وزیر اقتصاد در نشست بانک جهانی:

حذف دلار از ذخایر ارزی به نفع ایران بوده است

گروه اقتصاد: ‌وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در اجلاس ترکیه با اشاره به این که سلطه دلار بر اقتصاد جهان به ضرر همه است، گفت: حذف دلار از ذخایر ارزی ایران به نفع این کشور بوده است. به گزارش فارس، سیدشمس‌الدین حسینی که برای شرکت در نشست بانک جهانی به استانبول سفر کرده است، سلطه دلار بر ذخایر ارزی جهان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اقدام ایران در تغییر ذخایر ارزی خود از دلار به یورو برای اقتصاد این کشور سودمند بوده است.
کد خبر: ۲۸۶۰۷۰

براساس گزارش بلومبرگ، وی افزود: سلطه دلار بر اقتصاد جهان به ضرر همه است، ما تنها این اعتقاد را نداریم و در حال حاضر اوپک و کشورهای صادرکننده نفت می‌دانند که چقدر به خاطر ضعف دلار زیان دیده‌اند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های غربی از نشست محرمانه کشورهای عربی جنوب خلیج فارس برای فروش نفت خود در برابر ارزهای دیگر به غیر از دلار خبر دادند. در عین حال عربستان بلافاصله این خبر را رد کرد.

طبق این گزارش، ایران در جدیدترین واکنش خود به تغییر و تحولات حساب نشده دلار در روز 21 سپتامبر اعلام کرد منابع حساب ذخیره ارزی خود را براساس یورو محاسبه می‌کند.

حسینی در ادامه گفت: مقامات ایران در استانبول مذاکره ای را با دیگر کشورها درباره تغییر ارز پایه معاملات نفتی انجام نداده‌اند.

وزیر اقتصاد ایران درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران نیز گفت: ما نگران وضع تحریم‌های جدید درخصوص فرآورده های نفتی علیه ایران نیستیم. وی همچنین از تصمیم ایران برای عرضه 5/1 میلیارد یورو اوراق قرضه بین‌المللی طی 6 ماه آینده خبر داد.

در همین حال معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران گفت: تضعیف ارزش دلار مقابل ارزهای دیگر مانند یورو، پوند و ین حاکی است؛ ارزش معاملاتی این واحد پولی مانند گذشته نیست و با کاهش شدید روبه‌رو شده است.

حجت‌الله غنیمی‌فرد در گفتگو با ایرنا ضمن اشاره به این که مدتی است معاملات نفتی ایران با ارزهای غیر از دلار انجام می‌شود، درخصوص برنامه جدید چند کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس برای انجام معاملات نفتی با ارز غیر‌دلار، گفت: اعلام بهای نفت در بازارهای بورس جهان براساس دلار است، اما این کشورها در زمان دریافت و پرداخت وجوه معاملات نفتی خود، می‌توانند از بانک‌های مربوط تبدیل دلار به ارز موردنظرشان را خواستار شوند.

غنیمی‌فرد درباره علت این تصمیم کشورهای عربی، گفت: از دلایل این امر می‌تواند کاهش ارزش دلار مقابل ارزهای دیگر باشد، زیرا به‌رغم نوسان‌های چند ماهه گذشته، هر چه پیش می‌رویم ارزش دلار بیشتر کاهش می‌یابد.وی افزود: از آنجا که معاملات نفتی این کشورها با دلار است، کاهش ارزش آن سبب می‌شود که قدرت خرید خارجی این کشورها افت یابد، بنابراین با تبدیل دلار به ارزهای دیگر درصدد جبران این زیان هستند. به گفته استاد دانشگاه صنعت نفت، کشورهای عربی به طور عملی نمی‌توانند همه ارز خود را به غیر از دلار تبدیل کنند، زیرا دارای ارتباط تجارت خارجی با آمریکا هستند.

غنیمی‌فرد درباره تاثیر این حرکت بر ارزش دلار در بازار، گفت: این مساله سبب می‌شود تقاضا برای دریافت دلار کم شود و کاهش تقاضا نیز تنزل بیشتر ارزش دلار را به دنبال خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها