سوئیس شنبه میزبان نشستی تاریخی بود که در آن دو کشور ترکیه و ارمنستان پس از سالها تنش و اختلاف سرانجام با امضاء توافقنامه‌ای به برقراری روابط دیپلماتیک و حل اختلاف‌ها مبادرت ورزیدند.
کد خبر: ۲۸۶۱۷۵

محور اصلی این اختلافات را ادعاهای ارمنستان مبنی بر نسل کشی 5/1 میلیون نفر از ارامنه توسط ترکها در سال 1914 تشکیل می‌داد که هرگز از سوی آنکارا پذیرفته نشده و آن را نوعی ادعای باجگیرانه دانسته است . به هر تقدیر این توافقنامه در حالی که می‌تواند تحولی مثبت در مناسبات دو کشور باشد دستاوردهای بسیاری نیز برای امنیت و ثبات در منطقه به همراه دارد .در باب گرایش دو کشور به حل اختلافها چند نکته قابل توجه است .

الف )دو کشور تلاش دارند تا به هر تقدیر بر چالشهای داخلی بویژه در حوزه اقتصادی فائق آمده در حالی که مسائل  منطقه‌ای بر  این امر تاثیر منفی داشته است . کاهش تنش‌های منطقه ای از جمله اختلافات تاریخی میان ارمنستان و ترکیه می‌تواند راهکاری برای پرداختن به امور داخلی و حتی جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای طرفین باشد .  ب) ترکیه تلاش دارد به عنوان بازیگری جهانی در معادلات منطقه‌ای و جهانی ایفای نقش داشته باشد . چنانکه در تحولات قفقاز ، خاورمیانه و بسیاری دیگر از تحولات این روند را اجرایی کرده است .
از سوی دیگر ارمنستان نیز برای خروج از انزوا و حضور در معادلات منطقه‌ای نیازمند تحولاتی جدید می‌باشد با توجه به دیدگاه منطقه‌ای و جهانی دو کشور ، بهبود مناسبات آنها می‌تواند تاثیر بسیاری بر سایر سیاستهای جهانی آنان بویژه برای ترکیه به همراه داشته باشد .

ج) از اهداف ترکیه پیوستن به اتحادیه اروپا است در حالی که ارمنستان نیز نیم نگاهی به توسعه روابط با این اتحادیه دارد بویژه اینکه جمهوری آذربایجان رقیب اصلی ارمنستان توانسته ارتباط‌هایی با ناتو و آمریکا برقرار سازد . با توجه به این اهداف ،گرایش به کاهش تنشها را می‌توان از اقدامات آنها برای جلب رضایت اتحادیه اروپا دانست که در سایر ابعاد نیز اجرا شده است .

د) از طرح‌های ترکیه تشکیل اتحادیه قفقاز با حضور ترکیه ، آذربایجان ، گرجستان و روسیه بوده که آنها را به قطبی منطقه‌ای مبدل می سازد در شرایطی که بسیاری از کشورها با این طرح موافقت کرده‌اند .کاهش تنشها میان ترکیه و ارمنستان ، آذربایجان و ارمنستان را می‌توان در جهت اجرای این طرح دانست.

 به هر تقدیر در باب نشست سوئیس می‌توان آن را نشستی تاریخی برای حل چالشی قدیمی دانست که ضمن تاثیر گذاری بر سیاست خارجی دو کشور می‌تواند بر کل منطقه تاثیر گذار باشد بویژه اینکه این اقدام گامی برای تشکیل اتحادیه‌ای جدید در منطقه می‌تواند باشد در حالی که مسلما بر نقش و بازیگری ترکیه در معادلات منطقه‌ای و جهانی خواهد افزود . 

قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها