نخستین جشنواره انار استان آذربایجان شرقی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، سازمان جهاد کشاورزی استان، فرمانداری کلیبر، بخشداری خداآفرین، شورای اسلامی روستا و دهیاری روستای "مردانقم" در این روستا برگزار گردید.
کد خبر: ۲۸۶۷۰۱

به گزارش مهر از تبریز، تراب محمدی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در مراسم گشایش جشنواره انار در شهرستان کلیبر گفت: توسعه گردشگری و افزایش آشنایی مردم و گردشگران با جاذبه های تاریخی و طبیعی و گردشگری منطقه مهمرتین هدف این جشنواره است.

وی با اشاره به اهمیت بالای تولیدات کشاورزی در توسعه مناطق، این تولیدات به ویژه شکل سنتی آن را از دلایل جذب گردشگران دانست و افزود: پس از دشت مغان، منطقه خداآفرین از لحاظ کمی و کیفی دارای بهترین محصولات کشاورزی منطقه است و پرداختن به این مساله می تواند موجب افزایش حضور گردشگران شود.

محمدی تصریح کرد: برگزاری جشنواره انار به دلیل وجود گونه های متنوع و منحصر به فرد انار مرغوب انار ایرانی در منطقه صورت گرفته و سعی کردیم با معرفی این محصول مهم که با حداقل سموم و کود های شیمیایی و به روشی سالم به بار آمده است، توجه علاقمندان به طبیعت را بیش از پیش به منطقه زیبا و تاریخی خداآفرین جلب نماییم.

وی بر استمرار این جشنواره ها با توجه به توانمندی ها و تولیدات خاص روستاها و مناطق مختلف استان تاکید کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای رشد صنعت گردشگری و توسعه استان، در تعامل با سایر نهادها و دستگاههای استان جشنواره های متنوعی را برنامه ریزی نموده و در فصول مختلف انجام می شود.

نورالدین پور موسی قلی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره از عزم مسئولان سازمان برای معرفی جاذبه های روستاهای مختلف استان خبر داد و افزود: تاریخ و تمدن این منطقه بسیار کهن و غنی است و نشانه هایی از تمدن و سکونت انسان متعلق به هفت هزار سال قبل از خداآفرین به دست آمده است که نشانه اهمیت و موقعیت ویژه این منطقه در طول تاریخ است.

وی افزود: در سفرنامه ای متعلق به سال 367 هجری قمری از منطقه قره داغ به نام سیاه کوه یاد شده و گفته اند که مردم در این منطقه به 300 زبان تکلم می کنند، باغها و مزارع بسیار آباد و خرم دارند، بسیار مهمان را می نوازند به طوری که برای میوه و خوراکی هیچ پولی دریافت نمی کنند.

پور موسی قلی با اشاره به این موضوع که گردشگری در حال حاضر به عنوان سومین صنعت پر در آمد در جهان مطرح است گفت: صنایع نفت و خودرو نیز به تدریج کنار خواهند رفت و گردشگری به عنوان پردرآمد ترین صنعت جهان مطرح خواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل لازم است با سرعت و دقت لازم به این صنعت و صنایع وابسته به آن توجه نماییم تا سهمی در خور تاریخ و فرهنگ و جاذبه های بی بدیل و بی مثال کشورمان از این صنعت عاید کشورمان گردد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به موفقیت چشمگیر آذربایجان شرقی در جذب مسافران تابستانی و کسب رتبه دوم در گردشگری تابستانی، تصریح کرد: اقداماتی مانند برگزاری جشنواره های موردی و منطقه ای می تواند روند رو به رشد جذب گردشگر در تمام فصول را حفظ نماید.

پور موسی قلی از اهمیت همکاری نهاد ها و سازمانهای مختلف در توسعه گردشگری صحبت نمود و گفت: امنیتی که توسط نیروهای انتظامی در سطح استان ایجاد شده است، راههای خوب و امن، مراکز اقامتی و خدماتی بین راهی، فعالیت شبانه روزی شهرداری ها و سایر مراکز باعث شده امروز سفر به مناطق مختلف آذربایجان شرقی یکی از اولیت های مد نظر گردشگران قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها