مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم:

موسسات آموزش عالی غیردولتی ، سازمان می‌شوند

غلامعلی نادری مدیرکل دفتر آموزش های آزاد و غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح روند تشکیل و فعالیت موسسات آموزش عالی غیردولتی، از برنامه تشکیل «سازمان موسسات آموزش عالی غیر دولتی» خبر داد و گفت: این پیشنهاد در قالب طرح بازنگری اساسنامه این موسسات در وزارت علوم مطرح شده و در حال بررسی است.
کد خبر: ۲۸۷۳۱۸

مدیرکل دفتر آموزش های آزاد و غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با ایسنا ، با اشاره به روند بازنگری اساسنامه موسسات آموزش عالی غیردولتی ، گفت: این کار توسط یک تیم کارشناسی در حال انجام است و در دستور کار شورای مدیران قرار گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک بررسی و تصویب شود.

وی با اشاره به عمده‌ترین تغییرات در اساسنامه ، گفت: پیشنهاداتی در این زمینه تهیه و آیین نامه مربوطه به کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و طی آن در عنوان این موسسات کلمه «غیر انتفاعی» حذف و تنها عنوان «موسسات غیردولتی» مطرح شد، ولی این مساله هنوز ابلاغ نشده است.

مدیرکل دفتر آموزش های آزاد و غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: همچنین در این راستا بحث تشکیل «سازمان موسسات آموزش عالی غیر دولتی» پیشنهاد شد که این امر در وزارت علوم در حال بررسی است تا طی آن کل موسسات آموزش عالی غیردولتی به صورت یک سازمان درآید.

وی اضافه کرد: با طرح سازمان موسسات غیرانتفاعی و غیر دولتی بخشی از مشکلات فعلی وزارت علوم حل می‌شود و بخش نظارت، گسترش، بازدیدها و مجوزها و غیره به صورت یک سازمان دنبال می‌شود.

نادری در خصوص ساختار این سازمان، اظهار کرد: این سازمان دارای معاونت آموزشی و پژوهشی خواهد بود، البته در سالهای اول این سازمان باید تحت حمایت وزارت علوم قرار گیرد.

وی با رد اخباری مبنی بر غیرقانونی بودن نیمی از موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی، گفت: در حال حاضر 267 موسسه مصوب و فعال غیر دولتی در حوزه آموزش عالی داریم که تمامی آنها دارای مجوز اصولی و قطعی و اعتبار هستند و هیچ گونه مشکلی در این خصوص برای آنها وجود ندارد.

ارزیابی سالانه عملکرد موسسات غیرانتفاعی

وی با بیان اینکه این موسسات هر ساله مورد بررسی و ارزیابی وزارت علوم قرار می‌گیرند و در صورتی که مورد تایید قرار گیرند، رشته‌های جدیدی به آنها اضافه می‌شود ، گفت:‌ بدین ترتیب فعالیت موسسه مربوطه ادامه خواهد یافت.

نادری گفت: زمانی که موسسه مجوز قطعی را دریافت کرد سرپرست موسسه انتخاب می‌شود و پس از دریافت مجوز قطعی موسسه باید به دنبال تشکیل هیات امنا باشد.

مدیرکل دفتر آموزشهای آزاد وزارت علوم تاکید کرد: تا زمانی که موسسه، مجوز قطعی را دریافت نکرده است و در واقع هیات امنا تشکیل نشده است. فعالیت‌های موسسه مربوطه بر اساس مجوز اصولی توسط هیات موسس انجام می‌گیرد و هیچ مشکل قانونی ندارد.

وی گفت: در حال حاضر 267 موسسه مصوب و فعال داریم که تمامی آنها دارای مجوز اصولی و قطعی و اعتبار هستند و هیچ گونه مشکلی در این خصوص برای آنها وجود ندارد و 100مورد از این موسسات نیز دارای هیات امنا و تعدادی در دست بررسی هستند.

نادری با رد این مطلب که گفته می‌شود تنها 80 مورد از این موسسات دارای مجوز قطعی هستند ، گفت: در واقع نداشتن هیات امنا دلیلی بر عدم فعالیت قانونی این موسسات نیست و هیات امنا مراحل نهایی قانونی است که در حال تشکیل است.به غیر 267 موسسه، 35 موسسه نیز درخواست مجوز اصولی داشته‌اند و 243 مورد نیز تقاضای تشکیل داشته‌ایم.

مازندران دارای بیشترین موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی است

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه مازندران با 38 موسسه دارای رتبه اول در بین شهرستان‌های کشور است، اظهارکرد: همچنین اصفهان با 34 موسسه، خراسان رضوی با 23 موسسه، قزوین با 14 موسسه، گیلان با 13 موسسه، آذربایجان شرقی با 12 موسسه، ‌قم با 12 موسسه، تهران با 11 موسسه و فارس نیز با 11 موسسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل دفتر آموزشهای آزاد وزارت علوم با بیان اینکه تا پایان برنامه چهارم توسعه یعنی سال جاری باید270 موسسه غیرانتفاعی و غیر دولتی ایجاد شود، تصریح کرد: از بین 30 استان کشور نیمی از این موسسات در شهرستان‌های ذکر شده است که در واقع این استان‌ها اشباع شده‌اند و ما فعلا نمی‌توانیم در این استانها موسسه جدیدی دایر کنیم.

وی در خصوص تعداد کم موسسات غیر انتفاعی و غیر دولتی در استان تهران، گفت: بر اساس مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور داده شده است که فعلا مجوزی برای تشکیل موسسه در تهران داده نشود.

دکتر نادری با بیان اینکه از سال 84 تاکنون به 193 موسسه مجوز قطعی ارائه شده است، گفت: در سال 84 به 55 موسسه، سال 85 به 45 موسسه، 86 به 32 موسسه، سال 87 به 45 موسسه و امسال نیز تا کنون برای 16 موسسه مجوز قطعی صادر شده و به 74 موسسه نیز تا قبل از سال 84 مجوز داده شده است.

ارتقای 15موسسه غیرانتفاعی به دانشگاه

وی تصریح کرد: همچنین حدود 15مورد از این موسسات به دانشگاه ارتقا یافته است که از آن جمله می توان به دانشگاه شیخ بهایی در اصفهان، دانشگاه مفید در قم و علوم و فنون در مازندران اشاره کرد که این دانشگاهها از نظر کیفیت و هیات علمی نسبت به سایر دانشگاه‌ها کمبودی ندارند.

دکتر نادری درباره تعداد دانشجویان این موسسات، گفت: در حال حاضر 150 هزار دانشجو در موسسات غیر انتفاعی در حال تحصیل هستند که این آمار جدید الورودی‌ها را در بر نمی‌گیرد.

افزایش 10 درصدی شهریه دانشگاههای غیرانتفاعی

مدیرکل دفتر آموزشهای آزاد وزارت علوم در خصوص شهریه موسسات غیر انتفاعی گفت: امسال تنها شهریه دانشجویان جدید الورود 10 درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص این نکته که برخی از این موسسات از نظر فضای فیزیکی وضعیت مطلوبی ندارند، تصریح کرد: تعدادی از موسسات به دلیل اینکه دانشجوی کمی برای تحصیل به آنجا می‌رود با مشکلات مالی مواجه می‌شوند، این موسسات بدون اطلاع وزارت علوم یکی از ساختمان‌های خود را برای مصارف خود از بین می‌برند و تنها با یک ساختمان به فعالیت خود ادامه می‌دهند ولی این کم لطفی‌های اعضای هیات موسس‌ است که در این زمینه دفتر نظارت با آنها برخورد می‌کند.

نادری تصریح کرد: اگر در بازدیدها مشاهده شود که موسسه‌ای فضای مناسبی نداشته باشد با آنها برخورد صورت می گیرد به عنوان نمونه دانشجویان آنها را بین موسسات دیگر تقسیم می‌کنیم و به آنها دانشجوی جدید داده نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها