نکاتی که باید در خیابان رعایت کرد

دزدی در خیابان

امروز در تمام دنیا، حتی در داخل کشور خودمان، مکان‌های عمومی مثل فرودگاه‌ها، کافی شاپ‌ها و حتی بعضی ادارات دولتی و بانک‌ها، سرویس اینترنت را به‌صورت بی‌سیم و رایگان به مراجعان خود ارائه می‌دهند. از آنجا که بیشتر افراد مجهز به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند یا لپ‌تاپ‌های مدرن شده‌اند، با چند کلیک می‌توانند با این بستر شبکه‌ای عمومی، به اینترنت متصل شوند و از خدمات مختلف استفاده کنند. تصور کنید مردمی را که خسته از انتظار طولانی در فرودگاه، با لپ‌تاپ خود به اینترنت بی‌سیم و رایگان فرودگاه وصل شده‌اند و آخرین اطلاعات پرواز، اطلاعات شخصی، احوالپرسی‌های دوستان و هزار و یک کار دیگر را که می‌توان در اینترنت انجام داد، پیگیری می‌کنند. این تصور دست‌کم برای کاربران حرفه‌ای اینترنت تصور شیرینی است. ‌ ‌
کد خبر: ۲۸۶۷۴۵

نکته‌ای که نباید فراموش کرد، این است که شبکه‌های عمومی در اختیار همه نوع کاربری قرار می‌گیرد. از کاربرهای ساده گرفته تا کاربرهای حرفه‌ای حوزه فناوری اطلاعات و حتی کاربران مخرب که بیشتر فعالیت خود را صرف سرقت اطلاعات یا حمله به شبکه‌ها می‌کنند. این بستر باز سبب می‌شود که امنیت به حداقل ممکن برسد و امن نگاه داشتن اطلاعات فقط به دست خود کاربر باشد.

تصور کنید از بستر این شبکه وارد ای‌میل خود شده‌اید و یک هکر به دستگاه شما متصل شده و تمام اطلاعات حیاتی شما را می‌رباید. اصلا تصور خوشایندی نیست. برای اینکه این اتفاق گریبان شما را نگیرد، پیشنهادات ساده‌ای داریم که به‌کمک آن می‌توانید رایگان و ساده از آن‌لاین بودن خود لذت ببرید.

آنتی ویروس و دیوارآتش

قبل از هرچیز، همیشه باید یک آنتی‌ویروس به‌روز داشته باشید و همینطور یک دیوار آتش مناسب. اگر توانایی خرید مجوز آنتی‌ویروس‌های حرفه‌ای را ندارید، از آنتی‌ویروس رایگان آویرا ‌(Avira)‌ که اسکنری سریع دارد و به خوبی به‌روز می‌شود استفاده کنید. برای دیواره آتش هم از کومودو ‌(komodo)‌ استفاده کنید که آن هم رایگان است. همیشه باید آنتی‌ویروس خود را به‌روز کنید و به هیچ وجه از آنتی‌ویروس‌های کرک شده استفاده نکنید. سعی کنید آن ‌را به صورت »اصل« بخرید یا از آنتی ویروس‌های رایگان استفاده کنید.

توجه به یک مساله قبل از هر توضیحی لازم است. به‌هیچ وجه قبل از مطالعه و درک یک پیغام آن را نبندید یا تایید نکنید. برای مثال، ویندوز ویستا هنگام هر اتصال شما به شبکه می‌پرسد که این شبکه کجا قرار دارد؛ خانه، محل کار یا یک جای عمومی. قطعا پاسخ دادن به این سوال می‌تواند تغییرات زیادی در تنظیمات شبکه شما به وجود بیاورد. پس با دقت به این سوالات پاسخ بدهید و پیغام‌های خطا و هشدار را با دقت بیشتری بخوانید.

غیرفعال کردن ادهاک ‌ ‌

اد هاک ‌(ad hoc)‌ یک نوع سرویس برای اتصال یا ساختن شبکه‌های بی سیم است و قطعا وقتی در شبکه‌های بی‌سیم عمومی هستید،‌نیازی به آن ندارید. پس می‌توانید آن را غیرفعال کنید، اما اگر فعال باشد، ممکن است بدون اینکه شما مطلع باشید به دستگاه شما وصل شوند و اطلاعات مهم شما را سرقت کنند. برای اینکه خیال خود را راحت کنید، بهتر است این قابلیت را غیرفعال کنید و در صورت نیاز بعدا دوباره آن را فعال کنید. البته در ویندوز ویستا و نسخه‌های بعدی، نیازی به این کار نیست.

برای غیرفعال‌ کردن این آپشن در ویندوز ایکس‌پی، روی آیکون شبکه بی‌سیم خود در نوار وظیفه ویندوز راست کلیک کرده و گزینه ‌Status‌ را انتخاب کنید. سپس با باز شدن پنجره گزینه ‌Properties‌ را انتخاب کنید. بالای پنجره تب ‌Wireless Networks‌ را انتخاب کنید و در میان شبکه‌ها، شبکه‌ای را که به آن متصل هستید بیابید. یک بار دیگر گزینه ‌Properties‌‌را بزنید و به تب ‌Association‌ بروید و تیک ‌ad hoc‌‌را بردارید. البته لازم به توضیح نیست که عکس همین کار باعث می‌شود همه چیز به حالت عادی برگردد. حالا می‌توانید همه چیز را تایید کنید. ‌ ‌

غیرفعال‌کردن اشتراک‌گذاری فایل‌ها ‌ ‌

اگر ویژگی اشتراک‌گذاری فایل‌های شما فعال باشد، قطعا دچار مشکل خواهید شد. حتی اگر با داشتن بهترین آنتی‌ویروس‌ها فایل‌هایتان را به‌اشتراک بگذارید، دیگران به راحتی می‌توانند آنها را بردارند. برای جلوگیری از این کار در ویندوز ویستا و نسخه‌های بعدی ویندوز باید کار بسیار ساده‌ای انجام دهید. موقع اتصال به شبکه، به ویستا بگویید که این شبکه عمومی است، ویندوز به‌صورت خودکار اشتراک‌گذاری فایل‌ها را محدود می‌کند. در ویندوز اکس‌پی اشتراک‌گذاری به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است، اما برای احتیاط می‌توانید با استفاده راهنمای ویندوز، این قسمت را هم غیرفعال کنید.

در آخر سعی کنید رمزهای حیاتی خود را با دقت انتخاب کنید و در مکان‌های عمومی پست‌های الکترونیکی مهم خود را چک نکنید. این جمله را زیر آینه خود بنویسید: امنیت اطلاعات شما بسیار بسیار مهم است. این موضوع را به هیچ وجه فراموش نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها