معاون اول رییس جمهور با تاکید کرد:

تبیین راهکارهای ایران برای تحقق اهداف شانگهای

محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه توام با عدالت برای جامعه بشری خصوصا کشورهای همسایه و همپیمان ، راهکارهای ایران را برای افزایش کارآیی و تحقق اهداف راهبردی سازمان همکاری شانگهای به ویژه در زمینه مبارزه با آسیب های بحران جهانی تبیین کرد.
کد خبر: ۲۸۶۷۶۵

به گزارش فارس ، معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در هشتمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در پکن با اشاره به ریشه‌های نظری شکل گیری بحران کنونی جهان از جمله فقدان اخلاق و ارزشهای معنوی در نظام سرمایه داری و مالی جهان، نقش ربا در رشد حباب گونه بازارهای مالی و پولی دنیا، اعتماد بیش از حد به ثبات نظام سرمایه داری و وجود بی عدالتی و تبعیض در صحنه جهانی به دلیل نظام‌های حاکم بر جهان اظهار داشت: طراحی نظام اقتصادی – سیاسی بین کشورهای عضو به طور مستقل و با محوریت اخلاق، ایجاد بانک مشترک با حضور اعضای اصلی و ناظر و حرکت به سمت بانکداری بدون ربا ، استفاده از پول جدید و منطقه‌ای ، اتخاذ تمهیدات لازم برای جذب سرمایه خارجی از طریق مناقصه ، طرح‌های تولیدی، تعمیق همکاری‌ها در زمینه امنیت و دستیابی به راه حل منطقه‌ای در راستای برقراری امنیت و تلاش برای ایجاد محیطی امن، به منظور تامین انرژی منطقه از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس از جمله راهکارهای موثر برای افزایش کارآیی و تحقق اهداف راهبردی سازمان شانگهای به ویژه در زمینه مبارزه با آسیب های بحران جهانی است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین مشارکت فعال و گسترده بر فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای را یکی از اولویت‌های سیاسی خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها می‌تواند نقشی موثر در افزایش کارآیی سازمان همکاری شانگهای داشته باشد.

متن کامل سخنرانی رحیمی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای ون جیائو بائو نخست وزیر محترم شورای دولتی جمهوری خلق چین و رییس محترم اجلاس؛ همکاران و دوستان عزیز ؛
حضار گرامی ؛
از نخست وزیر محترم جمهوری خلق چین به خاطر مهمان نوازی و برگزاری این اجلاس مهم ، تشکر و قدردانی می نمایم. از اینکه برای اولین بار در این جمع صمیمی و به ویژه در شهر تاریخی و زیبای پکن حضور می یابم، بسیار خرسندم.

جمهوری اسلامی ایران از زمان کسب عضویت ناظر در سازمان همکاری شانگهای تاکنون ارزیابی مثبتی از اهداف ، جهت گیری ها و عملکرد این سازمان داشته و در راستای سیاست راهبردی خود مبتنی بر گسترش و تقویت همکاری های چند جانبه با کشورهای آسیایی و تشکل های منطقه ای به ویژه اعضای سازمان ، همواره در مسیر تقویت تعاملات خود با یکایک اعضاء و مجموعه سازمان گام برداشته است.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که قابلیت ها و نقش رو به رشد سازمان در حل و فصل مشکلات منطقه ای و امنیت جهانی برجسته می باشد . در بعد اقتصادی نیز مجموعه کشورهای عضو با داشتن منابع عظیم طبیعی و ظرفیت انسانی ، می تواند نقش بسیار موثری را در مدیریت اقتصادی دنیا برعهده بگیرد.

عالیجنابان
امروز دنیا با بحرانی دست و پنجه نرم می کند که اگر چه از بخش کوچک مالی و اقتصادی در کشور ایالات متحده آمریکا شروع شد، ولی در مدت زمان اندکی همه اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد. در نتیجه این بحران ارزش بورسهای جهانی و متوسط رشد اقتصادی دنیا کاهش یافت . تعداد زیادی از بانک ها و موسسات مالی ورشکست شده و نرخ بیکاری برخی کشورهای صنعتی پس از مدت ها دو رقمی شد . بحران مالی ، شمار گرسنگان در جهان را به یک میلیارد نفر افزایش داده است . گستردگی ابعاد این بحران به حدی است که علی رغم تمام تلاش های نظام سرمایه داری و اتخاذ سیاست های مالی مخالف اصول اولیه این نظام همچون ملی کردن بخش های مالی ، دخالت های گسترده در بازارها و موج جدید حمایت ها از صنایع داخلی ، این بحران را به بدترین بحران طی 75 سال اخیر تبدیل نموده است.

خانم ها و آقایان
در بررسی ریشه های نظری شکل گیری بحران کنونی ، باید چهار عامل اصلی زیر را مورد توجه قرار داد:
1- فقدان اخلاق و ارزش های معنوی در نظام سرمایه داری و مالی جهان
2- نقش ربا و ابزارهای مشتقه مالی ربوی در رشد حباب گونه بازارهای پولی و مالی دنیا و عدم توزیع درآمد بر اساس بخش های واقعی اقتصاد
3- اعتماد بیش از حد به ثبات نظام سرمایه داری و اعمال سیاست های مقررات زدایی در آن
4- وجود بی عدالتی و تبعیض در صحنه جهانی به دلیل نظام سیاسی اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جهان

مجموعه عوامل فوق ؛ در کنار تبدیل ظرفیت های نهادی جامعه بین المللی مانند نظام تصمیم گیری در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ، به ابزارهای گسترش بی عدالتی و فرایند تبعیض در زمینه ارایه راه حل های برون رفت از این بحران جهان شمول توسط تنها چند کشور در قالب گروه های 8 و یا 20 ، موجب تحمیل بخشی از تبعات بحران به دیگر کشورها و از جمله اعضای این سازمان ، می گردد.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران با شعار«توسعه توام با عدالت برای همه اعضای جامعه بشری ، خصوصا کشورهای همسایه و هم پیمان و با مشارکت همه » پیشنهادات ذیل را ارایه می نماید. این پیشنهادات می تواند در کارایی سازمان و تحقق اهداف راهبردی آن به ویژه در زمینه مبارزه با آسیب های بحران جهانی نقش چشمگیر و موثری داشته باشد:

1- نظام اقتصادی سیاسی بین کشورهای عضو به طور مستقل و با محوریت اخلاق و مبانی معنوی به گونه ای طراحی گردد که از صدمات بوجود آمده در شرایط فعلی جهان مصون باشد. در این راستا پیشنهاد می شود ؛ نهادهای پولی و مالی دو جانبه و چند جانبه با رویکرد عدالت و افزایش مشارکت و اعتلای نقش همه‌ کشورها اصلاح شود.

2- با توجه به تجربه بسیار خوی که بانکداری بدون ربا در جریان این بحران به نمایش گذاشت ، جمهوری اسلامی ایران ، مجددا بر پیشنهاد رییس جمهور محترم خود در اجلاس گذشته مبنی بر ایجاد بانک مشترک با حضور اعضای اصلی و ناظر و حرکت کشورهای عضو ، به سمت بانکداری بدون ربا تاکید می نماید.

3- با عنایت به حجم بالای تولید و مصرف و تجارت کشورهای عضو ، پیشنهاد می گردد اعضای سازمان به سمت ایجاد و استفاده از پول جدید ملی و منطقه ای حرکت کنند.

4- با توجه به وجود منابع مازاد پراکنده، مناسب است اعضای سازمان تمهیدات لازم جهت جذب سرمایه خارجی از طریق به مناقصه گذاشتن طرح های تولیدی خود اتخاذ نمایند . در این زمینه تشکیل بنیاد ضد بحران و صندوق توسعه سازمان ، یکسان سازی پاره ای از قوانین و برقراری تعرفه های ترجیحی کالا و گمرکات و گردش آزادتر سرمایه و صدور خدمات فنی – مهندسی نیز امری مفید می باشد.

5- پیوستگی جغرافیایی و تاثیر پذیری کشورهای عضو از تهدیدات واقعی تروریسم و جنایات سازمان یافته در افغانستان ، صدمات عظیم و خسارات زیادی را به کشورهای عضو سازمان وارد کرده است . جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تعمیق همکاری ها در زمینه امنیت و دستیابی به راه حل منطقه ای بیش از هر زمانی اهمیت و ضرورت یافته و دستیابی اعضاء به یک راه حل منطقه ای ، تضمینی قوی و مطمئن در مسیر ایجاد ثبات و صلح جامع در افغانستان می باشد.

6- حضور بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان نظیر هند و چین در سازمان از سویی و نیز بزرگترین تولید کنندگان انرژی جهان نظیر ایران و روسیه از سوی دیگر ، در کنار دسترسی کشورهای منطقه به آب های بین المللی و زیر ساختهای حمل و نقل و بنادر و فرودگاه ها ، می تواند سازمان شانگهای را به محیطی امن برای تامین انرژی منطقه از اقیانوس آرام تا اقیانوس اطلس در محور طولی و ارتباط کل منطقه با جنوب از طریق خاک ایران ، تبدیل نماید.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به نقش کلیدی خود در شاهراه های موجود در منطقه ، یعنی جاده ابریشم ، راه آهن سراسری آسیا ، کریدور تراسیکا و کریدور شمال – جنوب ، مجددا بر آمادگی خود برای تحقق هر چه بیشتر این موضوع تاکید می نماید.

حضار گرامی
خانم ها و آقایان

مشارکت فعال و گسترده در فعالیت های سازمان همکاری شانگهای یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می باشد و همچون گذشته فعالیت هایمان در سازمان را ادامه خواهیم داد. بر این باوریم که درجهان پیچیده امروز هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی با چالش ها ، تهدیدات و زورگویی ها مقابله کند و اعتقاد داریم که تقویت همکاری ها ، پشتیبانی متقابل و تشریک مساعی ، بهترین و مطلوب ترین راه حل و فصل مشکلات می باشد.

ضمن قدردانی مجدد از نخست وزیر محترم جمهوری خلق چین به خاطر مهمان نوازی گرم و برگزاری خوب این اجلاس ، امیدواریم که توافقات و تصمیمات این نشست بتواند ملت هایمان را در نیل به اهداف والا و جایگاه شایسته آنان در عرصه بین المللی یاری نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها