زلایا و دولت کودتا به توافق رسیدند

توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی در هندوراس

گروه بین‌الملل: مانوئل زلایا، رئیس‌جمهور مخلوع هندوراس و دولت کودتای این کشور روز گذشته پس از رایزنی‌هایی طولانی ونفس‌گیر برای تشکیل کابینه ائتلافی به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلایا و نمایندگان دولت موقت این کشور در این چارچوب با تشکیل کابینه‌ای مشترک و عفو رهبران کودتا توافق کردند اما بررسی جزییات اجرای این طرح به مذاکرات تکمیلی موکول شد.
کد خبر: ۲۸۶۷۹۳

با وجود آن که مقامات دولت موقت این خبر را تایید کرده‌اند اما یکی از نمایندگان زلایا عصر دیروز اعلام کرد تحقق این توافقنامه به تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت روبرتو میچله‌تی،‌ رئیس پیشین کنگره هندوراس بستگی دارد که پس از خلع زلایا به عنوان کفیل ریاست‌جمهوری معرفی شد.

آنچنانکه خوآن باراهونا، رهبر اتحادیه کارگری هندوراس و یکی از 3نماینده زلایا در مذاکرات با نمایندگان دولت کودتا اعلام کرده کابینه مشترک در صورت تحقق از وزیران هردو دولت تشکیل خواهد شد. وی تصریح کرد اردوگاه زلایا مخالف عفو کودتاچی‌‌هاست.

نمایندگان زلایا یادآور شده‌اند تنها راه پایان ناآرامی‌ها در هندوراس و اعاده ثبات سیاسی به این کشور بازگشت زلایا به قدرت است و در غیر این صورت اگر کودتاچی‌ها در صدد جلوگیری از ابقای زلایا برآیند توافق به دست آمده عملا باطل خواهد شد.

تشکیل دولت وحدت ملی و عفو عوامل کودتا دو بند کلیدی طرح آشتی ملی پیشنهادی میانجی‌های منطقه‌ای در جریان مذاکرات ماه گذشته میلادی بود که به دلیل مخالفت زلایا و مشخص نبودن سرنوشت سیاسی او به نتیجه نرسید.

توافق نابهنگام

توافق نمایندگان زلایا و دولت کودتا یک روز پس از سفر بی‌ثمر هیات بلندپایه سازمان کشورهای آمریکایی به تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس با هدف حل بحران سیاسی این کشورآمریکای مرکزی به دست آمد.

برونو استانگو، وزیر امور خارجه کاستاریکا در بازگشت از هندوراس شامگاه شنبه اعلام کرد هیات اعزامی متقاعد شده امکان حل بحران هندوراس با گفتگو وجود دارد اما در این باره توضیح بیشتری نداد. وی همچنین از رژیم کودتاچی هندوراس خواسته حالت فوق‌العاده را لغو و اجازه فعالیت مجدد رسانه‌های تعطیل شده را صادر کند.

تحرکات مشکوک

میچله‌تی روز گذشته با وجود توافق به دست آمده بین زلایا و دولت کودتا قانون جدید رسانه‌ای که محدودیت‌های زیادی برای فعالیت‌های رسانه‌ای ایجاد می‌کند را اجرایی کرد. به موجب این قانون نظارت دولت بر فعالیت‌های رسانه‌ها تشدید شده و رسانه‌هایی که «علیه امنیت ملی» اقدام کنند، تعطیل خواهند شد. رنه زپدا، وزیر اطلاعات دولت موقت هندوراس دیروز اعلام کرد این قانون توسط وزارت کشور تصویب شده و کمیسیون ملی ارتباطات آن را اجرا خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها