ناصرالدین شاه در سفر اروپا آن قدر از دیدن برج‌های اروپایی جوگیر شد که وقتی برگشت، یکی از اولین کارهایش این بود که دستور بدهد برایش بنای مرتفعی بسازند که بتواند به اتفاق همسرانش راحت و آسوده بایستند به تماشای دورنمای تهران.
کد خبر: ۲۸۶۵۲۴

 ولی آن موقع اعلیحضرت عمرا فکرش را هم نمی‌کرد که اسم عمارتش یعنی «شمس‌العماره» به معنای «خورشید عمارت‌های سلطنتی» که به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردش اولین کاخ ایران به سبک اروپایی به حساب می‌آمد و 40 هزار تومان هم خرج روی دستش گذاشت، بشود اسم یک سریال تلویزیونی با حال و هوای کمدی.

اما انتخاب این نام برای این سریال فقط و فقط این نیست که داستان در یک خانه خیلی بزرگ و درندشت مثل «شمس‌العماره» می‌گذرد. این عمارت مال یک خانواده عریض و طویل و قدیمی‌ای است به نام گشایش و مالکیتش فعلا تا این جای کار مال شمس‌الزمان خانم عمه لیلاست که نقشش را مهرانه مهین‌ترابی بازی می‌کند و البته قرار است طبق وصیت هدایت‌خان بعد از ازدواج برادرزاده‌‌اش لیلا که بازیگرش هانیه توسلی است، آن را به او واگذار کند. اما داستان ماجرا به همین سادگی‌ها هم نیست. چون هر کسی سعی می‌کند با دخیل کردن خودش در آب گل‌آلود این ماجرا برای خودش ماهی‌های درشت و چاق و چله‌ای بگیرد. بنابراین می‌شود گفت با وجود بازیگران ریز و درشت، شخصیت اصلی‌اش همین عمارت است که همه اتفاقات حول و حوش آن می‌افتد.

همه چیز حول ازدواج کردن یا نکردن و چه جوری ازدواج کردن لیلا می‌گردد و اهالی این عمارت جز این هیچ دغدغه‌ای ندارند. بیشترین چیزی که این ماجرا را جذاب می‌کند، دیالوگ‌های بعضی شخصیت‌ها مثل مش رحمت، عمو و پری خانم است که نقششان را به ترتیب فرهاد آییش، مسعود رایگان و رویا تیموریان بازی می‌کنند. همسر فرهاد آییش هم مرجانه گلچین است که نشان داد بعد از این همه سال هنوز هم می‌تواند خاطره بازی‌های جذاب و به یادماندنی سال‌های قبلش را برایمان زنده کند.

از ویژگی‌های متن سریال، ریتم کند آن است که البته یک جورهایی می‌شود گفت با قصه‌ای که تعریف می‌شود متناسب است و ساز خودش را نمی‌زند. مشخصه دیگرش هم این است که یکی دو تا از شورای نویسندگانش اولین بار است از عالم داستان‌نویسی وارد فضای فیلمنامه‌نویسی شده‌اند و نتیجه نشان می‌دهد که می‌شود بیشتر روی ماجرای پرورش فیلمنامه‌نویس از بین داستان‌نویسان کار کرد.

ماه رمضان و پخش سریال‌های مناسبتی این ماه در پخش «شمس‌العماره» وقفه انداخت. ولی حالا این سریال دوباره دارد دیده می‌شود. این دست پخت شبکه دویی‌ها هر شب غیر از روزهای پنجشنبه و جمعه می‌رود روی آنتن. تکرارش هم ساعت 14 روز بعد پخش می‌شود.

جابر تواضعی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها