به گفته کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی، قلعه صاحب که در نزدیکی سقز و در شهر جدید صاحب واقع شده در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و در حال حاضر دور تا دور آن توسط جاده‌های شهری بریده شده است.این درحالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی کردستان تخریب‌های این تپه تاریخی را مربوط به سال‌ها قبل می‌داند.
کد خبر: ۲۸۷۹۰۲
به گفته برخی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، قلعه صاحب که عنوان تپه‌ای در وسط شهر جدید صاحب است، به دلیل ساخت و سازهای شهری تخریب شده است. این درحالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی کردستان تخریب‌های این تپه تاریخی را مربوط به سال‌ها قبل می‌داند.
 
به گزارش میراث خبر، قلعه صاحب در مرکز شهری به نام صاحب‌، در 15 کیلومتری سقز واقع شده است. این قلعه به شماره 10068 در تاریخ 23/6/1382 در فهرست آثار ملی قرار گرفت و به هزاره اول ق.م (3000 سال قبل) تعلق دارد.
 
گفته می‌شود شهر جدید صاحب که گسترش آن به مرور زمان از سال‌های 1385 شروع شده بخشی از این تپه را تخریب کرده و خیابان‌سازی‌های این شهر جدید باعث برش‌های بزرگی در اطراف تپه شده است.
 
این در حالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی کردستان نظری متفاوت دارند. «اقبال عزیزی»، معاون پژوهشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان دراین‌باره به میراث خبر گفت: «ساخت‌ و سازهای اطراف قلعه در گذشته اتفاق افتاده و در حال حاضر این تپه باستانی تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی است.»
 
وی در ادامه گفت: «در حال حاضر هیچ تخریبی روی این تپه اتفاق نیافتاده و از آنجایی که تپه در وسط شهر واقع شده مورد حفاظت مردم است.»
 
این درحالی است که آسفالت اطراف تپه نشان می‌دهد که کاملا جدید هستند و به گفته دوستداران میراث فرهنگی در کردستان، این جاده به تازه‌گی تسطیح و آسفالت شده است.
 
همچنین گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برش‌های ایجاد شده روی تپه که می‌توان از آن طریق لایه‌های باستانی را در عمق تپه دید به تازه‌گی اتفاق افتاده و همچنین سطح فوقانی تپه نیز پیش از این توسط برخی نهادهای دولتی مورد ساخت و ساز قرار گرفته است.
 
از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که شبانه برخی اهالی شهر از فرصت استفاده کرده و روی تپه حفاری غیرمجاز انجام می‌دهند.
 
از آنجایی که تپه در شهر واقع شده و احتمال آن می‌رود که برخی سودجویان از همین فرصت برای حفاری استفاده کنند، اما هنوز هیچ اقدامی برای نجات‌بخشی آن نشده است.
 
عزیزی دراین‌باره گفت: «کاوش‌های باستان‌شناسی باید هدف‌مند باشد و تا زمانی که پرسشی برای انجام کاوش وجود ندارد، دلیلی بر کاوش نیست. این تپه در وضعیت حفاظتی خوبی است و کاوش بی‌دلیل و صرفا برای نجات‌بخشی باعث تخریب بیشتر آثاری می‌شود که اکنون سالم در زیر خاک نگهداری می‌شوند و وقتی بیرون آورده شوند تخریب خواهند شد.»
 
این تپه بخش زیادی از تاریخ، هنر و معماری هزاره اول ق. م تا سده پنجم ه.ق را در برگرفته و ابودلف مسعربن مهمل که در قرن چهارم ه.ق به ایران (کردستان و آذربایجان) سفر کرده از این محوطه نام برده است.
 
در حال حاضر از اطراف تپه جاده‌ کشیده شده است و دور تا دور آن نیز جدول‌گذاری شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها