رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ‌کردستان گفت: برخلاف اعلام نظر برخی افراد مدرسه روستای زیویه این استان ‌در حریم قلع زیویه قرار نگرفته است.
کد خبر: ۲۸۶۹۲۹

علی فعله‌گری‌ امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: مدرسه روستای زیویه کردستان در حاشیه روستا و در کنار پایگاه باستان‌شناسی زیویه واقع در حاشیه شمالی روستا ساخته شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی کردستان از ابتدا با ساخت مدرسه در این مکان مخالفت داشت، خاطرنشان کرد: به دلیل کهنه بودن مدرسه روستا و احتمال بروز حادثه برای دانش‌آموزان، سازمان تجهیز و نوسازی مدارس بدون هماهنگی و دریافت مجوز از سوی میراث فرهنگی استان اقدام به ساخت این مدرسه کرد که سازمان میراث فرهنگی با اخذ تعهد لازم مبنی بر ساخت نمای هماهنگ با بافت منطقه و روستا و استفاده از رنگ خنثی در سقف مدرسه از شکواییه خود صرف نظر کرد.

وی با اشاره به عرصه و حریم پیشنهادی شورای راهبردی اذعان داشت: عرصه پیشنهادی شورای راهبردی شامل اصل تپه و قبرستان‌های مرتبط و حریم تا دامنه‌های تپه‌های اطراف پیشنهاد شده است، بنابراین مدرسه نه تنها در حریم قلعه زیویه قرار نگرفته بلکه در فاصله یک کیلومتری از انتهای دامنه تپه زیویه واقع شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان خاطرنشان کرد: تپه تاریخی زیویه به دلیل تخریب‌های شدید ناشی از کاوش‌های تجاری گذشت زمان و عدم انتشار نتایج کاوش‌های علمی و به هم ریختگی و نامشخص بودن پلان معماری با وجود همه ارزش‌های فرهنگی و تاریخی شرایط خاص ثبت در فهرست آثار جهانی را ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها