گروه فرهنگ و هنر: در پی گمانه‌زنی و تعیین حریم یکی از تپه‌های تاریخی استان خراسان رضوی بقایای یک شهر پارتی در شهرستان درگز شناسایی شد.
کد خبر: ۲۸۷۱۰۵

محسن لشگری،رئیس سازمان میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر گفت: طول این شهر 1300 متر عرض آن در ضلع شمال شرقی 150 متر و در ضلع جنوب غربی 450 متر است. به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی، وی مصالح به کار رفته در ساخت این شهر را خشت و کاهگل عنوان کرد و افزود: آثار معماری نمایان شده در گمانه‌ها موید این است که در این محوطه تاریخی با یک شهر از پیش طراحی شده روبه‌رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هیات باستان‌شناسی خراسان در طول 45 روز موفق شد حصار پیرامون شهر را در چهار ضلع شهر گمانه‌زنی و ردیابی کند. حمیدرضا نیک‌پور سرپرست معاونت میراث فرهنگی این سازمان نیز گفت: بدست آمدن آجرهای تزئینی با نقوش برجسته گیاهی و حیوانی گواه این مطلب است که این شهر دارای بناهای باشکوهی مانند کاخ و نیایشگاه بوده است. وی افزود: سفال‌های بدست آمده در این گمانه‌زنی که حجم بسیاری را به خود اختصاص داده از دیگر یافته‌های مهم این گمانه‌زنی بود بطوری که تعداد 12 قطعه در سفالینه از میان آنها قطعه‌یابی، وصالی و مرمت شد. وی گفت: بررسی متون تاریخی و مرور نظرات مورخان در تعیین تاریخ و حتی بافت نام این شهر شاید خالی از فایده نباشد بطوری که ژویستن مورخ رومی از شهری به نام دارا نام می‌برد که توسط تیرداد بنیانگذاری شده است. وی خاطر نشان کرد: با توجه به این مستندات احتمال می‌رود این شهر همان شهر دارا یا داراگرد باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها