گروه سلامت: یک فوق تخصص گوارش و کبد، با بیان این‌که برداشتن کیسه صفرا مشکلی در هضم غذا ایجاد نمی‌کند، گفت: اما در عین حال توصیه می‌شود که این افراد غذای چرب و سرخ کردنی کمتر مصرف کنند. دکتر سیاوش ظفردعاگو در حاشیه سومین کنگره بیماری‌های مجاری صفراوی و پانکراس با بیان این‌که کبد روزانه 500 تا 800 سی‌سی صفرا ترشح و در کیسه صفرا در هنگام شب تغلیظ می‌شود، اظهار کرد: بنابراین با خوردن صبحانه‌ چرب، صفرا از کیسه به داخل روده ترشح می‌شود.
کد خبر: ۲۸۶۰۳۳

وی، با بیان این‌که مصرف غذای چرب در افراد فاقد کیسه صفرا می‌تواند باعث بروز سوءجذب چربی و بروز علایمی چون نفخ شکم یا اسهال شود، افزود: چنانچه سنگ کیسه صفرا در مسیر خروجی در مجرای صفراوی گیر کند، باعث رسوب نمک‌های صفراوی، زردی و خارش در بدن می‌شود. البته تئوری دیگری که برای بروز خارش وجود دارد مبنی بر افزایش میزان اندورفین بدن است (نظیر معتادان.) از این رو برای درمان خارش از داروهای نانوکسان و نالترکسان استفاده می‌شود.

این فوق تخصص کبد و گوارش، سنگ کیسه صفرا را از معضلات شایع جامعه ایرانی برشمرد و با اشاره به شیوع 7 تا 10 درصدی آن، فراوانی این عارضه را در زنان بیش از مردان (5 برابر مردان) عنوان کرد و افزود: دردهای کولیکی در ناحیه فوقانی و راست شکم به دنبال صرف غذای چرب از علایم سنگ کیسه صفرا است.

دکتر ظفردعاگو در توضیح علت بروز درد پس‌از صرف غذای چرب (از علایم وجود سنگ) گفت: با مصرف غذای چرب ماده کله‌سیستوکولین (عامل انقباض عضلات صاف کیسه صفرا) ترشح و درد را سبب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها