رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متدولوژی قدرت نرم و عملیات روانی اگر بر مبنای حق و با رویکرد عقلانی باشد، موجب تکامل جامعه شده و نباید از آن هراس داشت.
کد خبر: ۲۸۶۲۶۳

به گزارش مهر،علی لاریجانی در همایش عملیات روانی و رسانه تصریح کرد: وقتی از واژه‌هایی نظیر عملیات روانی و تهدید یا قدرت نرم صحبت می‌شود ذهن فورا به سمت روش‌های فریب‌کارانه، دغل‌بازی و شیطنت در افکار عمومی سوق می‌یابد. شاید در زمان حال این برداشت پر بی‌راه نباشد. با واکاوی روش‌های کشورهای بزرگ در دهه‌های اخیر همین برداشت در ذهن متبادر می‌شود، برای فهم بهتر موضوع ذکر چند مثال لازم است.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران هسته‌ای را یکی از مصادیق این بحث عنوان کرد و افزود: محور کار رسانه‌ای غرب تا مدتها مخفی‌کاری، ساخت بمب و عدم تمکین از مقررات آژانس از سوی ایران جلوه داده می‌شد، به گونه‌ای موضوع را با کار رسانه‌ای بزرگ جلوه می‌دادند که خارج کردن آن از ذهن جامعه بین‌الملل قدری سخت بود اما آنان قصد دیگری را دنبال می‌کردند که امروز مقداری مشخص‌تر شده است. گاه در مذاکرات رسمی و نیمه رسمی نیز به نوعی آن را بیان می‌کردند.

نماینده مردم قم افزود: ایجاد انعطاف در اراده ملی ما هدف آنان بود، این کار را برای دست نیافتن ایرانیان به انرژی اتمی انجام می‌دادند، بعد از ماجراجویی‌های زیاد در گزارش شورای ملی اطلاعات آمریکا اعلام شد سمت و سوی ایران سلاح نیست. جمهوری اسلامی به درستی درک کرده بود که کشورهای غربی دنبال القاء این هستند که ایران با آژانس رفتار سازمندی را دنبال نمی‌کند ما نیز با مدالیته این موضوع را دست آنان خارج کردیم.

عضو شواری عالی امنیت ملی تصریح کرد: اما هدف اصلی باز این موضوع هم نبود بلکه هدف اصلی آنان در اظهارات گیتس که در کنفرانس امنیتی بحرین برگزار شد نهفته است و گیتس نوعی بهم ریختگی در طراز تاثیرگذاری ایران را به عنوان موضوعی مهم دنبال می‌کرد و همانجا تئوری «توازن قوا در منطقه» را به عنوان یک الگوی خوب مطرح کرد و این در حالی است که در دوره ریاست جمهوری بوش، آمریکایی‌ها تئوری«مدیریت واحد جهانی» را دنبال می‌کردند وقائل به نوعی توازن قدرت در صحنه بین‌الملل نبودند اما وقتی جایگاه ایران را مشاهده کردند به یادشان آمد که باید تئوری توازن منطقه‌ای را مطرح کنند، هدف‌شان این بود.

قصد آنان مبارزه با تروریسم نبود

این نماینده مجلس ادامه داد: مساله هسته‌ای باید به شکلی بزرگ جلوه داده می‌شد تا ایران به شکلی از طراز نزول کند. مثال دیگر در مبازره با تروریسم و برجسته‌سازی آن به ویژه پس از ماجرای 11 سپتامبر و تخریب وجهه اسلامی و شعارهای جنگ صلیبی که از سوی رییس جمهوری قبلی به راه افتاد در پی مساله دیگری بودند اما تکنیک تسلط‌ شان را این‌گونه انتخاب کردند. آنان پس از جنگ سرد و تئوری مدیرت واحد جهانی در پی این بودند که این تئوری را به لحاظ عملی و نظری به شکلی نهادینه کنند.

رییس مجلس افزود: درآن مقطع حدود 70 دانشمند آمریکا دربیانیه‌ای اعلام کردند که به پایان تاریخ رسیده‌اند و بهترین مدل زیست اجتماعی را زیست آمریکایی اعلام کردند و ابراز داشتند که برای جا انداختن این مدل حتی جنگ نیز لازم است؛ به عبارت دیگر عملا تئوری یک‌جانبه‌گرایی و اقدام پیش‌دستانه را به شکلی توجیه نظری کردند. برای عملیاتی کردن این تئوری مبارزه با تروریسم را برجسته کردند، سپس ماجرای افغانستان، عراق و لبنان را ساماندهی کردند. پس از 10 سال که ما درون این فتنه در منطقه زیست کردیم کدام یک از تروریست‌های مورد ادعای آنان را دستگیر کردند؟ با روش‌های آنان آیا تروریسم گسترش یافت یا مهار شد؟ اکثر صاحبنظران جهان و آمریکا معتقدند که حرکت تروریستی در کشورهای منطقه گسترش پیدا کرده است.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: قصد آنان اصلا مبارزه با تروریسم نبود بلکه هدفشان ایجاد فضایی جدید برای مسلط کردن تئوری مدیریت جهانی‌شان بود، موضوع تروریسم برای آنان دستاویز بود.

لاریجانی ماجرای لبنان را مثال سومش بیان داشت و افزود: ماجرای لبنان طراحی بسیار حساب شده آمریکایی – صهیونیستی بود که پس از چند ماه ابعاد آن کاملا روشن شد، آنان با فضاسازی بسیار مفصل حادثه‌ای بسیار کوچک که در مرز لبنان و اسراییل به وجود آمد را آنچنان بزرگ کردند که اسراییل حق حمله دارد. واقعیت قضیه همان چیزی بود که وزیر وقت امور خارجه آمریکا در لبنان بیان کرد. 6 روز که از جنگ لبنان و اسراییل گذشته بود وزیر خارجه آمریکا در لبنان در جلسه‌ای با گروه 14 مارس بیان کرد «زمان زاییده شدن خاورمیانه جدید فرا رسیده است».

آنها دنبال تغییر در خاورمیانه بودند

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آنها دنبال تغییر در خاورمیانه بودند، سارکوزی بعدها در جلسه‌ای نیمه مخفی این موضوع را بازتر و بیان کرد برای کنترل ایران باید بازوهایش را قطع کرد به همین دلیل صحبت از حذف حزب‌الله و حماس و مباحث دیگر در عراق به میان آورد، اما آنان موضوع را درست تشخیص ندادند.

نماینده مردم قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: متدولوژی قدرت نرم و عملیات روانی اگر بر مبنای حق و نه فریب باشد و با رویکرد عقلانی باشد، نه سفسطه این رویکرد موجب تکامل جامعه شده و نباید از آن هراس داشت. این موضوع یکی از نقاط قوت فکر اسلامی و انقلاب اسلامی است که اوایل انقلاب نیز وقتی صحبت از صدور انقلاب اسلامی بود هراس غربی‌ها از دار و درفش ایران نبود، بلکه از گسترش فکر ایرانی نگران بودند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی در پس انقلاب ما نوعی قدرت فکری در منطقه ایجاد کرد که با اندیشه‌های سلطه در مخالفت بود، یعنی نقطه کانونی هدف‌گیری ما «سلطه‌گری» بود که در بیانات حضرت امام (ره)‌ کامل مکشوف است. نقطه اختلاف در این دو باید کاملا مشخص شود، تفاوت در دو مسیر است که بین دو فکر تمدنی است، تفاوت در دو مسیر، هرازگاهی خود را در بخشی نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: از این رو موضوع عملیات روانی و قدرت نرم نیز این قاعده مستثنی نبوده و از همین دریچه به مساله عملیات روانی و قدرت نرم می‌نگرند به همین دلیل ما با آنان تفاوت دیدگاه پیدا می‌کنیم، در بحث تئوری عملیات روانی و قدرت نرم با همین منطق متافیزیکی آنان موضوع «سلطه» برای غربی‌ها با اهمیت می‌شود، سلطه گاهی با قدرت سخت انجام می‌شود و هر وقت هزینه‌اش زیاد شد از قدرت نرم استفاده می‌شود، ولی در اصل اینکه هدف‌گیری غربی‌ها «سلطه» است تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

نماینده مردم قم با تبیین تفکر اسلامی و ایران، گفت: بینش ایرانی و اسلامی از قصد و هدف و متد و روش متفاوت است، عملیات روانی و قدرت نرم چیزی است که ایران هم دنبالش است، اما در قصد و روش متفاوت است، قصد و هدف برای انقلاب اسلامی «عدالت» است. نقطه کانونی تمامی اندیشه فلاسفه ما مساله «عدالت» است و نوع تعریف از عدالت نقطه مقابل «سلطه» است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ادبیات سیاسی ما این دو نقطه رو در روی یکدیگر است. متد و روش فکر اسلامی توجیه عقلانی است، مکر نیست. مکر به عنوان یک روش فریب‌کارانه با حق‌گرایانه درتضاد است. ازنظر قصد و هدف «عدالت» به معنای فراگیر آن مبنای ماست. عدالت به معنای ایجاد بسترهای لازم جهت بالفعل کردن استعدادهاست. این واژه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگ و اجتماعیات معنای متفاوتی دارد.

لاریجانی افزود: درحوزه سیاست عدالت به مفهوم آزادی و اختیار است وحد و مرز آن نیز تا جایی است که به بالفعل شدن استعداد ها لطمه نزند، لذا مردم‌سالاری دینی در تفکر ما از عدالت اخذ می‌شود.

وی افزود: در حوزه اقتصاد، تئوری اسلامی رقابت همه استعدادهاست. ما باید حرکت اقتصادی را به مردم واگذار کنیم.

نماینده مردم قم تصریح کرد: در حوزه اجتماعی نیز نباید کارها از سوی دولت انجام شود. حرکت فرهنگی و اجتماعی زمانی با عدالت تطابق می‌یابد که از سوی مردم انجام شود. دفاع از مردم‌سالاری و مشارکت بیشتر مردم از جنبه بین‌الملل در تفکر اسلامی است. با این ساختار از سوق دادن تنازع‌های سخت به نرم باید استقبال کرد.

نماینده مردم قم افزود: برای حفظ ارزش‌های جامعه باید سه کار انجام و همچون کتاب دعا همراه باشد. اول فعل سیاسی باید توجیه عقلانی داشته باشد، دوم اطمینان مخاطبان به پیام به سطح و فراگیری، اعتماد به کارگردانان رسانه‌هاست و هر وقت یکی از این پارامترها مخدوش شود تاثیر آن کاهش می‌یابد، سوم عمق بخشیدن به پیام از سطح احساس به لایه‌های عمیق ذهن.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم در جامعه به شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی توجه دارند، گفت: مخاطبان بخش زیادی از آگاهی خود را از رسانه‌ها می‌گیرند، ولی به دلیل تکثر رسانه‌ها مخاطبان مجبور نیستند که آگاهی خود را از یک رسانه بگیرند. رسانه‌های الکترونیک و اینترنت از جمله منابع اطلاعاتی مخاطبانند. از سوی دیگر با افزایش سطح سواد و بالا رفتن سطح تحصیلاتی درعلوم مختلف تعداد صاحب‌نظران روز به روز در حال افزایش است. جامعه نخبگان خود به مرجع ملی اطلاع‌رسانی به مردم مبدل می‌شوند از این رو باید بیشترین توجه به مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور معطوف شود. نکته دیگر اینکه زمینه‌سازی برای رسانه‌های مکتوب، صوتی و تصویری برای مردم باید فراهم شود.

لاریجانی اظهار کرد: نباید تردید داشت که در سال‌های اخیر به ویژه دو سال اخیر تئوری مسلط بین‌المللی به سمت توجه بیشتر به قدرت نرم است. قدرت سخت وجود دارد، ولی اولویت در شرایط فعلی اولویت قدرت نرم است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود طرح 10 ماده‌ای اوباما درباره فلسطین را یک «فاجعه‌ی بزرگ» دانست و اظهار کرد: آمریکا با مطرح کردن طرح 10 ماده‌ای درباره فلسطین، پیشنهاد حذف پیش‌شرط برای مذاکره با ایران و دادن جایزه صلح نوبل به اوباما در حال هموار کردن راه برای سلطه جدید است. طرح 10 ماده‌ای اوباما فاجعه‌ای بزرگ برای فلسطینان است فقط ظاهری بزک کرده دارد. آنان با رسانه‌های پرقدرت در حال فریب دادن مردم هستند.

نماینده مردم قم در پایان گفت: تعریف درست صحنه بین‌الملل و اتخاذ اقدامات درست از سوی ما باید به درستی انجام شود. اینکه انقلاب اسلامی موضوع خود را مبارزه با سلطه‌گری آمریکا و اسراییل قرار داده است در اینجاست که ایران به پناهگاه مسلمانان جهان تبدیل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها