گروه سلامت: پزشکان متخصص زنان تاکید می‌کنند اگر بیماران مبتلا به سرطان سینه در مرحله ابتدایی بیماری برای درمان مراجعه کنند، امکان درمان آنها بیشتر و هزینه شان هم کمتر خواهد شد. به گزارش مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی، در حال حاضر اکثریت مبتلایان به سرطان سینه (حدود 57 درصد) در هنگام مراجعه در مرحله 2 بیماری، 25 درصد در مرحله 3 ابتلا به بیماری و 18 درصد در مرحله ابتدایی بیماری، برای درمان مراجعه می‌کنند.
کد خبر: ۲۸۶۴۰۷

این گزارش می‌افزاید: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بانوان است و 32 درصد از کل موارد سرطان‌های زنان و 19 در صد علت مرگ و میر زنان مبتلا به سرطان را شامل می‌شود به عبارتی دومین علت مرگ ناشی از سرطان را شامل می‌شود.

میزان بروز این سرطان در ایران 26 مورد به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت زنان بالای 30 سال و در کشورهای غربی حدود 130 در 100 هزار نفر است، ولی متاسفانه سن بروز سرطان پستان در زنان ایرانی حداقل یک دهه کمتر از سن همین گروه از زنان در کشور‌های توسعه یافته است. یعنی زنان در ایران در سنین پایین‌تری مبتلا می‌شوند.

آمارها نشان می‌دهد که میزان بروز سرطان پستان در جهان سالانه 2 درصد در حال افزایش است. اما علی‌رغم میزان افزایش مبتلایان به سرطان پستان، میزان مرگ و میر ناشی از آن کاهش یافته است که این نکته بیانگر پیشرفت در روش‌های اطلاع‌رسانی و در نتیجه تشخیص زودرس بیماری در دنیا به دلیل اهمیت دادن دولت‌ها، رسانه‌ها و... به این امر بوده است.

مرگ و میر کمتر و بقای بالاتر سرطان پستان، به میزان بالاتر تشخیص در مراحل اولیه بستگی دارد که این امر از راه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، آموزش عمومی و بیماریابی برای ضایعات پیش بدخیم یا بدخیم در مراحل اولیه، حاصل می‌شود. حتی امروزه بعضی عقیده دارند که آموزش و آگاهی بخشی به بانوان حرف اول را در تشخیص زودرس و کاهش مرگ و میر بیماری می‌زند.

روش‌های تشخیص زودرس سرطان پستان شامل خود آزمایی ماهانه پستان در منزل، معاینه منظم توسط متخصص جراحی پستان و ماموگرافی است.

ماموگرافی روش بسیار موثری در تشخیص زودرس سرطان پستان است چون می‌تواند بروز سرطان را چندین سال قبل از بروز علایم فیزیکی تشخیص دهد و در نتیجه درمان موفق‌تر خواهد بود.

در مطالعات ذکر شده است که ماموگرافی می‌تواند به‌طور متوسط 90-80 درصد از سرطان‌های پستان بدون علامت در زنان را تشخیص دهد و نیز تشخیص زود هنگام سرطان پستان با ماموگرافی می‌تواند تا حدود 30 درصد میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهد.

متاسفانه بانوان ایرانی به‌دلیل عدم دریافت آموزش‌های صحیح و لازم به منظور انجام معاینات شخصی در منزل و عدم فرهنگ مراجعه به پزشک در رابطه با بیماری‌های پستان، به‌دلیل وجود تابوی فرهنگی نادرست، بیش از زنان دیگر کشورها در معرض خطر مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها