سالمند و سلا‌متی

غذای سلامتی

کد خبر: ۲۸۷۰۰۳

غلات کامل مثل نان جو و نان سبوس‌دار و غنی شده که فیبر زیادی دارند، باعث کاهش کلسترول بد و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند و استفاده از آنها در یک رژیم غذایی سالم، باعث پری معده و احساس سیری می‌شود و از مصرف بیشتر غذا و انرژی ممانعت می‌کند.

اگر شما هم می‌خواهید از خواص تغذیه‌ای سبوس گندم استفاده کنید، می‌توانید ‌آن را به غذای خود اضافه کنید. افزودن سبوس گندم به ماست، خوردن آن را آسان‌تر می‌کند. می‌توانید دو سه قاشق از آن را در آش بریزید یا حتی وقتی برنج را آبکش می‌کنید، لابه‌‌لای برنج بریزید.

برای پختن کیک، آن را به آرد ساده بیفزایید یا حتی آن را در شیر و موز اضافه کنید به عنوان میان‌وعده نوش‌جان کنید.

افزودن مقداری از آن به کتلت یا غلتاندن مرغ در سبوس به جای آرد سوخاری، ارزش تغذیه آن را بالا می‌برد؛ به شرط این‌که به جای سرخ کردن آن را در فر بپزید.

خواص سبوس گندم

سبوس گندم داروی شفا بخش یبوست است و مطلقا هیچ ماده یا دارویی در این مورد رقیب سبوس گندم نیست. سبوس گندم باعث می‌شود مدفوع نرم و سنگین شده و بسرعت دفع شود و سلامت روده بزرگ را تضمین می‌کند. اگر هر روز حدود سه‌چهارم ظرفیت یک لیوان متوسط سبوس متراکم کارخانجات آرد سازی خورده شود، دفع آسان‌تر صورت می‌گیرد.

در حال حاضر، در تعدادی از کلینیک‌ها و آسایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، داروهای ملین را کنار گذاشته‌اند و سبوس گندم را جانشین آن کرده‌اند. در یک آزمایش در بیمارستان عمومی برایتون، پزشکان بیمارستان، برای پسران و بیماران مبتلا به یبوست مزمن، روزانه 15 گرم سبوس گندم به غذای آنها که شامل سیب‌زمینی، سوپ، غلات و سایر انواع غذاها می‌شد، اضافه کردند. این آزمایش بخصوص در مورد مردان آثار مفیدی داشت. همین‌طور در یک آسایشگاه در نیوجرسی، مصرف حدود 15 گرم سبوس گندم مخلوط با آرد جو دوسر در روز، یبوست مزمن بیماران را تا حدود 60 درصد درمان کرده است.

البته سبوس به علت داشتن مقدار زیادی سلولز، دیر هضم است و خوردن نان سبوس‌دار سنگین است و ترشی معده را زیاد می‌کند و در صورت وجود زخم یا حالت سرطانی، باعث درد دستگاه هاضمه و خون‌ریزی روده‌ها می‌شود و اشخاص مبتلا به ترشی معده نباید نان سبوس‌دار بخورند.

بر اساس آنچه در کتب طب سنتی آمده، سبوس نرم‌کننده و خنک‌کننده است. دم کرده 50 گرم سبوس در یک لیتر آبجوش برای رفع سرفه و زکام و کاهش حرارت تب مفید است. مصرف دم‌کرده سبوس با کمی عسل ملین است و یبوست‌های ناشی از نارسایی کبد را رفع می‌کند و باعث دفع سنگ‌های صفراوی می‌شود.

سوپ سبوس و سبزیجات

برای درست کردن این سوپ، قسمت پشت مرغ را با 2عدد هویج حلقه شده و 2 عدد پیاز حلقه شده و نصف استکان سبوس گندم و کمی ادویه بپزید. وقتی مرغ خوب پخت، آن را خارج کرده، استخوان‌هایش را دربیاورید، گوشتش را صاف کنید و سپس آن را با نیمی از مواد سوپ بکوبید یا در مخلوط کن بریزید. بعد آن را دوباره به دیگ برگردانید. آب آن را تنظیم کنید و بگذارید با یک فنجان سبزی خرد شده (جعفری، گشنیز و تره)‌ 15 تا 20 دقیقه بجوشد. می‌توانید این سوپ را غلیظ یا رقیق بردارید، این بستگی به سلیقه خودتان دارد. برای چاشنی آن از آب لیمو استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها