گروه سلامت: کک مک (فرکل) عارضه‌ای است که اغلب مواقع با تابش آفتاب بر پوست در بسیاری از افراد ایجاد شده و آنان را به مدت طولانی درگیر و برای فرد خطری ایجاد نمی‌کند، اما کک ‌مک‌های غیرمرتبط با تابش آفتاب را باید جدی گرفت و به متخصص مراجعه کرد. دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، فوق‌تخصص پوست در گفتگو با ایسنا گفت: کک مک که بیشتر در افراد با پوست روشن، چشمان آبی و موهای قرمز و بلوند بروز می‌کند از سن 5 سالگی شروع می‌شود، به صورت لک‌های کوچک قهوه‌ای روشن در مناطق باز بدن مانند صورت، شانه و پشت افراد دیده می‌شود.
کد خبر: ۲۸۷۰۷۹

وی افزود: در تابستان اندازه، تعداد و عمق کک مک افزایش می‌یابد اما در زمستان کوچک‌تر، روشن‌تر و کمتر می‌شود، این عارضه ممکن است از نظر زیبایی آزاردهنده باشد ولی اغلب خطری ندارد. همچنین در افراد مبتلا به فرکل شیوع خال‌های بدن افزایش می‌یابد و کک مک‌هایی که در سنین پایین شروع شده در زمستان‌ها هم باقی می‌ماند.

دکتر نیلفروش‌زاده تاکید کرد: کک مک‌هایی که در محل‌های غیرمرتبط با اشعه آفتاب مشاهده می‌شود بایستی حتما توسط پزشک بررسی شود؛ چرا که کک مک در بیماری‌هایی مثل گزودرما پیگمانتوزا و نوروفیبروماتوز هم دیده می‌شود.وی در پایان گفت: کک مک به‌ندرت نیاز به درمان دارد ولی جهت درمان می‌توان از لیزر استفاده کرد که در بیشتر مطالعات تاثیر آن بیش از 50 درصد بوده است. ترکیبات موضعی مثل رتینوئیک اسید هم می‌تواند در درازمدت موثر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها