رام امانوئل مشاورارشد رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: دولت بوش در پرسیدن سوالات مهم در مورد جنگ افغانستان ناکام بوده است و این جنگ را سرگردان رها کرده و این باعث شده تا دولت اوباما همه چیز را از اول شروع کند.
کد خبر: ۲۸۷۹۰۴

رام امانوئل معاون رسانه‌ای کاخ سفید در گفتگو با شبکه سی.ان.ان گفت: رئیس جمهور آمریکا در حال مطرح کردن سوالاتی است که هرگز از نظر ابعاد غیرنظامی، سیاسی، نظامی و استراتژیک پرسیده نشده است. در میان مسائلی که دولت اوباما می‌خواهد از طریق رهبران افغان بفهمد اینست که آیا شما یک شریک افغان بااعتبار برای روندی که بتواند امنیت و سرویس‌های مورد نیاز مردم افغانستان را تامین کند، در اختیار دارید؟

امانوئل خاطر نشان کرد که آمریکا باید تصمیم‌های بسیار پیچیده‌تری نسبت به مشخص کردن سطح مناسب نیروها درافغانستان اتخاذ کند.

وی افزود: آشکار است که ما در جنگی که هشت سال به طول انجامیده حضور داریم. جنگی که ما آن را از نقطه صفر شروع کردیم. جنگی که سرگردان رها شده بود و اینکه نیروهای امنیتی، ارتش و سرویس‌هایی که برای مردم افغانستان یک شریک واقعی باشند وجود نداشت.

امانوئل با اشاره به اظهارنظر سناتور جان کری خاطر نشان کرد که اگر تصمیم گیری در مورد سطح نیروهای آمریکایی در صورت عدم بررسی اینکه آیا شریک افغان آماده است تا فضای ایجاد شده توسط نیروهای آمریکایی را پرکند، اشتباه است.

جان‌کری نیز در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌.ان.‌ان گفت: پیش از آنکه رئیس‌جمهور در مورد شمار نیروهای آمریکایی تصمیم گیری کند، معتقدم که مهم است نسبت به این موضوع مطمئن شویم که اقدامات اصلاحی به طور کامل اجرا می‌شوند.

کری در دیگر مصاحبه‌ای با شبکه سی.بی.اس خواستار اعمال تغییرات در استراتژی مبارزه با شبه نظامیان شد.

وی گفت:‌ افغانستان، عراق نیست و چالش سخت‌تری محسوب می‌شود. موفقیت در افغانستان با اهداف نظامی محقق نمی‌شود. در نهایت موفقیت نظامی در افغانستان وجود ندارد.

امانوئل تصریح کرد: در راستای اقدامات آمریکا باید به یکسری سوالاتی که تاکنون مطرح نشده، پاسخ داده شود. اوباما بدون پرسیدن سوالات مهم و به چالش کشیدن فرضیات در تصمیم گیری عجله نمی‌کند.

امانوئل در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اظهار داشت که نتیجه انتخابات باید به گونه‌ای باشد که یک دولت مشروع و با اعتبار به روی کار آید که مردم افغانستان آن را قبول داشته باشند.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها