معاون وزیر نفت از افزایش 20 درصدی ظرفیت تولید گاز پالایش شده کشور با راه اندازی طرح شیرین سازی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی خبر داد و گفت: هزینه یک میلیارد و 240 میلیون یورویی اجرای این طرح از محل منابع داخلی شرکت نفت تامین می شود.
کد خبر: ۲۸۶۸۷۷

به گزارش مهر ، سیف الله جشن ساز در مراسم واگذاری طرح شیرین سازی گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به کنسرسیوم شرکت جی اس کره جنوبی و آی جی اس ایران در رابطه با برخی از جزئیات این قرارداد، گفت: طرح شیرین سازی گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به عنوان تاسیسات الحاقی به طرح موجود اضافه شده که قرار است در زمینی به وسعت 22 هکتار در مجاورت پالایشگاه های گازی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی ساخته شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ظرفیت روزانه 3900 میلیون فوت مکعبی شیرین سازی گاز دراین طرح، تصریح کرد: با راه اندازی این طرح علاوه بر افزایش ظرفیت تولید گاز پالایش شده برای تزریق به شبکه سراسری در مواقع اضطراری امکان تزریق ایمن تر گاز به مخازن نفتی و تامین خوراک واحدهای پتروشیمی منطقه عسلویه نیز فراهم می شود.

وی با اشاره به ساخت 6 ردیف شیرین سازی برای تولید روزانه 102 میلیون متر مکعب گازبیان کرد: همچنین با راه اندازی این پروژه امکان تولید روزانه یکهزار و یکصد تن گوگرد خشک و دانه بندی شده در چهار ردیف بازیافت گوگرد برای صادرات فراهم می شود.

این مقام مسئول از افزایش 20 درصدی ظرفیت تولید گاز پالایش شده کشور با راه اندازی طرح شیرین سازی فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی خبر داد و افزود: مدت زمان اجرای این طرح توسط کنسرسیوم کره جنوبی و ایرانی حدود 42 ماه است.

معاون وزیر نفت با اشاره به ارزش یک میلیارد و 240 میلیون یورویی این قرارداد گازی، اظهار داشت: اجرای این پروژه به روش «ای پی سی» و هزینه های اجرایی آن از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین می شود.

به گفته جشن ساز حدود یکصد میلیون یورو به عنوان پیش پرداخت در سال جاری به کنسرسیوم این طرح پرداخت می شود و الباقی مبالغ به تدریج طی سالهای آینده مطابق با پیشرفت فیزیکی کار اختصاص می یابد.

این عضو هیات رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به اینکه طراحی پایه (Basic) و پایه پیشرفته (FEED) این طرح توسط شرکت لورگی آلمان انجام شده است، گفت: همچنین لورگی صاحب لیسانس این طرح بوده که یکی از محورهای کاری این شرکت آلمانی توجه حداکثری به مسائل بهداشت، ایمنی و محیط زیست است.

وی با اشاره به سهم 51 درصدی شرکتهای ایرانی در اجرای این طرح، گفت: پیش بینی می شود با اجرای این پروژه برای حدود 8 هزار نفر اشتغال زایی فراهم شود.

درآمد 5.1 میلیارد دلاری شیرین سازی گاز

گازهای ترش فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی از هیدروکربوری های سنگینی همچون اتان و پروپان تشکیل شده که هم اکنون میزان اتان موجود در این گاز مطابق 2.7 میلیون تن در سال است که در صورت میزان بازیافت 70 درصدی، اتان قابل استحصال به سالانه حدود 2 میلیون تن بالغ می شود.

از این رو مطابق با قیمتهای بین المللی قیمت روز اتان ( حدود 360 دلار به ازای هر تن) سالانه با استحصال این برش سنگین هیدرو کربوری حدود 700 میلیون دلار درآمد ایجاد خواهد شد.

بر اساس محاسبات صورت گرفته شرکت نفت ارزش گازهای تصفیه شده طرح شیرین سازی گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی با قیمت های روز دنیا (حدود 14 سنت به ازای هر متر مکعب و یا 4 دلار به ازای هر میلیون بی تی یو) است که در این صورت روزانه 14 میلیون دلار و سالانه پنج میلیارد و یکصد میلیون دلار درآمد از محل فروش گاز شیرین ایجاد خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها