برای جلوگیری از بروز بیماری‌های پوستی

با دمپایی به سونا بروید

توصیه پزشکان این است که اگر به استخر و سونا می‌روید، برای جلوگیری از اپیدمی بیماری‌های پوستی، استفاده از وسایل شخصی و حفظ نظافت را فراموش نکنید.آنها معتقدند وقتی روی لبه‌های یک استخر به ظاهر شیک و تمیز راه می‌روید، به طور ناخواسته با پاهایتان، بیماری‌های پوستی را منتقل می‌کنید، بنابراین بهتر است پوشیدن دمپایی را فراموش نکنید.
کد خبر: ۲۸۶۳۰۷

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه در این باره می‌گوید: اغلب بیماری‌های پوستی که می‌تواند در محیط سونا و استخر به فرد منتقل شود از نوع قارچی، میکروبی و انگلی هستند.

وی می‌گوید: قارچ‌ها می‌توانند مدت‌ها در محیط‌های مرطوب ادامه حیات دهند و خیلی راحت از بدن فرد به محیط اطراف منتقل شوند و تا مدت‌ها زنده بمانند و اگر فرد دیگری در آن محیط قرار بگیرد، آن قارچ به بدن فرد دیگری منتقل شود و در طول چند روز آینده، فرد دچار عفونت قارچی شود.

به گفته این پزشک متخصص پوست و مو، قارچ‌های ناحیه کشاله ران و قارچ‌های پوستی بدن ریسک انتقال بسیار بالایی دارد و بیشتر افرادی که مبتلا به قارچ پا یا ناخن هستند، می‌توانند با راه رفتن خود، پوسته‌های آلوده به بیماری بدن خود را در محیط منتشر کنند و به همین راحتی موجب انتقال بیماری شوند.

به گفته وی، لازمه عدم انتقال این نوع بیماری‌ها این‌گونه است که افراد به صورت دوره‌ای تحت معاینه پزشک قرار بگیرند، چرا که شخص آلوده می‌تواند درصد وسیعی را آلوده و بیمار کند.

دکتر احسانی در خصوص ویروس زگیل یادآور می‌شود: این ویروس اغلب در محیط‌های مرطوب است و مدت زیادی در این شرایط زنده می‌ماند و در صورت مهیا بودن شرایط، در بدن دیگری رشد می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: کسی که دارای عفونت‌های میکروبی همچون «زرد زخم» است باید از ورود به محیط‌های سونا و استخر، خودداری کند چرا که زرد زخم علت میکروبی دارد و میکروب آن در محیط به‌راحتی انتقال پیدا می‌کند، چرا که اصولا بیماری‌های انگلی، قارچی و میکروبی در محیط‌های مرطوب، ماندگاری و رشد بالایی دارند و سونا می‌تواند محیط مناسبی برای آنها محسوب شود.

توصیه این است که نیمکت و سایر وسایل سونا به طور مرتب ضدعفونی شوند و از ورود افرادی که به طور آشکار ضایعه پوستی دارند، ممانعت شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان می‌افزاید: از آنجا که قارچ‌ها می‌توانند خیلی سریع منتقل شوند، تاکید بر این است که افراد از دمپایی‌های شخصی یا استریل شده استفاده کنند، چرا که دمپایی یکی از بزرگ‌ترین عوامل انتقال بیماری در محیط سونا محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها