گروه فرهنگ و هنر: هنرمندان محیطی ایران که با شعار نجات دریاچه ارومیه به این شهر رفته بودند،‌ با تاکید بر حفظ این دریاچه از خطر خشک شدن، به کار خود خاتمه دادند. بیست و چهارمین جشنواره هنر محیطی ایران که از 15 مهر با مرور دوباره «مالکیت معنوی آثار محیطی» برگزار شده بود دیروز به پایان رسید.
کد خبر: ۲۸۶۸۵۹

به گفته احمد نادعلیان دبیر این جشنواره مساله خشک شدن این دریاچه به مرحله‌ای خطرناک رسیده است و نیازمند توجه بیش از پیش مسوولان به این امر است.

او این سخنان را در حالی به زبان می‌آورد که به عقیده وی هنرمندان قهر آسمان و کمبود باران را دلیل عمده پایین رفتن آب دریاچه می‌دانند که خود این مساله هم به دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی در حوزه جهانی روی داده است.

از سوی دیگر ایجاد سدهای متعدد در مسیر رودخانه‌هایی که به دریاچه می‌ریزند، منجر به خشک شدن عرصه بسیار وسیعی از دریاچه شده است.

در این دوره از جشنواره هنر محیطی ایران، هنرمندان آذربایجان غربی و شرقی و دانشجویان دانشکده هنر تجسمی دانشگاه ارومیه حضور فعال داشتند و در همایشی که در حاشیه این جشنواره برگزار شد، نمونه‌های تاریخی و معاصر کارهای مشارکتی، جمعی و تعاملی در حوزه هنرهای جدید و محیطی با موضوع «مالکیت مادی و معنوی این گونه آثار» مرور شد. موضوع این همایش پیرو مخدوش شدن مالکیت مادی و معنوی اثر «پرواز 556»Ir طرح شده بود و در طول این بحث به موضوع نبود حامیان مالی و نیاز هنرمندان محیطی به بودجه‌ و کمک مالی برای پروژه‌های بزرگ‌تر اشاره شد. همچنین بحث مالکیت این آثار بعد از ساخته شدن و افرادی که در حاشیه انجام پروژه حضور دارند نیز مطرح شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها