مقایسه والیبال نشسته ایران با فوتبال برزیل و NBA

هادی رضایی: فراموش شده‌ایم

سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران گفت: در مجامع جهانی ، والیبال نشسته کشورمان را با فوتبال برزیل و رقابت‌های بسکتبال آمریکا (NBA) مقایسه می کنند هر چند که در داخل کشور، کمتر بهایی به این رشته ورزشی داده می شود.
کد خبر: ۲۸۷۳۲۴

به گزارش مهر ، تیم والیبال نشسته ایران پرافتخارترین تیم تاریخ ورزش کشور محسوب می شود. کسب پنج عنوان قهرمانی بازی های پارالمپیک و پنج عنوان قهرمانی رقابت‌های جهانی ، کارنامه‎ای است که از والیبال نشسته ایران بر جای مانده است.

رئیس انجمن و سرمربی تیم ملی والیبال نشسته کشور با حضور در خبرگزاری مهر، از بی مهری مسئولان ورزش کشور نسبت به این رشته مدال‌آور گلایه کرد. مشروح مصاحبه هادی رضایی با خبرنگار مهر را از نظر می گذرانید:

تشکیل تیم «سایه» برای تقویت تیم ملی

هادی رضایی گفت: تیم ملی نیاز به پشتوانه سازی دارد. ما تیمی داریم تحت عنوان «سایه» که توسط آن تیم ملی کشورمان را حمایت می کنیم. به عنوان مثال در بازیهای المپیک پکن در حالی به عنوان قهرمانی دست پیدا کردیم که دو تن از بازیکنان ثابت ما به نام‌های صادق بیگدلی و داود علیپوریان عضو تیم جوانان بودند و در رقابت‌های جوانان جهان در برزیل به عنوان قهرمانی رسیده بودند. ما تیم‌های خود را بر اساس کیفیت رقابت‌هایی که قرار است در آنها شرکت کنیم به میدان می فرستیم.

فدراسیون والیبال یک فدراسیون مستقل و سوای از فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان است با این حال به رشته والیبال نشسته کمک می کند.

رضایی گفت: ما نمی توانیم از آقای داورزنی رئیس فدراسیون والیبال انتظار چندانی داشته باشیم اما همین که آنها برای مسابقات ما داور اعزام می کنند کفایت می کند. آقای امیدوار حاتمی، رئیس کمیته داوران فدراسیون والیبال، شخصا به شهرستان‌های محل برگزاری رقابت‌های والیبال نشسته سفر کرد و مسابقات ما را زیر نظر گرفت. اینکه ورزشکاران ما بدانند به آنها اهمیت داده می شود برای ما کفایت می کند.

نیاز به کانون های والیبال نشسته

والیبال نشسته برای پشتوانه سازی نیاز به نیرو دارد و این امر باید از طریق فراخوان صورت پذیرد اما نیروهای جدید باید کجا به بروز استعداد و توانایی خود بپردازند؟ رئیس انجمن والیبال نشسته ایران با بیان این مطلب افزود: باید کانون‌هایی در چند منطقه کشور وجود داشته باشد تا به وسیله آن بتوان به شناخت نیروهای مستعد پرداخت. متاسفانه مشکلات زیرساختی مانع تحقق این امر است. در حالی که اگر بخواهیم طعم موفقیت را بچشیم ابتدا باید به نیرو تجهیز شویم. آینده والیبال در گرو بازیکنان است و اگر آنها نباشند اثری از این رشته باقی نمی ماند.

والیبال نشسته لانه هم ندارد چه برسد به خانه

رضایی افزود: سازمان تربیت بدنی برای اکثر رشته‌ها خانه تاسیس کرده است. به عنوان مثال در حال حاضر خانه کشتی ، خانه کاراته، خانه تکواندو، آکادمی پینگ پنگ و... داریم اما برای والیبال نشسته ایران که پرافتخارترین تیم ورزشی کشور است حتی یک سوله اختصاصی برای تمرین هم وجود ندارد. والیبال نشسته ایران در 6 پارالمپیک، پنج عنوان قهرمانی و یک عنوان سومی کسب کرده است. در هفت دوره رقابت‌های جهانی هم پنج بار قهرمان شده ایم. شما هیچ تیم ایرانی را نمی توانید پیدا کنید که این همه افتخار کسب کرده باشد با این حال کمترین توجهی به ما نمی شود. مسئولان سازمان تربیت بدنی برای والیبال نشسته یک لانه هم بسازند، ما را کفایت می کند.

مثل فوتبال برزیل و NBA آمریکا مطرح هستیم

سرمربی تیم والیبال نشسته ایران اظهار داشت: والیبال نشسته ایران به اندازه فوتبال برزیل و رقابت های بسکتبال آمریکا (NBA) مطرح است. در مجامع ورزشی، قدرت تیم ما را همتراز با قدرت برزیل در رقابت‌های فوتبال و لیگ NBA در رقابت‌های بسکتبال دنیا می شناسند. بی اغراق باید بگویم اینقدر که در مجامع جهانی شناخته شده‌ایم و به ما بها می دهند، در کشور خودمان شناخته شده نیستیم. ما مظلوم واقع شده‌ایم و مسئولان ورزش فراموش‌مان کرده‌اند.

رقابت‌های جهانی والیبال با حضور بزرگان

سومین دوره رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی جهان از 11 آبان ماه به میزبانی مشهد مقدس برگزار خواهد شد. رضایی با اعلام این خبر ادامه داد: کشورهای برزیل و آلمان با توجه به بعد مسافت در این رقابت‌ها حضور پیدا خواهند کرد. اینکه نشست جهانی این رشته در کشور ما برگزار می شود هم خود از اهمیت بالایی برخوردار است و از جایگاه بین‌المللی این رشته حکایت می کند. تیم والیبال نشسته ایران در دو دوره قبلی این مسابقات در اسلوونی و برزیل به عنوان قهرمانی دست پیدا کرده است. ما در مسابقات جهانی از تیم ملی بزرگسالان روسیه هم دعوت به عمل آورده‌ایم تا در حین برگزاری رقابت‌ها، با تیم ملی ما دیدار دوستانه انجام دهد.

موفقیت در مسابقات باشگاه‌های جهان

رئیس انجمن والیبال نشسته ایران در خصوص فعالیت باشگاهها در این رشته ورزشی گفت: تیم‌های باشگاهی ایران در رقابت‌های باشگاه‌های جهان به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌اند. تیم های باشگاهی ایران تا به حال دو بار در رقابت ‌های باشگاه‌های جهان موفق به کسب عنوان قهرمانی شده‌اند. باشگاه‌های پگاه و ذوب آهن اصفهان در بالاترین سکو قرار گرفته‌اند. اگر باشگاه‌های ما تنها یک صدم از بودجه خود را به رشته والیبال نشسته تخصیص بدهند، به میزان قابل توجهی به رشد و پیشرفت این رشته ورزشی کمک کرده‌اند. در حالی که میلیاردها تومان برای باشگاه‌ها هزینه می شود حیف است که والیبال نشسته در این بین هیچ سهمی نداشته باشد.

والیبال نشسته ورزشی برای همه نوع معلولیت

رضایی با اشاره به شرایط معلولان برای حضور در رشته والیبال نشسته گفت: هر شخصی که تنها 12.5 درصد معلولیت داشته باشد می تواند در رقابت‌های والیبال نشسته شرکت کند. بسیاری از افراد با معلولیت بسیار پایین تا آنجا که نمی توانند در رقابت های سالم ها شرکت کنند و از سویی آنقدر معلولیت ندارند که در رقابت های معلولین به ورزش بپردازند می توانند در والیبال نشسته کار خود را دنبال کنند. این باعث می شود که ما بتوانیم طیف گسترده ای را زیر پوشش بگیریم منوط به اینکه زیرساخت‌ها درست باشد و بتوانیم نیروهای مستعد، بخصوص ورزشکارانی که در مناطق ساحلی زندگی می کنند را جذب کنیم. سر و کار داشتن مداوم با آب، کمی معلولیت در منطقه پا برای افراد این مناطق به همراه دارد.

حضور پرقدرت در رقابت‌های جهانی آیواس

رضایی در ادامه با تاکید بر اینکه تیم ملی والیبال نشسته کشورمان با حداکثر قدرت در مسابقات جهانی آیواس شرکت خواهد کرد، افزود: ما فکر نمی کنیم هندوستان در این حد و اندازه ها باشد که به لحاظ کمی بتواند برگزار کننده رقابت‌هایی در این سطح باشد با این حال با تیم ملی در این رویداد شرکت خواهیم کرد. ما برای نخستین بار است که در رشته والیبال نشسته در رقابت‌های آیواس شرکت می کنیم با این حال می خواهیم با کسب عنوان قهرمانی به کشور بازگردیم. در عین حال باید بگویم شناختی از حریفان خود در رقابت‌های قطع عضو و ویلچری آیواس هندوستان نداریم. 

رقابت‌های جهانی اوکلاهاما

تیم ملی والیبال نشسته ایران، ششمین قهرمانی در رقابت های جهانی را نشانه گرفته است.

رضایی با اشاره به این موضوع اظهار داشت: ما برای قهرمانی در دهمین دوره رقابت‌های والیبال نشسته جهان که مرداد ماه سال آینده در اوکلاهاما آمریکا برگزار می شود برنامه ریزی کرده‌ایم. رقابت‌های آیواس و کشورهای اسلامی به ما کمک خواهد کرد تا با شناخت ترکیب اصلی خود در این رقابت‌ها شرکت کنیم. ما سکوی قهرمانی این دوره از رقابت‌ها را می خواهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها