همایش بین‌المللی "تاج محل؛ نماد معماری هندی- ایرانی" از روز اول آبان‌ماه به مدت دو روز از سوی خانه فرهنگ ایران با همکاری دانشگاه دهلی، شورای تحقیقات تاریخی هند و کنگره مورخان هند در دانشگاه دهلی هندوستان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۸۷۹۱۲

به گزارش مهر، این همایش به بررسی جنبه‌های تاریخی و هنری خلق این بنای باشکوه، که یک اثر بجامانده از دوره شاه جهان و امپراتوری گورکانیان هند است، می‌پردازد.

بنای تاج محل سمبلی از روابط عمیق و گسترده فرهنگی - تمدنی ایران و هند است که جلوه‌های هنر ایرانی و زبان فاخر فارسی بر احجار آن نقش جاودان بسته است.

بیش از چهل تن از اساتید و محققان صاحب نام هندی، ایرانی و تاجیک سخنرانی و مقالات خود را در این سمینار دو روزه ارائه خواهند کرد.

 تجلی هنر ایرانی در نقوش تاج محل، تاج محل: انعکاس هنر و معماری ایرانی – اسلامی در شبه قاره، مهاجران ایرانی به دربار و دولت شاه جهان، باغ تاج محل : تداوم طراحی باغ ایرانی، نفوذ معماری ایرانی بر معماری مغولان و تاج محل : سمبل ارتباطات فرهنگی میان ایران و هند برخی از عناوین مقالات این همایش هستند.

درمیان سایر موضوعات مقالات می‌توان به  تاج محل : یادبود زیبایی از باغهای ایرانی، تزئینات ایرانی در تاج محل، ظهور هنر ایرانی در تاج محل و  نقش عناصر ایرانی در تاج محل اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها