مسوول موزه ها و محوطه های تاریخی استان کرمانشاه گفت: با نمایش انسان نئاندرتال در موزه پارینه سنگی کرمانشاه، این موزه در ردیف موزه های تخصصی پیش از تاریخ جهان جای گرفت.
کد خبر: ۲۸۶۶۶۳

به گزارش ایرنا علیرضا مرادی بیستونی روز سه شنبه افزود: در راستای تکمیل فاز دوم موزه پارینه سنگی کرمانشاه، نخستین مولاژ/ قالب / ساخته شده انسان نئاندرتال درایران دراین موزه به نمایش درآمد.

وی ادامه داد: این مولاژ که درابعاد واقعی ساخته شده ، توسط گروهی از هنرمندان پیکره ساز و تحت نظر دکتر فریدون بیگلری ( باستان شناس و متخصص پارینه سنگی ) ساخته شده است.

مرادی با بیان اینکه اکنون نخستین نمونه که مردی نئاندرتال درحال حمل لاشه یک شکار است، به موزه منتقل شده ، گفت : دو نمونه دیگر که نشانگر دیگرفعالیت های این شکارگران عصر سنگ ، تا پایان امسال به نمایش درخواهد آمد.

مسوول بخش پارینه سنگی موزه ملی ایران نیز دراین رابطه اظهار داشت: در ساخت این مولاژ، ویژگیهای جسمانی انسانهای نئاندرتال زاگرس مورد توجه بوده و بازسازی انجام شده براساس نتایج مطالعه اسکلت انسانهای نئاندرتال کشف شده درغار شانیدر در کوهپایه های زاگرس بوده است.

فریدون بیگلری افزود: نمایش پیکر بازسازی شده نئاندرتالها از جاذبه ها و نقاط قوت هر موزه بیش از تاریخ محسوب می شود و با توجه به اینکه ساخت اینگونه مولاژها بسیار فنی و حساس است، تنها تعداد معدودی از موزه های مشهور دنیا موفق شدند نمونه های قابل قبولی ازاین انسانهای منقرض شده را به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: موزه پارینه سنگی کرمانشاه نخستین موزه تخصصی در این زمینه است که تا کنون در خاورمیانه افتتاح شده و حاوی کهن ترین مدارک کشف شده از سکونت انسان درایران شامل ابزارهای سنگی و سنگواره جانوران شکار شده است.

وی با بیان اینکه قدیمی ترین شی ء به نمایش درآمده در این موزه ، ابزار سنگی با قدمت نزدیک به یک میلیون سال مربوط به کشف رود خراسان است افزود : دراین موزه که براساس استانداردهای روز جهان ساخته شده ، در کنار اشیا باستانی ، مولاژهایی از جمجمه انسان نئاندرتال ، انسان هوشمند باستانی و تصاویر بازسازی شده از زندگی شکارچیان عصر سنگ به نمایش درآمده است.

بیگلری گفت: نقشه موقعیت غارها ، پناهگاهها و دیگر زیستگاههای دوره پارینه سنگی ایران ، تصاویر این مکانهای باستانی و پخش فیلمهای مستند درباره پارینه سنگی ایران و جهان از دیگر جذابیتهای این موزه می باشد که علاوه بر اطلاع رسانی به مردم ، قابل استفاده متخصصین این دوره نیز هست.

موزه پارینه سنگی کرمانشاه در مجموعه تکیه بیگلر بیگی که ازآثار برجسته معماری عصر قاجار است که در مرکز شهر کرمانشاه واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها