سینما و تلویزیون در هفته‌ای که گذشت

در ستایش نام نیک بزرگان

چند سال پیش که هوشنگ گلمکانی زندگینامه استاد عزت‌الله انتظامی را نوشت، با درایت و تیزبینی خاصی برای کتاب خود نام «آقای بازیگر» را انتخاب کرد. بعد از آن انتظامی بزرگ لقب آقای بازیگر گرفت. لقب «آقا» یا «سر» در انگلستان یک لقب اشرافی است که ملکه به بازیگرانی می‌دهد که آنها را از همه لحاظ کامل می‌داند و آنها را در زمینه بازیگری در اوج می‌بیند.
کد خبر: ۲۸۷۹۹۴

چند سال پیش و بعد از بازی «آنتونی هاپکینز» در فیلم «سکوت بره‌ها»، ملکه الیزابت دوم لقب «سر» را به این بازیگر اهدا کرد. اما در کشور ما از این القاب رایج نیست، گلمکانی با انتخاب نام «آقا» برای انتظامی خواست به نوعی ادای دین سینمای ایران را به این بازیگر نشان دهد. انتظامی، چند سال بعد از دریافت لقب آقا از طرف گلمکانی، در مراسم چهره‌های ماندگار به روی صحنه رفت و تندیس این مراسم را دریافت کرد و به جمع چهره‌های ماندگار این سرزمین پیوست.

هفته گذشته هم آقای بازیگر به مراسم «مهرآفرین» دعوت شد تا تندیس این مراسم را به خاطر همه فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش دریافت کند. انتظامی را می‌توان یکی از استادان بزرگ بازیگری در ایران دانست. بدون حضور او، فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند گاو، هامون، ناصرالدین شاه آکتور سینما، اجاره‌نشین‌ها، روسری آبی، هزاردستان و... در تاریخ سینمای ایران ماندگار نمی‌شدند. انتظامی آنقدر سخاوتمند است که از شهرت و محبوبیت خود در راه‌های خیرخواهانه استفاده کرده است. او می‌داند که بعد از سال‌ها فعالیت در سینما، مردم روی او را زمین نمی‌اندازند. به همین دلیل، چند سال پیش، زمانی که آمریکا به افغانستان حمله کرد، انتظامی در یک روز سرد زمستانی شال و کلاه کرد و به میان بازاریان رفت تا برای کودکان افغان که در زمستان جان‌پناهی نداشتند، اعانه جمع کند و در این راه موفق هم شد. تا پیش از این، فقط یک نفر این کار را کرده بود و آن‌هم جهان پهلوان تختی بود که هنگام زلزله بوئین زهرا، به میان بازاریان و مردم رفت و برای زلزله‌زدگان کمک جمع‌آوری کرد. انتظامی با عملی که انجام داد نام خود را در کنار نام بزرگمردی مانند تختی جاودانه کرد.

اگر ملکه انگلیس به بازیگران شاخص سینمای این کشور لقب «سر» می‌دهد، مردم هم به بازیگرانی مانند انتظامی لقب «پهلوان» می‌دهند، چون او به مانند یک پهلوان هر لحظه آماده است تا به همنوعان خود کمک کند. این مسلک انتظامی برای برخی از بازیگران جوان‌تر و کم‌سن و سال‌تر از او الگو شده است.

انتظامی با روش خود به بازیگران جوان هم راه نشان می‌دهد و شاید به همین دلیل است که در مراسم مهرآفرین، بازیگران جوانی مانند بابک حمیدیان و شبنم قلی‌خانی هم حضور داشتند. نکته جالب در این مراسم این بود که مجید قناد هم به عنوان یاور مهرآفرین معرفی شد. حضور پررنگ هنرمندان در کارهای خیرخواهانه، نشاندهنده این نکته است که هنرمندان ایرانی می‌دانند از شهرت و محبوبیت خود باید در چه زمینه‌ای استفاده کنند که هم سعادت دنیا را در پی داشته باشد و هم رستگاری آخرت را. اگر استاد انتظامی «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند» را مطلع کارهای خود قرار داده، مردم هم نام نیک او را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند.

دوست‌داشتنی‌ترین موجود فضایی

هفته گذشته فیلم «ئی تی» ساخته استیون اسپیلبرگ، توانست لقب بهترین فیلم سینمایی تاریخ سینما را که در آن یک موجود فضایی به نمایش گذاشته شده بود، در یک نظرسنجی رسمی در انگلیس از آن خود کند. این فیلم را اسپیلبرگ در سال 1982 در آمریکا ساخت. این فیلم داستان یک موجود فضایی بیگانه به نام «ئی. تی» است که 3 میلیون مایل دورتر از سیاره محل زندگی‌اش، از سفینه فضایی خود که در جنگلی در حومه لس‌آنجلس فرود آمده، دور می‌ماند. این موجود مهربان در حیاط خلوت خانه‌ای پناه می‌گیرد و بتدریج با ساکنان خانه به خصوص پسری 10 ساله به نام الیوت دوست می‌شود. الیوت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا ئی تی را به سفینه‌اش برگرداند و نگذارد که او به دست دانشمندان بیفتد. این فیلم یک سکانس بسیار زیبا و به‌یادماندنی دارد؛ جایی که الیوت اشک می‌ریزد و ئی تی با انگشت اشک‌های او را لمس می‌کند و به روش خودش به ابراز احساسات پاک او پاسخ می‌دهد. سال‌هاست مردم دنیا، فیلم ئی تی را می‌بینند و به آن بهترین و بیشترین امتیاز را می‌دهند؛ چون با دیدن این فیلم احساس آرامش و امنیت پیدا می‌کنند. آنها با دیدن ئی تی و ارتباطش با الیوت، به این نکته پی می‌برند که اگر مهربانی باشد، هیچ‌کس در هیچ کجای دنیا غریب نیست و نباید احساس غربت کند.

اسپیلبرگ با طراحی عروسک ئی تی که چشمانی بسیار مهربان داشت، نشان داد که شاید یک موجود ظاهری زشت داشته باشد؛ اما در پناه این ظاهر زشت ممکن است احساسی زیبا و قلبی مهربان وجود داشته باشد. ئی تی فیلم کاملی در سینماست؛ فیلمی که بیشتر علا‌قمندان سینما از کوچک و بزرگ گرفته تا زن و مرد، آن را دیده‌اند و همه اذعان کرده‌اند که اگر از سینما درست استفاده شود، قدرتمندترین ابزار برای برقرار کردن روابط انسانی بین تمام مردم دنیاست؛ ابزاری که می‌تواند پیام‌آور صلح، دوستی و امنیت باشد.

آنتن خالی نماند

از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که تلویزیون برای سریال‌های خود برنامه‌ریزی منسجمی طراحی کرده است. با این برنامه‌ریزی قرار است همیشه آنتن تلویزیون پر باشد و وقفه‌ای در پخش سریال‌ها رخ ندهد و از طرفی روند تولید سریال‌های مناسبتی هم در زمان مناسب انجام شود. این برنامه‌ریزی را می‌توان با نگاهی به سریال‌هایی که بعد از ماه رمضان روی آنتن شبکه‌های مختلف رفته‌اند، دید.

تا سال پیش، معمولا بعد از عید نوروز یا ماه رمضان گاهی بیش از یک ماه، آنتن شبکه‌ها خالی می‌ماند و مخاطبی که عادت کرده بود مثلا یک ماه هر شب از چند کانال سریال ببیند، با شبکه‌هایی خالی از سریال روبه‌رو می‌شد؛ اما امسال با پایان گرفتن سریال‌های نوروزی، پخش سریال‌هایی مانند اشک‌ها و لبخندها، فاکتور 8، سایه تنهایی و... آغاز شد.

بعد از ماه رمضان هم شبکه‌ها با نمایش سریال‌هایی مانند شمس‌العماره، مسافران و شب هزار و یکم و دلنوازان نگذاشت مخاطب با خلا‡ کمبود سریال‌های نمایشی روبه‌رو شود. سریال مهران مدیری هم در حال ساخت است تا شب‌های طولانی و سرد زمستانی را پوشش بدهد.

از طرفی، شبکه‌های یک و 2 سیما از هم‌اکنون ساخت سریال‌های نوروزی خود را آغاز کرده‌اند تا این سریال‌ها را با فراغ بال و وقت کافی برای عید آماده کنند. البته ناگفته نماند که چندین تله‌فیلم شاد هم در دست تولید است تا در مناسبت‌هایی مانند اعیاد غدیر، قربان و نوروز روی آنتن بروند.

سارا بختیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها