یک متخصص تغذیه خبر داد:

سیب زمینی؛ مفید و همه کاره

مرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: سیب‌زمینی به‌دلیل داشتن پتاسیم بالا به تقویت قلب کمک می‌کند و مصرف آن برای افراد فشار خونی مفید است. سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A) ، پتاسیم، فسفر، آهن، منیزیم و ویتامین «ث» است، اما ساقه و برگ‌های سیب زمینی حاوی سمی‌بنام سولانین است که نباید آن را مصرف کرد.
کد خبر: ۲۸۷۲۵۹

وی گفت: مهم‌ترین ماده اصلی موجود در سیب‌زمینی نشاسته‌ است که معمولا 9 تا 25 درصد آن را تشکیل می‌دهد و برای تأمین انرژی ماده مفیدی می‌تواند باشد. سیب زمینی محکم‌کننده لثه و مسکن درد زخم معده است و به علت داشتن پتاسیم تقویت کننده قلب است که مصرف آن برای افراد فشارخونی مفید است. برای درمان اسهال مصرف سوپ سیب زمینی همراه با شیر مفید است. صفوی به فارس گفت: سیب زمینی در بین سبزی‌ها ویتامین «ث» بالایی دارد و برای تأمین ویتامین «ث» مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است.

این  متخصص تغذیه اضافه کرد: سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین «ب6» است و یک فنجان سیب زمینی پخته 21 درصد «ب6» مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند. بسیاری از آنزیم‌های بدن خصوصا آنهایی که در تبدیلات پروتئینی درگیر هستند به «ب6» محتاج هستند، در نتیجه برای تولید سلول‌های جدید به ویتامین «ب6» احتیاج داریم. بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته‌ای یک بار سیب زمینی را جایگزین دیگر مواد نشاسته‌ای کنند.

صفوی گفت: بهترین روش نگهداری سیب زمینی این است که آن را در حجم کم در جعبه‌های چوبی که از کف انبار یا محل نگهداری 40 سانتیمتر فاصله داشته باشد، قرار داده شود. دمای محل نگهداری بهتر است 4 درجه بالای صفر و نیز تاریک باشد که از جوانه زدن آن جلوگیری کند. این متخصص تغذیه افزود: هر 100 گرم سیب‌زمینی 90 کالری انرژی دارد و به دلیل بالا بودن فیبر آن باعث افزایش قدرت دفاعی بدن می‌شود.

وی افزود: سیب‌زمینی را باید خوب شستشو داد. سیب‌زمینی آماده را خریداری نکنید به دلیل این‌که ممکن است زیاد شسته شده باشد و نشاسته آن از بین رفته باشد. در خرید سیب زمینی دقت شود که دارای جوانه نباشد. در کنار پیاز نگهداری نشود به دلیل این‌که پیاز گازهایی از خود ساطع می‌کند که باعث خرابی و فساد سیب‌زمینی می‌شود، ضمن این‌که سیب‌زمینی پخته تا چند روز در یخچال باقی می‌ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها