جامعه را شکل گیری نظام مبتنی بر دستورات قرآن و اسلام دانستند و افزودند: تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران یکی از بزرگترین و مهمترین موارد عمل به قرآن بود که انجام شد و این حقیقت واضح و بدیهی غالباً مورد غفلت قرار می گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تشکیل نظام جمهوری اسلامی، بهترین زمینه عملی را برای سازندگی قرآنی بوجود آورده است و باید تلاش شود در این چارچوب، رفتارهای فردی، خانواده، مدیریتی، سازمانی، سیاسی، بین المللی، و رفتارها در مراکز آموزشی، عملی و تحقیقاتی براساس اسلام و قرآن شکل گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای لازمه رسیدن به چنین هدف والایی را آشنایی صحیح آحاد مردم با مفاهیم و معانی قرآنی دانستند و خاطرنشان کردند: جهت گیری پژوهش های قرآنی باید به سمت عینیت بخشی دستورات قرآن در جامعه و زندگی مردم باشد.

مقدمات و شرایط مورد نیاز برای پژوهش در قرآن، محور دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و افزودند: پژوهنده قرآن باید از نظر روحی و درونی زمینه پذیرش حقیقت ناب قرآن را داشته باشد زیرا در غیراینصورت ممکن است پژوهش در قرآن، در جهت مخالف آن استفاده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین این موضوع خاطرنشان کردند: اگر دل پاکیزه نباشد، نتیجه آن می شود که از قرآن برای کوبیدن اسلام و جمهوری اسلامی و فضائلی که نظام اسلامی در اختیار ما قرار داده است، استفاده می شود.

ایشان یکی دیگر از مقدمات پژوهش در قرآن را انس با قرآن و همچنین آشنایی با زبان عربی و مبانی اصول فقه دانستند و تأکید کردند: شیوه و متد علمی استفاده از قرآن در قرآن پژوهی بسیار مهم است و در این زمینه، شیوه علمای دین و فقها در استفاده از آیات و روایات، شیوه ای کاملاً علمی و آزموده شده است.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر به موضوع علوم انسانی در دانشگاهها و گلایه خود در این خصوص اشاره کردند و افزودند: مبنای علوم انسانی غرب که در دانشگاههای کشور بصورت ترجمه ای تدریس می شود، جهان بینی مادی و متعارض با مبانی قرآنی و دینی است، در حالی که پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن جستجو کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای یکی از مسائل مهم و اصلی در قرآن پژوهی را، استخراج مبانی علوم انسانی دانستند و تأکید کردند: اگر این کار انجام شود پژوهشگران با استفاده از مبانی قرآنی و همچنین استفاده از برخی پیشرفتهای علوم انسانی، می توانند بنای رفیع و مستحکمی را از علوم انسانی پایه گذاری کنند.

در این دیدار جمعی از خواهران فعال قرآنی از دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی – دارالقرآن بسیج مستضعفین – دارالقرآن سازمان اوقاف و امور خیریه – جمعی از خواهران قرآن پژوه – اساتید دانشگاه و طلاب خواهر حوزه علمیه و مربیان قرآنی آموزش و پرورش حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها