گروه بین‌الملل: فرانسه که بیش از 80 درصد انرژی برق خود را با رآکتورهای اتمی تامین می‌کند زباله‌های اتمی خود را بدون هیچ کنترل و نظارتی در منطقه سیبری روسیه دفن می‌کند. روزنامه لیبراسیون چاپ پاریس روز گذشته با افشای این خبر گزارش داد: بیش از 13 درصد از زباله‌های ناشی از مواد رادیو اکتیو که از سوی شرکت برق فرانسه مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای دفن به فضای باز صحرای سیبری منتقل می‌شوند بدون هیچ کنترلی در فضای آزاد رها شده است. بر اساس این گزارش، مشخص نیست چگونه و با چه ضریب ایمنی این مواد آلاینده و خطرناک رادیو اکتیو به فاصله 8 هزار کیلومتری خاک فرانسه منتقل می‌شود و چه تضمینی بر روی کنترل دفن آنها وجود دارد و درجه کاهش رادیو اکتیو این مواد خطرناک برای دفن چه میزان است ؟
کد خبر: ۲۸۷۰۵۳

روزنامه لیبراسیون در این زمینه به دو شهر سورسک و توماسک 7 که ورود روزنامه نگاران به آنها ممنوع شده است، اشاره کرد و نوشت: مسوولان اتمی فرانسه خطرات این مرکز اتمی در فضای باز را کم جلوه می‌دهند.بنا بر آمارها 58 رآکتور اتمی فرانسوی در سال 1150 تن زباله اتمی تولید می‌کنند.از دهه 1990 سالانه 105 تن از زباله‌های اتمی از مبدا فرانسه در داخل کانتینر به این شهرها منتقل و در فضای آزاد قرار داده می‌شوند.

پیش از این گمان برده می‌شد بخشی از مواد آلاینده هسته‌ای فرانسه به مناطقی از آفریقا نیز که در حوزه مستعمرات سابق این کشور بوده منتقل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها