آیت‏الله صافی گلپایگانی:

صداوسیما باید آزاد و مستقل باشد

دیروز یکی از سایت‏های خبری قم، خبری درباره دیدار آیت‏الله العظمی صافی گلپایگانی با برنامه‌سازان رادیو معارف منتشر کرد که بر اساس این خبر، ایشان در آن از صدا و سیما انتقاد کرده بود.
کد خبر: ۲۸۶۷۰۲

به گزارش آینده به نقل از خبرگزاری اهل بیت (ع) ابنا تیتر این خبر از سوی این سایت «برخی اقدامات صدا و سیما خطرناک است» انتخاب شده بود که واقعیت نداشت و در فرمایشات آیت‏الله صافی وجود ندارد.

نظر به لزوم دقت در نقل اخبار مربوط به مراجع معظم تقلید متن کامل سخنان ایشان در این دیدار، برای اولین بار از سوی خبرگزاری ابنا درج می‏گردد:

بسم الله الرحمن الرحیم

بنده تشکر می‏کنم از این زحماتی که شما انجام می‏دهید در ترویج دین و رشد مکتب اهل‏بیت. با این گستردگی و تفاسیری که فرمودید، خوشحال شدم و بنده هم استفاده کردم. و اینها اتمام حجت است و امیدواریم که ما در مقام ترویج دین باشیم و رسالت اسلام و دعوت انبیا و مکتب اهل‏بیت را به دنیا برسانیم.

به هر حال این بلاغ مبینی که به عهده همه است. این باید که انجام شود و وظیفه است و به یک معنا وجوب کفایی دارد؛ حال اگر افرادی خاص هم عهده‏دار شوند، باز هم گمان نمی‏کنم که این وجوب کفایی از عهده همه ساقط شود. ولی در همین حال همین مقدار که انجام شده و این برنامه هایی که دارید همه مورد رضایت و خشنودی حضرت ولی عصر (عج) خواهد شد و این ها مسائل اولیه ماست.

اگر بخواهیم پایه نظام و حکومتمان را مستحکم کنیم که برقرار بماند باید این پایه‏های اصلی، اساسی و اعتقادی مردم و همه این شبهاتی که هست پاسخ دهیم. مخصوصاً راجع به حضرت ولی عصر و این که مردم آشنا به وجود مقدس ایشان باشند و ایشان را فراموش نکنند. «مرحوم آیت‏الله بروجردی» گاهی سفارش می‏کردند که در منبرها یادتان نرود همیشه اسم حضرت را ببرید؛ به هر مناسبتی نام حضرت را یاد کنید و مردم را به یاد حضرت بیندازید که بدانند رعیت حضرت‏اند و نعمت‏های خدای متعال از سوی حضرت به ما می رسد و ما واقعاً باید که در این دوره غیبت از حضرت الهام بگیریم و درمقام کسب رضایت ایشان باشیم. کارهایمان، مملکتمان، نظاممان، دانشگاهمان، مدرسه‏مان، همه جا باید جوری باشد که موجب خشنودی امام زمان (عج) شود. این انحرافاتی که هست اینها خیلی خطرناک است، و این برنامه‏هایی که شما دارید در مقابل آنها امیدواریم که بتوانیم این وظایف را به نحو احسن انجام دهید.

ما سرمایه‏های تبلیغاتی فراوانی داریم؛ هم قرآن مجید، این اعلامیه‏های قرآن مجید است که دنیا را تکان می‏دهد؛ برنامه‏های روایات و احادیث و نهج البلاغه؛ دعاهایی که داریم؛ این ها آموزنده است؛ معنا دارد. محتوایی که این دعاها دارد در هیچ کتابی و در کتاب هیچ حکیمی و فیلسوفی نیست و پیدا نمی‏شود؛ تا آنجا که «خواجه نصیرالدین طوسی» می‏گوید:«ما باید از انبیاء تشکر کنیم نه از حکما. برای این که این ها آمدند و به ما یاد دادند که خدا را باید چگونه بخوانیم به چه عنوانی به چه اسمی و اگر آنها نبودند ما باید هر اسمی که می خواستیم خدا را بخوانیم شاید نمی‏توانستیم متناسب با مقام شأن ربوبی بگوییم و لذا باید از آنها استفاده کنیم». اینها در همین دعاهای اهل‏بیت است؛ و در روایات ما از نهج البلاغه است . دعاهایی که از شخص حضرت رسول (س) تا ائمه طاهرین (ع) به ما رسیده است. اینها مطالبی سازنده، ادب‏آموز، اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و همه چیز هست و در اختیار ماست و باید اشخاص متخصص اینها را بررسی کنند؛ و اینها را به نحوی که شایسته است به دنیا عرضه نمایند. کسی نیست که اینها را نپذیرد.

در کل، اینها باید به نحو احسن انجام شود؛ و خوب این رادیو معارف را و این افتخاری که برایتان فراهم شده را باید قدر بدانید؛ و ثواب و عبادتی هم بالاتر از این نیست؛ و این که خدا را بندگی می‏کنید پرستشی بالاتر از این نیست.

نکته دیگر این که باید جوری باشد که برنامه‏های دیگران با برنامه‏های شما در تعارض نباشد، که ما از یک طرفی بیاییم اینها را بگوییم، از طرفی دعوت‏های دیگر و حرکاتی دیگری که در مملکت شروع شده خیلی خطرناک است؛ آدم می‏ترسد؛ می‏گوید که خدایا به کجا می‏خواهند بروند! چه می‏‎گویند و چه حرفی دارند که این جور سنت‏ها را می‏شکنند که بعضی‎ها می‏گویند ما این کارها را می‏خواهیم بکنیم! خیلی خطرناک است! و حال در مقابل اینها صدا و سیما هم بخواهد که همین حرف‏های اینها را ترویج کند.

صدا و سیما باید که آزاد و مستقل باشد؛ اسلامی باشد؛ و بداند که این در اثر برکت این جمهوری اسلامی و این خون شهدای عزیزی که فقط برای اسلام ریخته شد، خود اینها بر اساس این برپا شده است؛ و حالا فرصتی که اینطوری است باید این اصالت خودش را حفظ کند و نباید برنامه‏هایمان جوری باشد که از اخلاقیات اسلام ضعیف شود .

و مسایل اختلاط زن و مرد؛ خیلی مسائل هست که اینها برای عموم مردم و اکثریت مسلمانان آزاردهنده است؛ و اینها باید افراد متدین باشند و نقاط ضعفی که الان هست باید برطرف شود.

یا اینکه بعضی از مسؤولین بیان می‏کنند که ما این کارها را می‏کنیم. چه کار می‏کنی؟! می‏خواهی دین را از بین ببری؟! با خدا طرفی. گاهی آدم می بیند که اینها با هم تضاد دارند.

ولی به هر صورت من که خیلی ناراحتم. آن مطالب را که آدم می‏بینه می‏گوید خدایا این حرکت به کجا ختم می‏شود؟! انسان اینها را که می‏بیند و اخلاص شما که دلسوزانه برای خدا عمل می‏کنید امیدوار می‏شود؛ و ان شاء الله آنها محکوم و مغلوب بشوند و هیچ کدام به مقاصدشان نرسند. و هر کس که توطئه‏ای علیه دین و مذهب و سنت‏های اسلام دارد خدا آنها را محکوم کند. خدا شما را و هر کس که در این مسیر دین و مذهب اسلام و حفظ استقرار این نظام اسلامی قدم برمی‏دارد تأیید کند. هویت اسلامی ما مهم است و آن را دشمن هدف گرفته که ما در این التزامات دینی ضعیف شویم.

اسباب خوشحالی است. و البته توفیق با شماست و غلبه با آنهاست که راه درست می‏روند و می‏خواهند امام زمان را راضی و خشنود کنند. آنها که می خواهند امام زمان را خشنود کنند موفقیت با آنهاست و مملکت هم به وسیله همان‏ها حفظ می‏شود و استقلال مملکت را هم همان‏ها نگه می‏دارند؛ و آنها که خیانت نمی‏کنند همین‏ها هستند. امیدواریم موفق باشید و خدا بر توفیقتان بیفزاید.

واقعا من نگران حرکاتی هستم. ولی الحمدلله دیروز هم بخش دیگر آمدند و بشاراتی دادند و امروز هم که شما آمدید. امیدوارم استقلال و هویت دینی ما در همه عرصه‏ها ظاهر باشد، که ما مسلمانیم و از مسلمانی تنزل نمی‏کنیم . امروز دنیایی است که برای تبلیغ آماده است؛ و وقتی ملاحظه می‏کنیم متوجه می‏شویم اسلام بیش از آن که دین دیروز بوده است دین امروز است؛ و بیش از این که دین امروز است دین فرداست؛ و بیش از این که دین فرداست دین پس‏فرداست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها