درباره مجموعه تلویزیونی «گمگشته» ساخت ترکیه

چهره واقعی یک انسان

اگر شما هم از بینندگان پر و پا قرص مجموعه‌های تلویزیونی هستید، حتما مجموعه تلویزیونی ترکیه‌ای گمگشته را که جمعه ظهر از شبکه اول سیما پخش می‌شود، دیده‌اید. پس از تب داغ مجموعه‌های تلویزیونی کره‌ای از شبکه‌های تلویزیونی مختلف که توانست شمار زیادی از مخاطبان را با خود همراه کند، به نظر می‌رسد نوبت به مجموعه‌های تلویزیونی ترکیه‌ای رسیده است که بخشی از اوقات فراغت ایران را پر کند.
کد خبر: ۲۸۸۰۱۶

با توجه به این‌که پخش مجموعه داستانی «کلید اسرار»،‌ بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت،‌ می‌توان پیش‌بینی کرد که گرچه مجموعه‌های تلویزیونی ساخت کشور ترکیه که اغلب موضوعات خانوادگی و اجتماعی را هدف قرار داده‌اند، شباهت‌های ساختاری زیادی با مجموعه‌های تلویزیونی ساخت کشور خودمان دارند، پرداختن به موضوعات ساده و در عین حال وجود اشتراک‌های فرهنگی بین کشور ما و ترکیه، نقش بسیار مهمی در همراه شدن مخاطبان با سریال‌های ترکیه‌ای ایفا می‌کند.

سریال «گمگشته» در سال 2004 میلادی ساخته شد و برای نخستین بار در همان سال از شبکه تلویزیونی STV ترکیه به روی آنتن رفت جالب است بدانید که این مجموعه تلویزیونی پس از این‌که برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان مواجه شد و بنا بر درخواست بینندگان از آن زمان تاکنون این مجموعه 7‌‌‌بار از شبکه تلویزیونیSTV پخش شده است و به این ترتیب، با ثبت رکوردی بی‌سابقه در تاریخ راه‌اندازی تلویزیون ملی ترکیه، به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی ساخت این کشور شناخته شده است.

نام اصلی این سریال در زبان ترکی yusuf yuzlu یا پسری با چهره یوسف است که در زبان فارسی به نام گمگشته دوبله شده است. اگرچه ممکن است این طور به نظر برسد که داستان فیلم، داستانی بسیار ساده است که مشابه آن را در بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی داخلی و حتی خارجی نیز می‌توان مشاهده کرد، اما باید پذیرفت که عامل دیگری وجود دارد که توانسته تا این اندازه در جلب توجه مخاطبان تاثیرگذار باشد.

در این مجموعه، داستان جدا شدن کودکی 10 ساله از مادرش در اثر اتفاقی بسیار عجیب، آنچنان زیبا روایت می‌شود که نام این مجموعه را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مجموعه‌های تلویزیونی خانوادگی یا اجتماعی در تاریخ ساخت مجموعه‌های تلویزیونی معناگرا به ثبت می‌رساند و پس از دوبله به چندین زبان زنده دنیا در 10 شبکه تلویزیونی در کشورهای مختلف روی آنتن رفته و با استقبال قابل توجهی از سوی مخاطبان روبه‌رو می‌شود.

بدون تردید، وجود مفاهیم دینی و معنوی به عنوان زمینه‌ای اصلی روایت داستان زندگی پرفراز و نشیب کودکی یتیم و بی‌سرپرست، در نقش اصلی این مجموعه تلویزیونی که هو دالفا تسکین ایفای آن را به عهده داشته، نقش مهمی در موفقیت گمگشته داشته است.

اگرچه بازیگر نقش اول این مجموعه تنها 10 سال دارد، اما محبوبیت این مجموعه تلویزیونی در کشورهای اسلامی، موفقیتی بی‌نظیر برای او به همراه داشته است. شاید بتوان گفت که گمگشته روایتگر داستانی حماسی است که حادثه‌ای عجیب را در متن خود به تصویر می‌کشد.

داستان این سریال 45 قسمتی که با همکاری شبکه ملی تلویزیون ترکیه و به کارگردانی و تهیه‌کنندگی یاگمور یاواز ساخته شده است، داستان زندگی پسری است که در اثر وقوع زلزله پدرش را از دست داده و مادرش را هم گم کرده است. او همچنان به تلاش برای یافتن مادرش ادامه می‌دهد و این در حالی است که مادرش به یک بیماری روحی و روانی مبتلا شده و در نتیجه به علت این‌که حافظه‌اش را از دست داده، دیگر قادر نیست زندگی گذشته‌اش را به خاطر آورد.

با این‌که این کودک گم گشته در جستجو برای یافتن مادرش با مشکلات و موانع بسیاری مواجه می‌شود، اما همچنان نمی‌تواند نسبت به انسان‌هایی که در اطرافش زندگی می‌کنند بی‌تفاوت باشد و بنابراین کمک به نیازمندان را فراموش نمی‌کند و همه دارایی‌ها و اموالش را وقف امور خیریه می‌کند. بسیاری از منتقدان بر این باورند که شخصیت این کودک 10 ساله می‌تواند بیانگر چهره واقعی یک کودک مسلمان پاک و بی‌گناه باشد که در زندگی خود با اتفاقات غیرمنتظره‌ای روبه‌رو می‌شود.

ساده اما تاثیرگذار

اگر چه شخصیت اصلی داستان گمگشته تنها 10‌‌سال دارد، اما‌ آنچه این مجموعه را از دیگر مجموعه‌های تلویزیونی با مضمونی مشابه متمایز می‌کند این است که او هیچ‌گاه خداوند را از یاد نمی برد و در مقابله با مشکلات و سختی‌های زندگی نیز تنها به خداوند پناه می برد.

هودالفا تاتسکین که در حال حاضر ساکن شهر قونیه است، 24 فوریه 1997 میلادی، در استانبول متولد شد. او در 5 سالگی نخستین بار قدم به عرصه سینما و تلویزیون گذاشت و اگرچه تا آن زمان در این زمینه تجربه‌ای نداشت، چون از استعداد خوبی برخوردار بود، توانست به سرعت پله‌های ترقی را طی کند و به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

داستان ورود او به تلویزیون از اینجا شروع شد که روزی آکاندا، خواهر هودالفا به همراه عمویش که در شبکه تلویزیونیSTV کار می‌کند، به شبکه ملی تلویزیون ترکیه رفتند. آکاندا که علاقه زیادی به ایفای نقش در یک مجموعه تلویزیونی داشت،‌ از یکی از تهیه‌کنندگان مجموعه‌های تلویزیونی خواست با درخواست او برای حضور و ایفای نقش در یک مجموعه تلویزیونی موافقت کند.

تهیه‌کننده دنبال پسر بچه‌ای بود که بتواند در مجموعه‌ای که در حال ساخت آن بود، به ایفای نقش بپردازد بنابراین مطرح شدن این در خواست از سوی خواهر هودالفا زمینه‌ای را برای حضور او در عرصه سینما و تلویزیون به وجود آورد. وقتی عوامل ساخت مجموعه با هودالفا آشنا شدند، به این نتیجه رسیدند که او همان کودکی است که هفته‌ها به دنبالش بودند.

اگرچه او در این زمینه هیچ تجربه‌ای نداشت، اما عوامل تولید با توجه به این که چهره هودالفا با نقشی که برای او در نظر گرفته بودند مطابقت زیادی داشت، تلاش کردند تا خانواده هودالفا را برای پذیرش این درخواست متقاعد کنند. پس از یک ساعت، هودالفا برای اجرای نقش آزمایشی آماده شد که خوشبختانه به خوبی از عهده انجام آن برآمد و به این ترتیب برای نخستین بار در مجموعه تلویزیونی به روی آنتن رفت.

هودالفا، پس از آن در مجموعه‌های تلویزیونی دیگری مانند دنیای اسرار، فنچ‌ها، روز قضاوت، خنکای فوریه، مرا ببخش و سمازن کوچک را که داستان آن راجع به زندگی مولانا است، بازی کرد.

بازی طبیعی او در نقش کودکی پاک و درستکار در مجموعه تلویزیونی گمگشته، بیش از هر چیز بر ذهن مخاطبان تاثیرگذار بوده است و از این رو بسیاری از خانواده‌ها در کشور ترکیه او را به عنوان یک الگوی خانوادگی برگزیده‌اند و تصور می‌کنند که نقش یوسف همچنان زنده است و زندگی او جریان دارد.

جالب است بدانید که گاهی حتی خود هودالفا نیز از دیدن مجموعه تلویزیونی گمگشته متاثر می‌شود و اشک می‌ریزد. نقش او و خواهرش به عنوان دختر یک خانواده فقیر، همه اعضای خانواده آنها را تحت تاثیر قرار داده است و تغییرات قابل‌توجهی در چگونگی زندگی آنها و دیدگاهشان نسبت به همنوعانشان به وجود آورده است.

اگرچه هودالفا دوست دارد در آینده همچنان در عرصه سینما و تلویزیون حضور داشته باشد و به عنوان یک هنرپیشه موفق در سینمای کشورش فعالیت داشته باشد، اما بر این باور است که نباید به قیمت حفظ شهرت و اعتبار فردی، همه پیشنهاد‌های سینمایی و تلویزیونی را پذیرفت و در آنها به ایفای نقش پرداخت. او دوست دارد در ‌آینده در زمینه روان‌شناسی تحصیل کند چون معتقد است روان‌شناسی می‌‌تواند نقش مهمی در کسب قدرت و آزادی در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته باشد.

کلیدی برای راهگشایی به اسرار معنوی

اگرچه ممکن است چنین تصور شود که پرداختن به یک موضوع معنوی یکی از بارزترین ویژگی‌های مجموعه‌های تلویزیونی ایرانی است، اما در سال‌های اخیر کشورهایی مانند ترکیه توانسته‌اند با ساخت فیلم‌هایی با مضامین مشابه همچون مجموعه‌های تلویزیونی گمگشته و کلید اسرار و پخش آن از کشورهای مختلف به جایگاه خوبی در بین مسلمانان دست پیدا کنند. ضمن این که توانسته‌اند در میان غیرمسلمانان نیز به عنوان حافظ معنویت‌های انسانی به موفقیت‌های چشمگیر و قابل‌توجهی دست یابند. یوسف ناامید از این که بتواند روزی بار دیگر زندگی در کنار پدرش را تجربه کند و به امید یافتن مادرش، به زندگی در این کره‌ خاکی ادامه می‌دهد.

تلاش او برای یافتن مادرش، عامل مهمی است که او را به حرکت در خلاف جهت رودخانه‌ای که موجی از موانع را به همراه دارد، تشویق می‌کند. به عبارت دیگر، او تنها با توکل به خدا به عنوان تنها سلاحی که در دست دارد، به جنگ مشکلات و سختی‌ها می‌رود و آنها را یکی پس از دیگری از میان برمی‌دارد تا در نهایت بتواند به آنچه در جستجوی آن است، دست یابد.

چشمان یوسف حقایقی از زندگی را در خود نهفته دارد که می‌توان با خیره شدن در آن آینده روشن او را پیش‌بینی کرد. رفتار کودکان در دنیای واقعی با آنچه یوسف در این مجموعه در واکنش به ناملایمات زندگی از خود نشان می‌دهد، متفاوت است.

به عبارت دیگر، زندگی واقعی ما انسان‌ها با زندگی یوسف در این مجموعه تفاوت‌های قابل تاملی دارد. یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز داستان‌های مجموعه‌های تلویزیونی با زندگی واقعی ما انسان‌ها این است که در آنها وجود عوامل و پدیده‌های متافیزیکی کاملا مشهود و محسوس است و به همین علت است که چنین مجموعه‌هایی می‌توانند تاثیر بسیار خوبی در پذیرش بسیاری از واقعیت و ایجاد تغییر در باورهای ذهنی ما داشته باشند و زندگی ما انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهند.

یوسف به ما می‌گوید، کودکی که پدر و مادر خود را از دست داده، می‌تواند تنها نباشد و قفس تنهایی‌اش را درهم بشکند. بسیاری بر این باورند که قدری تامل در زندگی یوسف به ما کمک می‌کند تا تک‌بعدی نیندیشیم و دیگر ابعاد زندگی را نیز مدنظر قرار دهیم.

فرانک فراهانی‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها