روزها در قاب

هزاردستان

24 مهر: شاید خیلی‌ها وقتی اسم سریال هزاردستان می‌آید، پیش از هر چیز در حافظه‌شان موسیقی این سریال طنین‌انداز می‌شود؛ موسیقی منحصربه‌فردی که سازنده‌اش کسی نبود جز مرتضی حنانه که امروز سالروز فوتش است. مرتضی حنانه فرزند مهندس محمد حنانه، موسس دبیرستان ایرانشهر، پس از پایان دوره ابتدایی دبستان در هنرستان موسیقی به تحصیل مشغول شد.
کد خبر: ۲۸۷۱۷۹

 با شروع جنگ جهانی دوم و کشیده شدن آتش آن به ایران، هنرستان موسیقی تعطیل شد، اما حنانه با کمک علاقه‌مندان دیگر نظیر غلامحسین غریب و حسن شیروانی کنسرت‌هایی را به طور آزاد در سالن‌های انجمن‌های فرهنگی و هنری برپا کرد و پس از چندی با پیوستن پرویز محمود به این جمع پایه ارکستر سمفونیک تهران گذاشته شد.

حنانه برای تکمیل تحصیلات و مطالعات خود در رشته‌های مختلف هنری، بخصوص موسیقی، به ایتالیا رفت و پس از بازگشت از ایتالیا در سال 1342، علاوه بر تدریس «ارکستراسیون» در هنرستان عالی موسیقی، به عضویت شورای عالی موسیقی رادیو ایران درآمد و در همین زمان بود که ارکستر سمفونیک رادیو ایران را به نام ارکستر فارابی پایه‌گذاری کرد. این ارکستر توانست آثار آهنگسازان ایران را مانند خود مرتضی حنانه، فریدون ناصری، فریدون فرزانه، مصطفی کسروی و سیروس شهردار را اجرا و ضبط کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها