مهدی یاورمنش: بچه‌ها، تالار نمایش را روی سرشان گذاشته‌اند. با فریاد یکدیگر را صدا می‌زنند، با ذوق و شوق به گوشه و کنار سالن نگاه می‌کنند و لحظه‌ای که بازیگران روی صحنه می‌آیند، با تشویق‌هایشان به آنان خوشامد می‌گویند. کودکان با حضورشان، شادی، نشاط و سرزندگی را به محیط‌‌های هنری می‌آورند و به همه چیز رنگ و بویی متفاوت می‌بخشند. اگر می‌خواهید از نزدیک شاهد ارتباط گرم بچه‌ها با هنر نمایش باشید، کافی است مهر ماه هر سال به اصفهان سفر کنید و در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حاضر شوید؛ تنها جا و تنها وقتی که می‌توان این هنر را زنده و پویا دید.
کد خبر: ۲۸۶۴۷۳

در شرایطی که تهران 10 میلیون نفری در طول سال حداکثر میزبان 30 نمایش ویژه کودک و نوجوان است و در دیگر شهرهای کشور از همین فعالیت اندک هم خبری نیست، جشنواره‌های تئاتر می‌توانند تا حدی این کم‌کاری را جبران کنند.

در حال حاضر جشنواره‌های موضوعی متعددی در کشور برگزار می‌شوند که همگی در قانونی نانوشته، تنها بزرگسالان را مخاطب خود می‌دانند و برای او نمایش به روی صحنه می‌برند. جشنواره‌های تئاتر رضوی، ایثار، دفاع مقدس، ماه، بانوان، مقاومت و نمایش‌های آیینی و سنتی همچون برادر بزرگ‌ترشان که همان جشنواره تئاتر فجر است، کمترین اعتنایی به کودکان و نوجوانان ندارند.

این در حالی است که اگر بخش ویژه کودک و نوجوان در هریک از این جشنواره‌ها گنجانده شود، هم آن رویداد فرهنگی با حضور بچه‌ها گرم‌تر برگزار خواهد شد و هم تئاتر کودک از این انزوا خارج می‌شود.

در موقعیتی که آموزش و پرورش درگیر مسائل ریز و درشت مدیریتی و آموزشی است و توجه به هنر و بویژه تئاتر به هیچ وجه اولویتش محسوب نمی‌شود، آشنایی کودکان و نوجوانان با این هنر که می‌تواند جنبه‌های تعلیمی و تربیتی هم داشته باشد، تنها از دوازدهمین جشنواره‌ها امکان‌پذیر است؛ آن هم جشنواره‌هایی که هرچند سال یک بار در یکی از شهرستان‌ها برگزار می‌شود و به چهار گوشه ایران سفر می‌کند. جشنواره‌های موضوعی تئاتر گرچه دغدغه هنر دارند؛ اما همان طور که از عنوان هریک از آنها برمی‌آید، اهداف فرهنگی و اجتماعی دیگری را هم دنبال می‌کنند. برای مثال اگر قرار بر زنده نگاه داشتن ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال آنها به نسل‌های آینده است، چه مخاطبی بهتر از کودکان و نوجوانان می‌توان یافت یا در جشنواره‌ای چون تئاتر رضوی، چگونه می‌توان از خیر حضور تماشاگرانی گذشت که به مقتضای سن و سالشان بسیار پاک و معصوم بوده و آماده پذیرفتن و ارتباط برقرار کردن با مفاهیم مذهبی و دینی هستند.

اگر در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و هنری خودمان دوراندیش هستیم و آینده را رصد می‌کنیم، هیچ راهی نداریم که از شیوه اشتباه گذشته درس بگیریم و کودکان و نوجوانان را به همه جشنواره‌های سراسری و منطقه‌ای تئاتر کشور دعوت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها