216 سال پیش ، در روز 16 اکتبر سال 1793 میلادی سر ملکه فرانسه، ماری آنتوانت به دستور مجلس کنوانسیون و شخص روبسپیر با تیغه گیوتین قطع شد. لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه، شوهر او ده ماه قبل از این تاریخ دچار همین سرنوشت شده بود.
کد خبر: ۲۸۶۵۰۹

مجازات مرگ لویی شانزدهم شاید به دلیل اراده انقلابی که خواهان خاتمه دادن به اصل سلطنت که لویی شانزدهم مظهر آن بود،‌قابل توجیه بود اما محاکمه عجولانه ملکه ماری آنتوانت 38 ساله با هیچ توجیه سیاسی منطبق نبود و تنها به دلیل ظهور و تشدید دوره ترور در فرانسه که توسط ماکسیمیلین دو روبسپیر به راه افتاد بود، ماری آنتوانت به مرگ محکوم شد.

ماری آنتوانت دختر ماری ترز دو هابسبورگ، امپراتریس اتریش و فرانسوا دولورن بود.او در سال 1770 میلادی در سن 14 سالگی با لویی ولیعهد فرانسه ازدواج کرد.

لویی پانزدهم پادشاه فرانسه می‌خواست با این ازدواج اتریش و فرانسه ، دو قدرت رقیب قاره اروپا را به هم نزدیک کند.

با این حال، افکار عمومی فرانسه با این ازدواج موافق نبوده و از همان ابتدا تا زمانی که ماری آنتوانت ملکه فرانسه بود از او با لقب « اتریشی» یاد می‌کردند.

پس از وقوع انقلاب در سال 1789 میلادی و در پی سرنگونی رسمی سلطنت فرانسه در روز 10 اوت سال 1792 میلادی، ماری آنتوانت به همراه شوهرش لویی شانزدهم، خواهر شوهرش شاهزاده الیزابت و دو فرزندش در قلعه مخوف قرون وسطایی تامپل زندانی شدند.

اندک زمانی پس از کشته شدن لویی شانزدهم در زیر تیغه گیوتین در روز 31 ژانویه سال 1793 میلادی، ماری آنتوانت با رنج جدایی از پسر 8 ساله‌اش مواجه شد.

لویی هفدهم خردسال به یک شخص عامی و سنگدل به نام سیمون سپرده می‌شود تا او را مانند یک مستخدم تربیت کند.

ماری آنتوانت علی‌رغم سبکسری در دوران ملکه بودن شجاعانه در مقابل دادگاه انقلابی بیووارن حاضر شد. او هنگام محاکمه محترمانه، با متانت و وقار به اتهامات بی‌شرمانه و بی‌پایه و اساس ژاک هبر نماینده دادستان کل که یک ژاکوین افراطی بود، پاسخ داد.

افراد حاضر در دادگاه به شدت تحت تاثیر این محاکمه و سخنان ماری آنتوانت قرار گرفتند.

این محاکمه ناعادلانه اعتبار حکومت چپ مونتانیار که روبسپیر ریاست این جناح را در کنوانسیون داشت، از بین برد تا اینکه سرانجام مدت کوتاهی بعد سرهای روبسپیر و یارانش نیز به نوبه خود در زیر تیغه گیوتین قطع شدند.

به این ترتیب، در روز 16 اکتبر سال 1793 میلادی ملکه ماری آنتوانت پس از یک محاکمه ناعادلانه و شتاب زده در میدان گرو شهر پاریس سرش در زیر تیغه گیوتین قطع شد.

ماری آنتوانت حتی فرصت نیافت با پسر کوچک 8 ساله‌اش که به دست یک مرد عامی بیرحم سپرده شده بود تا او را مانند یک مستخدم بزرگ کند، وداع نماید.

در روز 21 ژانویه سال 1815 میلادی بقایای اجساد ملکه ماری آنتوانت و لویی شانزدهم به کلیسای سن دنی پاریس، آرامگاه سنتی پادشاهان فرانسه انتقال یافته و در آنجا به خاک سپرده شدند.


بهرام افتخاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها