گروه فرهنگ و هنر: «معادله خیلی ساده است. اگر موزه‌ بریتانیا منشور کوروش را به ایران نفرستد تمامی تبادلات میراث فرهنگی ایران و انگلیس به حالت تعلیق در می‌آید.» این جمله را حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان در حالی به زبان می‌آورد که دولت انگلیس به بهانه حوادث اخیر اعلام کرده که ایران از لحاظ سیاسی مکان مناسبی برای فرستادن منشور کوروش نیست و امانت دادن این شی باستانی به ایران را به زمان دیگری موکول کرده‌ است.
کد خبر: ۲۸۶۴۳۹

حمید بقایی به همین منظور نامه‌ای کتبی به موزه بریتانیا ارسال کرده تا نشان دهد که در گفتن جمله «قطع کامل ارتباطات» چقدر مصمم است. او در این نامه نوشته: «در صورتی که این روند ادامه یابد همه همکاری‌های فرهنگی خود را با موزه‌ بریتانیا قطع می‌کنیم، زیرا این موزه موظف به فرستادن منشور کوروش به ایران است و حوادث پس از انتخابات را برای به تاخیر انداختن ارسال منشور کوروش بهانه کرده است.»

نمایشگاه بزرگ شکوه پارسی که شامل برترین و نفیس‌ترین آثار موزه‌ای کشورمان از تاریخ باستان تاکنون است در کشورهای مختلف دنیا همچون انگلیس، کره، ژاپن و چند کشور دیگر اروپایی به نمایش در آمده است. این در حالی است که تمامی موزه‌های این کشورها بر اساس قرارداد، می‌بایست آثار موزه‌ای خود را به ایران ارسال می‌کردند که این مهم تاکنون انجام نشده است.

زودتر از پنج‌ماه هرگز

از سوی دیگر، یکی از مسوولان موزه بریتانیا با تاکید بر پایبندی این موزه به تعهدهای خود برای انتقال منشور کوروش به ایران اعلام کرد، این اثر تاریخی تحت هر شرایطی زودتر از پنج‌ماه دیگر در اختیار ایران قرار نخواهد گرفت. به گزارش ایسنا و به نقل از بلومبرگ، مدیر روابط عمومی موزه بریتانیا اعلام کرد: «ما اوضاع سیاسی ایران را بدقت تحت نظر داریم و امیدواریم هرچه زودتر شرایط لازم برای انتقال این اثر تاریخی منحصر‌به‌فرد به ایران فراهم شود.» او افزود: «ما برای انتقال هریک از آثار تاریخی این موزه به هر کشوری، ابتدا باید از شرایط مساعد کشوری که اثر تاریخی به آن امانت داده می‌شود، اطمینان حاصل کنیم. البته تحت هر شرایطی، منشور کوروش تا پیش از پایان نمایشگاه «بابلیان؛ افسانه و واقعیت» که برپایی آن تا 15 ماه مارس سال آینده میلادی در موزه بریتانیا ادامه خواهد داشت، به ایران امانت داده نخواهد شد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها