آخر هفته کجا بریم؟

حجت‌آباد، تاج سر کویر

اگر بگوییم پیشنهاد این هفته ما روستایی از روستاهای استان یزد است، اولین چیزی که درباره یزد در ذهنتان جرقه می‌زند چیست؟ شما را نمی‌دانیم، اما برای ما یزد یعنی استانی با مردمی شریف و با ایمان و کوچه‌های تودرتویی که در آنها هرگز گدایی پیدا نمی‌شود چون ساکنان آن خانه‌های تاریخی، دستگیر مستمندان هستند، یزد یعنی استان بادگیرها، نخل‌های عاشورایی، ساباط‌ها، پیرانگاه‌ها، قنات‌ها، طلاهای زرد زرد، انارهای سرخ سرخ، قلعه‌ها، کاروان‌ها و کاروانسراها، مسجدهای پرجمعیت، قالی‌ها و قالیچه‌ها.
کد خبر: ۲۸۶۴۸۳

یزد یعنی تاریخ، اوج هنر معماری، یعنی استانی که وقتی واردش می‌شوی به ایرانی بودنت افتخار می‌کنی. به همین خاطر هم ما قصد داریم در هفته‌های آینده بیشتر و بیشتر از یزد بنویسیم. اما برای پیشنهاد این آخر هفته، فقط روستای حجت‌آباد وزیر را انتخاب کرده‌ایم که روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان صدوق که در 18 کیلومتری شهر اشکذر قرار دارد و از طریق همین شهر و البته شهر میبد قابل دسترسی است.

اولین چیزی که باید در این روستای کویری سراغش را بگیرید، باغ حجت‌آباد وزیر است که قدمتی 1200 ساله دارد و بنایی تاریخی از خشت و گل و آجر است که طیفی طلایی رنگ دارد و از نظر کارشناسان معماری، باستان‌شناسان و هزاران نفری که‌ معمولا در 6 ماهه دوم سال به آن سفر می‌کنند، یک شاهکار هنری محسوب می‌شود. این عمارت حوض بزرگی دارد که آب آن را قناتی به همین نام در نزدیکی مجموعه حجت‌آباد تامین می‌کند.

باغ، عمارت، حمام، آب‌انبار و ساباط حجت‌آباد وزیر را شخصی به نام میرزامحمد مستوفی در زمان ناصرالدین‌شاه بنا کرده که بعدها وزیر شده است و به همین دلیل هنوز هم همه اجزای مجموعه حجت‌آباد، پسوند وزیر دارند.

عمارت 130 ساله حجت‌آباد در ضلع باختری باغ قرار دارد، اما همه زیبایی‌های مجموعه تاریخی حجت‌آباد به باغ و عمارتش ختم نمی‌شود، چون این مجموعه تاریخی علاوه بر باغ و عمارت، کاروانسرا، ساباط، آب‌انباری با چهار بادگیر و حمام با حوضی هشت‌ضلعی هم دارد.

جام‌جم - علی یوشی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها