یکی از شعارهایی که در طول اعتراضات پس از انتخابات از زبان معترضان شنیده شد شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» بود که گزندگی و تلخی آن بارها از سوی دلسوزان انقلاب مورد انتقاد قرار گرفت و به عنوان عدول از یکی از ارزش‌های انقلاب مطرح شد.
کد خبر: ۲۸۶۲۸۳

قتل و کشتار مظلوم در هر نقطه از دنیا که باشد، محکوم و قبیح است. چه در فلسطین باشد چه یمن و چه در سین‌کیانگ چین. انسان آزاده و آزادیخواه کسی است که مظلوم را یاری کند و هیچ‌گاه آسایش خود را در بی‌آسایشی دیگران نخواهد.

شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» شعاری غلط بود که با آیات قرآن و روایات معصومین نیز ناهمگون است. در حدیثی از پیامبر داریم اگر کسی فریاد کمک مسلمانی را بشنود و به یاری‌اش نشتابد مسلمان نیست. چگونه است که کشتار بیرحمانه مردم فلسطین را حاضریم ببینیم و از کنارش براحتی عبور کنیم؟

مردمی که به دنبال احقاق حقوق مظلومان می‌خواهند باشند نباید دیگر مظلومین را فراموش کنند. دفاع از مظلوم هیچ ربطی به دفاع از دولت و برنامه‌های دولت ندارد و به دولت نهم و دهم یا هفتم و هشتم مربوط نمی‌شود. دفاع از مردم فلسطین از آرمان‌های امام و آرمان ملت‌های مسلمان جهان است.همه ما باور داریم مردمی در غزه و فلسطین، در لبنان و در بسیاری نقاط دیگر در مظلومیت به سر می‌برند؛ مردم غیرنظامی‌ای که تاوان سرکشی‌های دیگران را پس می‌دهند.

مسلمان نمی‌تواند ظالم باشد، حتی در مقابل دشمن خودش و نمی‌تواند در مقابل ظلم هم سکوت کند. پس دادخواهی از ظالمان همه دنیا می‌تواند مراد باشد. کافی است باور داشته باشیم که وظیفه مسلمانی ما، وظیفه اخلاقی ما و وظیفه انسانی ما دادخواهی در مقابل ظالم است و نباید میراث 30 ساله امام خمینی و اسرائیل‌ستیزی مردم ایران را هزینه اعتراض‌های سیاسی کنیم.

نگاهی به تاریخچه حمایت از فلسطین در ایران

سابقه حمایت مردم ایران از مردم فلسطین به سال‌های دور برمی‌گردد، یعنی از اولین روزی که تشکیل کشور غاصب اسرائیل اعلام شد، حتی شیخ عبدالکریم حائری یزدی 14 سال پیش از تشکیل اسرائیل به سیاست یهودیان در فلسطین اعتراض کرد.

آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم در نامه‌ای به رضاشاه به سال 1312 (1933) نسبت به سرکوب فلسطینیان توسط انگلستان و یهودیان اعتراض کرد و خواهان موضع قاطع رضاشاه شد.همچنین مردم ایران در سال 1326 ش. به رهبری آیت‌الله کاشانی به تاسیس دولت غاصب اسرائیل اعتراض کردند. همچنین 30 هزار نفر از مردم تهران به دعوت آیت‌الله کاشانی برای راهپیمایی لبیک گفتند و در 20 دی‌ 1326، علیه اسرائیل تظاهرات کردند. مردم تهران در 30 اردیبهشت 1327 نیز بار دیگر بر ضد اسرائیل تظاهرات کردند.امام خمینی(ره) نیز از همان آغاز رسمی مبارزه علنی‌شان با رژیم ستمشاهی، همه جا در انتقاد از رژیم پهلوی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را شریک جرم و همراه رژیم پهلوی ذکر کردند.

امام خمینی، اسرائیل را نه‌تنها دشمن اسلام، مسلمانان و کشورهای اسلامی، بلکه این رژیم را خطری برای تمامی انقلاب‌های آزادیبخش جهان، مستضعفان و تمامی ملل آزاد جهان می‌دانستند و همیشه نیز تاکید داشتند که آمریکا و اسرائیل در پی نابودی کامل اسلام و مسلمانان هستند.ایشان بارها به مناسبت‌های مختلف در پیام‌ها و سخنرانی‌های خود، خطر توسعه‌طلبی اسرائیل را خاطرنشان کرده و همگان را به هوشیاری و آگاهی در برابر این توطئه دعوت کرده‌اند. ایشان اسرائیل را خطری برای تمام منطقه خاورمیانه می‌دانستند و به درستی اذعان داشتند اسرائیل، تنها به مناطق اشغالی و فلسطین اکتفا نمی‌کند و خوی تهاجمی و روح توسعه‌طلبی این رژیم، آن را به تجاوز و اشغال خاک دیگر کشورهای منطقه وادار می‌کند.از همین رو و به علت ماهیت غاصب و اشغالگر رژیم اسرائیل است که امام پس از پیروزی انقلاب، روابط ایران با اسرائیل را قطع و بارها بر رابطه نداشتن و عدم شناسایی اسرائیل آن هم برای همیشه تاکید کردند.یکی دیگر از دلایل عدم مشروعیت اسرائیل از نظر امام، ماهیت نژادپرستانه این رژیم بوده است. امام هر گونه تبعیض نژادی و نژادپرستی را مردود می‌دانستند واز این رو نمی‌توانستند رژیم اسرائیل را که بنیان آن بر نژادپرستی گذاشته شده را مورد پذیرش و شناسایی قرار دهند. ایشان در این باره یادآور می‌شوند: «اسرائیل غاصب است و هیچ گونه رابطه‌ای بین ایران و یک مشت غاصب وجود ندارد. چه کسی حاضر است به یک کشور نژادپرست جنایتکار نفت بفروشد.»یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین ابتکارات امام خمینی در زمینه مبارزه با تروریسم دولتی اسرائیل، اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس است.

در حقیقت جمهوری اسلامی ایران براساس رویکرد راهبردی امام راحل(ره) و با اتکا به اصل 154 قانون اساسی (مبنی بر حمایت از نهضت‌های آزادیبخش جهان) به پشتیبانی از آرمان فلسطین پرداخت و نابودی رژیم اشغالگر قدس را خواستار شد.

وحدت اسلامی و اندیشه‌های امام

آرا و اندیشه‌های امام خمینی(ره) در باب وحدت اسلامی باعث شد روند معادلات خاورمیانه شکل جدیدی به خود بگیرد و روح تازه‌ای در کالبد جریان‌های اسلامی در منطقه بدمد. در این میان گروه‌های مقاومت و جهادی در کشورهای فلسطین و لبنان که در نقطه عطف جهان اسلام حضور دارند، بهره بیشتری از موج وحدت اسلامی برده و در نتیجه تاثیر بسزایی در اندیشه‌های امام ایفا کردند.

امام خمینی(ره) بر این اعتقاد بود که مساله فلسطین، موضوع کیان اسلامی است و اسرائیل نه‌تنها یک رژیم نامشروع و غیرقانونی است، بلکه بزرگ‌ترین خطر برای ثبات جهانی و یک غده سرطانی در منطقه است.

ایشان در بخشی از بیاناتشان درباره فلسطین اعلام کردند: «ما از مردم بی‌پناه فلسطین در مقابل اسرائیل دفاع می‌کنیم. اسرائیل این جرثومه فساد همیشه پایگاه آمریکا بوده است. من نزدیک به 20 سال خطر اسرائیل را گوشزد کرده‌ام. باید همه به پا خیزیم و اسرائیل را نابود کنیم و ملت قهرمان فلسطین را جایگزین آن گردانیم.»

از سوی دیگر امام خمینی‌(ره) به مساله فلسطین به عنوان یک مساله انسانی می‌نگرند و جنایات رژیم صهیونیستی را علیه ملت فلسطین نشانه ضدیت این رژیم و حامیانش با انسانیت و آزادی می‌خوانند. در نتیجه وظیفه هر انسان از هر دین و مسلکی است که به حمایت و دفاع از این ملت مظلوم برخیزد.

حضرت امام(ره) در بخشی از بیانات خود در این‌باره یادآور شدند: ابتلای اسلام امروز این است که گوش‌هایی که باید به مسائل و مشکلات مسلمین گوش بدهند کر شده‌اند و زبان‌هایی که باید برای مصالح مسلمین به کار بیفتند، لال شده‌اند و چشم‌هایی که باید مصیبت‌هایی را که بر سر مسلمانان می‌آید ملاحظه کنند، کور شده‌اند. ما با این لال‌ها و کرها و کورها چه بگوییم. ایشان در بخشی دیگر اضافه می‌کنند: فلسطین راس مصیبت‌هاست. کشورهای اسلامی به رغم دارا بودن معادن ثروت‌ها و امکانات طبیعی‌شان، سران مزدور آنها فرصت و امکان کوتاه کردن دست استعمار صهیونیسم و محدود کردن نفوذ بیگانگان را به ملت هایشان نمی‌دهند.

روز قدس، روز اسلام

راستی هدف از روز قدس چیست؟ آیا صرفا روزی است که به مساله فلسطین اعتراض کنیم؟ آن پیر سفرکرده در 25 مرداد 58 و تنها چند روز بعد از نامگذاری روز قدس، فلسفه این روز را چنین بیان کردند:

«روز قدس، یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل ابرقدرت‌هاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند... روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملت‌های مستضعف معلوم شود، باید ملت‌های مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند، باید همان‌طور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملت‌ها قیام کنند و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دان‌ها بریزند.»

اگر ایران کمکی معنوی به جریان مقاومت اسلامی در فلسطینو لبنان می‌کند، این کمک‌ها به واقع صیانت از امنیت و منافع ملی و اسلامی است

پیشنهاد نامگذاری روز قدس با استقبال مسلمانان جهان روبه‌رو شده است و این میراث امام خمینی نه‌تنها در کشورهای اسلامی مانند ترکیه، مالزی، اندونزی، بحرین، لبنان و... بلکه در بسیاری از کشورهای غربی مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان و... نیز برگزار می‌‌شود. روز قدس به یکی از نمادهای وحدت و همبستگی جهان اسلام در سراسر جهان تبدیل شده است.

سیاست انشقاق

روزقدس نماد وحدت و همبستگی داخلی ایران اسلامی نیز هست، تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف همواره و همه ساله با صدور بیانیه‌های متعدد بر حضور در روز قدس و حمایت از مردم فلسطین تاکید داشته‌اند.

اما جریانی که پویایی جامعه ایرانی را بر نمی‌تابد از هر فرصت و ابزاری برای نیل به هدفش بهره می‌گیرد به طوری که با حمایت از فلسطین نیز مخالفت می‌کند. یکی از مهم‌ترین شیوه‌های این جریان برای ایجاد شکاف و شقاق میان مردم و نظام، ایجاد شبهه در مساله فلسطین است و القای این نکته به افکار عمومی که بار مشکلات جامعه، اگرچه نه همه، بلکه بخش عمده‌ای از این مشکلات به نوع نگاه و پرداختن دولت جمهوری اسلامی به مساله فلسطین است و برای رهایی از این، بایسته است نوع نگاه به مساله فلسطین تغییری بنیادین کند و گرنه هر روز امنیت و منافع ایران در معرض خطر بیشتری قرار خواهد گرفت.

گروهی نیز با رویکرد خاص خود بر این باورند که موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر اسرائیل و فلسطین یک موضع آرمانی است و اکنون که3 دهه از انقلاب گذشته است، باید به واقع‌گرایی روی آوریم، به این دلیل که آرمان‌گرایی در مواردی با منافع ملی تعارض می‌یابد و هزینه‌های سنگینی بر کشور و ملت تحمیل می‌کند.

خلاصه کلام این گروه آن است که باید از حساسیت‌های مربوط به قضیه فلسطین و نیز خصومت با اسرائیل کاست تا از حساسیت‌ها و مخالفت‌های جهانی با ایران کاسته شود.

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به این‌که برخی از سال‌ها پیش درصددند تا این مساله را القا کنند که موضوع فلسطین به ما چه ربطی دارد دراین باره می‌گوید: اگر به این حرف انحرافی دشمن پسند پاسخ مستدل داده نشود نه تنها در اذهان داخلی بلکه در ذهن دیگر مسلمانان نیز اثرگذار خواهد بود.

وی در سخنرانی خود در دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر این‌که حمایت از فلسطین حمایت از کل جهان اسلام است در این باره معتقد است: اگر خیال کنیم دولت نامشروع اسرائیل فقط در مقابل مردم فلسطین قرار گرفته است، دچار یک اشتباه استراتژیک شده‌ایم بلکه آنها دشمن کل مردم جهان هستند و مسلمانی که موضوع فلسطین را در ارتباط با خودش نمی‌داند، اشتباه می‌کند.

حبیبی خاطر نشان کرد: مگر طراحان سیاست‌های آمریکا نگفته‌اند که قرن 21 قرن تقابل اسلام با تمدن غرب است و مگر جورج بوش نگفت که ما بعد از 11 سپتامبر در آغاز جنگ صلیبی مجدد هستیم، اینها همه علامت این موضوع است که دشمن برای مقابله با کل جهان اسلام آمده و ابزارش هم اسرائیل است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص مساله فلسطین خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از سیاسیون امروز وانمود می‌کنند که مساله فلسطین به ما مرتبط نیست در حالی که باید توجه داشته باشیم موضوع فلسطین برای کشور و منافع ملی ما بسیار مهم و تاثیرگذار است.وی در جمع مردم قم افزود: دفاع از مردم مظلوم فلسطین علاوه بر وظیفه دینی با منافع ملی ما نیز در ارتباط است و هرگز نباید از این موضوع دست بکشیم.

رئیس مجلس از شعارهای متفاوتی که امسال در روز قدس از سوی برخی افراد در تهران سر داده شد، بشدت انتقاد کرد و گفت: اینها شعاری نبود که از ام‌القرای اسلام بیرون بیاید، زیرا این گونه شعارها عزت اسلام را مخدوش می‌کند.علی لاریجانی در مراسم افتتاح بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری در قم افزود: انقلاب اسلامی ایران از آغاز تاکنون مرزبندی روشن و مشخصی نسبت به دشمنان خود داشته و این ساده‌اندیشی است که فکر کنیم این مرزبندی تغییر کرده است.

وی گفت: در شرایط کنونی و فتنه‌های موجود در جهان اسلام و اختلاف‌هایی که دامن زده می‌شود، اگر بخواهیم در سطح بین‌الملل عزتمند باشیم، باید به وحدت روی آوریم.

صیانت از مرزهای سیاسی و امنیتی ایران

باید در نظر داشت از مهم‌ترین وظایف هر حکومتی تامین امنیت و منافع کشورش است، اگر در زمانی تأمین امنیت و منافع هر کشور در مرزهای جغرافیایی تعریف می‌شد، امروز می‌توان گفت هیچ کشوری قادر به تامین امنیت و منافع ملی خود تنها در چارچوب مرزهای جغرافیایی نیست، بلکه این مرزها اکنون گسترش یافته و از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته است. هر کشوری هم می‌کوشد این مرزهای جدید را هرچه بیشتر گسترش دهد و برای خود حوزه‌های نفوذ جدیدی تعریف کند و رفتار سیاسی هر دولت باتوجه به این حوزه نفوذ معنا پیدا می‌کند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهدیم که ایران با موضعگیری خردمندانه در عرصه‌های مختلف خاصه مساله فلسطین توانست بسرعت مرزهای سیاسی خود را گسترش دهد و ‌به‌رغم آن که اکثر دولت‌های عربی منطقه به دلیل این که خود را در چارچوب وابستگی به غرب تعریف کرده‌اند، تلاش زیادی برای تحدید جمهوری اسلامی انجام داده و می‌دهند، اما جامعه ایرانی توانسته در میان توده‌های مسلمان و عرب محبوبیت زیادی پیدا کند و این توده‌ها به عنوان حوزه نفوذ و مرزهای سیاسی آن تعریف شوند. این امر به دلیل آن است که جمهوری اسلامی منافع و امنیت خود را در چارچوب منافع و امنیت امت اسلامی قرار داد و در تمام این سال‌ها بر این اساس رفتار سیاسی خود را تعریف کرد. همچنین عملکرد منصفانه و قدرتمندانه جمهوری اسلامی در موضوعات مختلف بین‌المللی، باوجود تلاش دیپلماسی و رسانه‌ای غرب برای خطرناک جلوه دادن جامعه ایرانی در افکار بین‌المللی موجب افزایش همدلی و همراهی با ایران در میان افکار عمومی جهان شده است. بر این اساس اکنون ما شاهد آن هستیم که به‌رغم این که حجم و گستره تهدیدات علیه جامعه ایرانی با آن که بسیار بیشتر از اوایل انقلاب است، اما هیچ قدرتی به خود اجازه نمی‌دهد که حتی به عملی کردن این تهدیدات فکر کند بلکه تنها از آن به عنوان ابزاری در جهت فشار به جامعه ایرانی برای تسلیم شدن در برابر خواسته خود و دست کشیدن از مسیر استقلال استفاده می‌کند، زیرا هم از واکنش جامعه ایرانی در هراسند و هم از واکنش حوزه نفوذ آن دل نگرانند.

تردیدی نیست که فلسطین و لبنان از مهم‌ترین این حوزه‌ها هستند و اگر ایران کمکی معنوی به جریان مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان می‌کند، این کمک‌ها به واقع صیانت از امنیت و منافع ملی و اسلامی است. این کمک‌ها بیشتر از آن جهت است که دشمن جامعه ایران، لبنان، فلسطین و در کل جهان اسلام، یکی است.سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این باره می‌گوید: «نگاه ایران در سیاست خارجی خویش در قبال مقاومت اسلامی و نهضت‌های آزادیبخش، نگاهی کاملا انسان‌دوستانه و در جهت انجام وظایف دینی و عقیدتی و به فرمایش شهید رجایی مکتبی است؛ اما این موضع بی‌ارتباط با تامین امنیت و منافع ملی کشورمان و همچنین دیگر کشورهای اسلامی و منطقه در قبال این حمایت‌ها از سوی مقاومت اسلامی نیست.»

وی در جای دیگری از سخنانش می‌افزاید: «از نگاه راهبردی، حمایت از آرمان فلسطین یا دیگر نهضت‌های بشری ضداستعماری و ضدظلم، نه تنها هزینه برای نظام نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای کسب امتیازات منطقه‌ای و بین‌المللی از نگاه منافع ملی است.»

کتایون مافی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها