جام‌جم آنلاین: گلبدین حکمتیار، رهبرحزب اسلامی افغانستان در هشتمین سالگرد یورش آمریکا به افغانستان حادثه 11 سپتامبر را بهانه‌ کاخ‌سفید برای حمله به کشورش دانست. به گزارش شبکه خبری الجزیره، حکمتیار که به اتهام کمک به طالبان و القاعده تحت تعقیب است، حادثه 11 سپتامبر را طرحی آمریکایی و اروپایی توصیف کرد.
کد خبر: ۲۸۶۰۰۳

او با اشاره به این که هیچ شهروند افغان علیه آمریکا و اروپا اقدام نظامی انجام نداده است، حمله به کشورش با داعیه نابودی القاعده را توجیه‌ناپذیر می‌داند.

تکذیب شایعه استعفای لاوروف

جام‌جم آنلاین:‌ سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه که شایع شده بود تا پایان سال جاری میلادی (2009) از سمتش کناره‌گیری می‌کند، این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه روسیه در توضیح این خبر گفت: تا آنجا که اطلاع داریم لاوروف قصد ندارد از سمتش استعفا دهد.

لاوروف که سال‌ها نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نیویورک بود از سال 2004 تاکنون وزیر امور خارجه این کشور بوده است.

اطلاع آمریکایی‌ها از مخفیگاه بن‌لادن

جام‌جم آنلاین: شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان معتقد است آمریکایی‌ها از محل اختفای اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده اطلاع دارند.

به گزارش روزنامه پاکستانی جنگ، قریشی دیروز طی گفتگویی با خبرنگاران در واشنگتن، پایتخت ایالات‌متحده گفت: آمریکا می‌داند بن‌لادن کجاست.

وی در برابر پافشاری خبرنگاران افزود:‌ نیروهای آمریکایی در منطقه حضور دارند و مجهز به همه گونه ادوات جنگی هستند لذا باید بدانند بن‌لادن کجا پنهان شده است.

پیشنهاد جدید موگابه

جام‌جم آنلاین: رابرت موگابه، رئیس‌جمهور زیمبابوه دیروز خواهان آ‌غازی جدید در روابط کشورش با کشورهای غربی و لغو تحریم‌های موجود علیه زیمبابوه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، موگابه که به اتخاذ مواضع اهانت‌آمیز نسبت به غربی‌ها شهرت دارد، در عقب‌نشینی آشکاری از لزوم تنش‌زدایی با غربی‌ها گفت.

رئیس‌جمهور 85 ساله زیمبابوه که نزدیک به 3دهه است زمام امور را در دست دارد، پس از انتخابات جنجالی سال گذشته حاضر شد قدرت را تقسیم کند.

حمایت از ریاست‌‌جمهوری البرادعی

جام‌جم آنلاین: محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی حزب الوفد مصر نامزد ریاست این حزب جهت احراز پست ریاست‌جمهوری شد.

محمد صلاح الشیخ، هماهنگ کننده گروه حامیان البرادعی به شبکه خبر‌ی الجزیره گفت: حزب مخالف الوفد البرادعی را به عنوان رهبر این حزب معرفی می‌کند.

طبق قوانین مصر تنها کسانی می‌توانند نامزد راهیابی به رقابت‌های انتخاباتی شوند که پیشینه فعالیت سیاسی داشته و در یکی از احزاب رسمی عضو باشند.

تحلیل معلم

جام‌جم آنلاین: ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه اخبار منتشره مبنی بر این‌که روابط کشورش با آمریکا از تنش کنونی روابط سوریه با عراق تاثیر گرفته است را رد کرد.

معلم در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت: تنش کنونی میان سوریه و عراق در پی انفجارهای تروریستی 19 اوت تاثیری بر روابط ما با واشنگتن نگذاشته است.

وی افزود: مطمئنم که عراق هیچ دلیلی برای متهم کردن سوریه ندارد و من از اعضای شورای امنیت شنیدم که این اتهامی سیاسی است.

کشتار هدفمند دانشمندان عراقی

جام‌جم آنلاین: فاضل الجنابی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی عراق مدعی قتل بیش از 1500 دانشمند عراقی توسط رژیم‌صهیونیستی و اشغالگران آمریکایی شد.

الجنابی در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت: پس از اشغال عراق و نابودی زیرساخت‌ها، هم و غم اصلی اسرائیل و آمریکایی‌ها کشتن دانشمندان هسته‌ای عراق بود.

وی افزود: پیش از اشغال عراق حدود 45 هزار دانشمند و پژوهشگر در کشور بودند که بسیاری از آنها کشته شده و برخی دیگر هم مجبور به ترک عراق شدند.

انتقاد فولک از تشکیلات خودگردان

جام‌جم آنلاین: ریچارد فولک، مخبر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در اراضی فلسطینی موضع‌ تشکیلات خودگردان در قبال گزارش شورای حقوق بشر را ناامید کننده خواند.

فولک در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت: تشکیلات خودگردان فلسطینی تحت فشار آمریکایی‌ها و به دلایل متعدد در برابر این فشارها سرخم کرده است.

وی افزود: این که تشکیلات خودگردان فلسطینی به گونه‌ای عمل می‌کند که نوعی خیانت به ملتش قلمداد می‌شود،‌ عجیب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها